۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
بازار ترسیده است!
وضعیت یکپارچه منفی بورس بررسی شد؛

بازار ترسیده است!

اشتیاقی معتقد است احتمال دستیابی به توافقی دوجانبه در مذاکرات وین و احتمال کاهش نرخ دلار در پایان دولت دوازدهم برای تحویل به دولت بعدی و آزادسازی منابع بلوکه شده و افزایش صادرات نفتی، بازار را با ترس روبرو کرده و تقاضا را کاهش داده است.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با «بازار» به روند اخیر کلیه سهم ها اشاره و وضعیت قرمزشان تشریح کرد: موضوعی که در حال حاضر بر شرایط اقتصاد کلان کشور اثر می گذارد بحث مذاکرات بود که در سال پیش موضوع جدی نبود و بازار احتمال میداد که فعلا در حقیقت توافقاتی شکل نگیرد و به همان سبک و سیاق قبل وضعیت برجام ادامه داشته باشد.

به واسطه به وقوع پیوستن عوامل احتمالی کاهش نرخ دلار در بازار ترس ایجاد شده است؛ عامل نخست وعده دولت به کاهش نرخ دلار
وی افزود: اما مذاکرات اخیر در وین نشان داد که مقامات درحال دستیابی به برخی توافقات هستند و زمانی که مذاکره واقعا اتفاق بیفتد و برجام احیا شود انتظارات تورمی کاهش پیدا می کند. به همین دلیل نه تنها مردم افزایشی برای دارایی ها نمی بینند بلکه به واسطه کاهشی که توسط مسئولان دولتی روی نرخ دلار وعده داده شده است.

عامل دوم؛ تحویل دولت دوازدهم به سیزدهم
اشتیاقی یادآور شد که ازطرفی عمر این دولت هم رو به پایان است و از لحاظ روانی این تفکر برای بازار شکل گرفته که مسئولان دولتی دلار را پایین می آورند و با قیمت پایین تر تحویل دولت بعدی می دهند و در واقع اگر هم مذاکرات مثبت باشد این شرایط محیا است.

عامل  سوم؛ احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده در کره جنوبی و افزایش صادرات نفتی به چین
این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: ازطرفی به دلیل اینکه انتظار تورمی نداریم، می توانند با منابع بلوکه شده ارزی که در کره جنوبی و سایر کشورها داریم یا با افزایش صادرات نفتی و همچنین توافقی که با کشور چین داشتیم نرخ دلار را کاهش دهند زیر این شرایط نیز برای کاهش نرخ دلار فراهم است.

او افزود: بنابراین وعده ای که مقام های دولتی دادند که نرخ دلار به زیر بیست هزار تومان کاهش پیدا می کند یک عامل بسیار مهم است و به نوعی ترسی از ریزش دلار را در بازار ایجاد می کند. این موضوعات باعث شده تا سمت تقاضا ضعیف شود و پول ورودی جدیدی نداشته باشیم و همچنین فروشنده ها از نظر تعدادی افزایش داشته باشند.

اشتیاقی تاکید کرد: ازطرف دیگر دامنه نوسان هم منفی ۲ است و بازار را اصلاح نمی کند تا به قیمت های جذاب برسد شکل و شمایل بازار به این شکل می شود.

تحلیلگر بازار سهام گفت: مجموعه این عوامل هم گام با ایستایی نرخ سود بانکی بر ۲۰ درصد، تقاضا را در بازار کاهش داده است. بنابراین در این شرایطی که مردم انتظار تورمی ندارند و احساس می کنند که شرکت ها با توجه به کاهش نرخ دلار بخشی از سود خودشان را از دست می دهند.

وی معتقد است: با توجه دوره های قبل زمانی که دلار بر روی یک عددی تثبیت می شود تقریبا یکی دو سالی با افزایش مواجه نمی شود و در همان دامنه باقی می ماند اما کماکان نرخ سود هم کاهش پیدا نمی کند و این موضوع باعث شکل گیری یک استراتژی می شود. بنابراین مردم ترجیح می دهند برای سرمایه گذاری پول نقد داشته باشند و به صورت انواع و اقسام اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی با نرخ سود تضمین شده بدون ریسک بین ۱۸ تا ۲۰ درصد دریافت کنند.

اشتیاقی درانتها متذکر شد: به دلیل اینکه اکثریت اینگونه فکر می کنند باعث می شود که وضعیت به این سبک پیش برود و بازار سرمایه ما هم به دلیل اینکه عکس العمل سریع دارد و این مباحث را سریع محاسبه می کند نسبت به بازارهای دیگر به نسبت با اصلاح بیشتری مواجه می شود.

کد خبر: ۸۲٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha