۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
تاثیر مذاکرات و آزادسازی منابع بلوکه شده بر دلار، سکه و بورس
از دیدگاه تکنیکال مورد بررسی قرار گرفت:

تاثیر مذاکرات و آزادسازی منابع بلوکه شده بر دلار، سکه و بورس

بعد از آغاز به کار رسمی بازار بورس و اوراق بهادار تهران در سال ۱۴۰۰ بسیاری از سهم ها منفی و شدت منفی بودن بازار روز به روز افزایش می یافت و این مسئله تا به امروز ادامه داشت.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این عقیده اند که بازار منتظر مشخص شدن نتایج مذاکرات وین و آزادسازی احتمالی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی هستند. ازطرفی بازار از کاهش نرخ دلار ترسیده است. در ادامه برای رفع این ابهامات با کارشناس مسائل اقتصادی و تحلیلگر بازار سرمایه به گفت وگو پرداختیم و اطلاعات مختصر و مفیدی درمورد وضعیت تکنیکالی بازارهای دلار، طلا و بورس دریافتیم.

تحلیل تکنیکال دلار
سیدهادی میرعلمی، کارشناس مسائل اقتصادی و بازارهای مالی در گفت وگو با خبرنگار «بازار» اطلاعاتی مفید درمورد وضعیت تکنیکالی دلار، طلا و بورس ارائه می دهد: نمودار نخست، نمودار دلار است. درحال حاضر دلار در یک کانال در حال نوسان است و تا مادامی که در این کانال نوسان کند به نظر من کف قیمتی آن می تواند حدود ۲۲ تومان باشد و در این کانال بیشتراز اینکه گارد نزول داشته باشد گارد صعود دارد.

نمودار تحلیل تکنیکال دلار

تاثیر مذاکرات و آزادسازی منابع بلوکه شده بر دلار، سکه و بورس

وی افزود: اگر کف این کانال را از دست دهد و قیمت ۲۲ به پایین را در پیش گیرد نشانه های بنیادی در آن نهفته است. یعنی می تواند این نشانه را به ما بدهد که دولت به منابع دلاری زیادی دست پیداکرده است و توانسته بخش عرضه را به قدری زیاد کند که نرخ دلار را زیر عدد پیش بینی شده برساند.

میرعلمی معتقد است که با این حال از جنبه بنیادی ارزش دلار توسط پارامترهای اقتصادی سنجیده می شود. براساس اقتصاد کلان و پایه پولی و نقدینگی در کشور که نقدینگی به حدود ۳۳۰۰ همت رسیده است، ارزش دلار حدود ۲۶ الی ۲۷ هزارتومان است. اگر قیمت، کاهش زیادی نسبت به ارزش داشته باشد باعث می شود که بخش تولید به مشکل بربخورد و حوزه واردات به صرفه شود و کشور از جنس های وارداتی پر شود و تولید ضربه بخورد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تاکید کرد: به همین دلیل دولتمردان نیز معمولا خودشان دوست ندارند که به بخش تولید چنین ضربه ای وارد شود و به همین دلیل فکر می کنم مسئولان نیز ترجیح می دهند دلار زیر ۲۲ هزارتومان نیاید. به همین دلیل فرض من بر این است دلار حول محور ۲۲ تا ۲۵ هزارتومان در نوسان باشد تا اخبار بنیادی دقیقی از آن به گوش برسد. به نوعی که متوجه شویم سرانجام توافق وین، منابع دلاری، میزان فروش نفت و دلارهایی که قرار است به دست ما برسند چه شدند.

تحلیل تکنیکال سکه و طلا
میرعلمی درواکنش به اینکه وضعیت سکه و طلا چطور می بینید؟ تصریح کرد: را پارامترهای اصلی سکه و طلا، دلار و انس جهانی است. انس جهانی به طور معمول نوساناتی دارد اما فعلا که حدود ۱۷۵۰ دلار است با فرض اینکه دلار می خواهد ۲۲ تومان شود، محاسبه اش چنین فرمولی دارد: ۲۲ ضربدر ۱۷۵۵ و تقسیم بر ۴.۲۴. عدد به دست آمده از این فرمول عددی حدود ۹ میلیون تومان برای سکه تمام به دست می آید. بنابراین کف قیمتی سکه تمام ۹ میلیون تومان فرض می کنیم و زیر ۹ میلیون بعید است.

تحلیل تکنیکال بورس
وی درادامه ضمن تحلیل تکنیکال بورس اظهار می کند: نمودار پایین نیز نمودار شاخص کل بورس است. وضعیت بورس را درحال حاضر نمی توان صرفا از جنبه تکنیکال نگاه کرد و دامنه نوسان نامتقارن باعث شده است ارزش معاملات کاهش پیدا کند و همین امر بازار را تحلیل ناپذیر کرده است اما اگر از جنبه تحلیل تکنیکال بخواهیم به آن بنگریم تا مادامی که خط قرمز مجددا به بالا شکسته نشود که فکر می کنم اگر بالای ۱۲۷۰ برویم، این خط می تواند شکسته شود.

نمودار تحلیل تکنیکال بورس

تاثیر مذاکرات و آزادسازی منابع بلوکه شده بر دلار، سکه و بورس

میرعلمی درانتها گفت: بنابراین تازمانی که این خط شکسته نشود همچنان گارد نزولی خود را ادامه خواهد داد اما حمایت های کف کانال مشکی رنگ را نیز دارد. فکر می کنم حدود ۱۲۰۰ هزار واحد حمایت های مهمی داریم اما بازار فعلا در سردرگمی به سر می برد اما اخبار جدیدی که درمورد نرخ سپرده ها آمده خبر مثبت و مفیدی است. اگر بازار به این باور برسد که p به e بازار با نرخ سود بانکی ۱۶ درصد حدود ۷ خواهد بود بسیاری از سهم ها مستعد رشد ۶۰ الی ۷۰ درصدی خواهند بود. در کل تحلیل مختصری از طلا، دلار و بورس را ارائه دادم.

کد خبر: ۸۲٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha