۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
اطلاعات بیش از یک میلیون نفر از اهالی کلاب هاوس لو رفت

اطلاعات بیش از یک میلیون نفر از اهالی کلاب هاوس لو رفت

«کلاب هاوس» شبکه اجتماعی محبوب این روزها در ایران و دنیا اخیرا با مشکلاتی از جانب هکرها مواجه و اعلام شد که اطلاعات بیش از یک میلیون و ۳۰۰ نفر از اهالی کلاب هاوس لو رفت.

مژده باقری؛ بازار: پس از فیسبوک و افشای اطلاعات ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک و شماره مدیر عامل این مجموعه، همچنین لو رفتن اطلاعات ۳۰۰ میلیون کاربر لینکدین در روزهای گذشته؛ اینبار هکرها داده های بیش از سه میلیون  ۳۰۰ نفر از کاربران کلاب هاوس را در یک انجمن هکری به اشتراک عمومی گذاشتند.

همین لو رفتن اطلاعات و دیتا سبب شده بسیاری از کاربران با نگرانی‌هایی مواجه شوند. سوال اصلی در این میان این است که اما این هکرها واقعا به چه اطلاعاتی دست پیدا کرده‌اند؟
نام یک شبکه اجتماعی نوظهور در شرکت های بزرگی که اخیرا اطلاعاتشان لو رفته دیده می‌شود. شبکه اجتماعی صوتی که به تازگی محبوبیت بالایی در کشورهای مختلف از جمله ایران دست پیدا کرده، یعنی کلاب هاوس نیز به جمع شرکت هایی که با لو رفتن دیتا مواحه شده پیوسته است.

وب‌سایت CyberNews اخیرا از افشای داده‌های ۱.۳ میلیون کاربر کلاب هاوس خبر داده که می‌تواند به معنای امنیت پایین این شبکه اجتماعی باشد. با این حال با نگاهی به داده‌های موجود در دیتابیس SQL به عدم حساسیت بالای آن‌ها پی می‌بریم. به کلامی ساده‌تر، هر آنچه در حال حاضر منتشر شده، داده‌هایی بوده است که به شکل عمومی در دسترس بوده‌اند و صرفاً در قالب یک دیتابیس تجمیع شده‌اند.
در دیتابیس افشا شده با اطلاعات خاصی از کاربران روبه‌رو نیستیم و اکثر آن‌ها در پروفایل افراد در این شبکه اجتماعی وجود دارند. داده‌های لو رفته شامل موارد زیر می‌شوند:

آیدی کاربر
نام
آدرس عکس
نام کاربری
حساب اینستاگرام
حساب توییتر
تعداد فالورها
تعداد افرادی که کاربر دنبال می‌کند
زمان ساخت حساب
نام فردی که کاربر را به این شبکه اجتماعی دعوت کرده است
کلاب هاوس

در این موضوع با داده‌های خاصی مانند پسورد، شماره تلفن یا دیگر اطلاعات حساس روبه‌رو نیستم که تفاوت چشمگیری با افشای داده‌های کاربران فیسبوک دارد. از سوی دیگر ماهیت کلاب هاوس، عمومی بودن آن است و این شبکه اجتماعی هنوز به کاربران خود اجازه نمی‌دهد تا حساب‌های کاربری خود را خصوصی کنند. در نتیجه زمانی که یک کاربر وارد پروفایل شما در کلاب هاوس شود، کل اطلاعاتی که در لیست فوق ذکر شد را با یک نگاه می‌تواند ببیند.
این در حالیست که در سایر موارد، هکرها داده‌های مختلف مانند آیدی کامل فیسبوک، شماره تلفن، موقعیت مکانی و داده‌های بیوگرافی شامل تاریخ تولد را منتشر کرده بودند که می‌توانند دردسرهای زیادی برای کاربران در پی داشته باشند.
شایان ذکر کلاب هاوس در این خصوص هنوز عکس العملی نشان نداده و به طور رسمی صحبتی به میان نیاورده است.

کد خبر: ۸۲٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha