۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
۸۵ درصد محصول گندم و جو استان همدان در اراضی دیم تولید می شود
معاون جهادکشاورزی استان همدان:

۸۵ درصد محصول گندم و جو استان همدان در اراضی دیم تولید می شود

همدان - پرورش، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۸۵ درصد محصول گندم و جو استان همدان در اراضی دیم تولید می شود و اگر بارندگی های موثر در مراحل رشد گیاه در فروردین و اردیبهشت کاهشی باشد، تنش فصل و ماهانه رخ می دهد.

شهرام پرورش در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کشاورزی یکی از بخش های مهم اقتصادی است و با توجه به شرایط برنامه ریزی شده باید بتوانیم همه زمینه ها به ویژه بخش تولیدات گیاهی شامل محصولات زراعی و باغی را با برنامه ریزی دقیق جلو ببریم.

وی با بیان اینکه استان همدان ۱.۲ مساحت کشور را دارد اما تولید ۴.۵ درصد محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: ۴.۹ میلیون تن از محصولات کشاورزی کشور در استان همدان تولید می شود.

از چهار میلیون تن تولیدات بخش بهبود تولیدات گیاهی در استان همدان حدود ۳.۳ میلیون تن مربوط به بخش زراعت و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن مربوط به بخش باغی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه از ۴.۹ میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی استان همدان، چهار میلیون تن در حوزه معاونت بهبود تولیدات گیاهی است، افزود: از چهار میلیون تن تولیدات بخش بهبود تولیدات گیاهی در استان همدان حدود ۳.۳ میلیون تن مربوط به بخش زراعت و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن مربوط به بخش باغی است.

وی بابیان اینکه استان همدان در تولید محصولات زراعی و باغی دارای رتبه های خوبی است، اضافه کرد: بیش از ۹۰ هزار بهره بردار در حوزه زراعت و باغبانی در استان همدان مشغول فعالیت هستند.

پرورش با تاکید بر اینکه معاونت بهبود تولیدات گیاهی برای اینکه بتواند در حوزه زراعت و باغبانی بهینه کار کند، بهره وری را در دستور کار خود قرار داده است، بیان کرد: سال زراعی از مهر ماه تا پایان شهریور سال بعد محسوب می شود و اکنون در نیمه سال زراعی هستیم.

پیش بینی شده بود اسفند ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ بارندگی خوبی داشته باسیم اما قدرت پیش بینی هواشناسی تا ۷۰ درصد است

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری بارندگی های استان با تاخیر آغاز شد اما وضعیت استان به گونه ای بود که ۲۳۰ میلیمتر بارندگی داشتیم و محصول خوبی در پاییز به دست آمد، ادامه داد: پیش بینی شده بود اسفند ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ بارندگی خوبی داشته باسیم اما قدرت پیش بینی هواشناسی تا ۷۰ درصد است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ابتدای فرودین تاکنون بارندگی ها دچار چالش شد، افزود: ۸۵ درصد محصول گندم و جو استان همدان در اراضی دیم تولید می شود و اگر بارندگی های موثر در مراحل رشد گیاه در فروردین و اردیبهشت کاهشی باشد، تنش فصل و ماهانه بروز می دهد.

کد خبر: ۸۲٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha