۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
لزوم قانونی کردن ارزهای دیجیتال| صورت مسئله را پاک نکنیم
کارشناس بازارهای مالی:

لزوم قانونی کردن ارزهای دیجیتال| صورت مسئله را پاک نکنیم

لرستان- عاملی، کارشناس بازارهای مالی گفت: ارزهای دیجیتال مورد استقبال مردم قرار گرفته پس بهتر است به‌جای پاک کردن صورت مسئله، آن را قانونی کنند تا به سرنوشت فارکس دچار نشود.

احمدرضا جبل عاملی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: حدود پنج سال از ظهور بازار ارزهای دیجیتالی می‌گذرد و بزرگترین خطر آن این است که از طرف مراجع قانونی مرتبط مثل سازمان بورس و بانک مرکزی به رسمیت شناخته نشده در نتیجه ساز و کار قانونی برای آن مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد با فعالیت‌های زیرزمینی از طریق تلگرام و اینستاگرام از ناآگاهی مردم سواستفاده می‌کنند، افزود: زمانی که یک کار، غیرقانونی و غیرسیستماتیک باشد افراد سودجوی بیشتری به آن ورود پیدا می‌کنند.

کارشناس بازارهای مالی عنوان کرد: ارزهای دیجیتال هم مثل ماهواره، ویدئو و طرز لباس پوشیدن است که با اینکه ممنوع و غیرقانونی است ولی مردم از آنها استفاده می‌کنند و آنها را کنار نمی‌گذارند؛ همانطور که ۱۰سال گذشته «فارکسر» را ممنوع اعلام کردند اما تمام کسانی که کار می‌کردند ادامه دادند و تعداد زیادی هم به آنها پیوستند.

لزوم قانونی کردن ارزهای دیجیتال
وی ادامه داد: در نهایت چون فارکسر ساز وکار قانونی نداشت، یک مرجعی برای آموزش، بررسی، استانداردسازی و ارائه خدمات آن معرفی نشد و با ورود سودجویان ضرر زیادی به مردم، جامعه و اقتصاد کشور وارد شد.

عاملی تصریح کرد: نحوه معامله در این نوع بازار مانند بورس نیست که بازه زمانی مشخصی داشته باشد و در هر بازه زمانی می‌توان معامله کرد اما اینکه چه زمانی انجام شود تا معامله‌گران بزرگی که سرنوشت قیمت‌ها را تعیین می‌کنند هم حضور داشته باشند مهم است.

وی بیان کرد: تنها محدودیت ارزهای دیجیتال این است که باید زمانی معامله انجام شود که روند وجود داشته باشد؛ روند بین پولهای بزرگ افراد ماهر که آگاهانه با پولهای کافی در جهت خاص معامله می‌کنند؛ در ارز دیجیتال اینگونه نیست که بعضی از سهام‌ها در ساعات مشخص معامله شوند و از این نظر هم محدودیت ندارد.

برای نظام‌مند کردن ارز دیجیتال هیچ قانونی برای آموزش و نظارت وجود ندارد
کارشناس بازارهای مالی گفت: به طور قانونی در این نوع بازار، سبدگردانی ندارند ولی الان وب سایت‌هایی را می‌بینیم که سبدگردانی می‌کنند و از طریق جذب سرمایه‌های خرد و کلان مردم می‌خواهند نقدینگی را در آن رمز ارز بالا ببرند تا تراکنش‌های بیشتری انجام شود.

وی افزود: برای نظام‌مند کردن ارز دیجیتالی کاری از دست مردم برنمی‌آید چون هیچ قانون و استانداردی برای آموزش و نظارت بر آن وجود ندارد بنابراین مسئولان باید به سمت هدایت و قانونمند کردن ارزهای دیجیتال بروند تا به سرنوشت فارکس دچار نشود؛ استعدادهایی که اگر ۱۰ سال پیش در بحث فارکس، صورت مسئله را پاک نمی‌کردیم با استعدادی که ایرانیان دارند می‌توانستیم به اندازه فروش نفت، درآمد داشته باشیم و اینگونه اقتصاد ما شکننده و ضعیف نمی‌شد که به خاطر تحریم نفت، تورم و دیگر مسائل شکل بگیرد.

کد خبر: ۸۲٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha