۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
بیت کوین در چین؛ ممنوع اما ابزاری در برابر دلار
بازار گزارش می‌دهد؛

بیت کوین در چین؛ ممنوع اما ابزاری در برابر دلار

علی رغم احتیاط زیادی که چین در استفاده و رواج ارز دیجیتال «بیت کوین» دارد، اما این کشور همچنان بزرگترین استخراج کننده بیت کوین در جهان به شمار می رود.

بازار؛ گروه بین الملل: به تازگی یک سرمایه دار آمریکایی اعلام کرده که چین از ارز دیجیتال «بیت کوین» به عنوان ابزاری در برابر تضعیف دلار استفاده می کند.

به گفته پترتیل، سرمایه دار مؤسسه پی پال، دولت چین از بیت‌کوین به عنوان ابزاری برای تهدید دلار و تضعیف سیاست‌های مالی آمریکا در خارج از مرزها استفاده می‌کند و هدف عمده چین در سرمایه‌گذاری و انتشار ارزهای مجازی تضعیف جایگاه دلار در بازارهای جهانی است.

با این حال برخی کارشناسان چنین ادعایی را رد می کنند و معتقدند که اگرچه چین با سیاست های مختلفی در پی تضعیف دلار آمریکا است، اما پکن نمی تواند از طریق بیت کوین به جنگ با دلار برود.

به گفته «آگوستین کارستنز»، بانکدار بین المللی، بیت کوین نمی تواند منبع مورد اتکای دولت ها بجای دلار باشد، چون از یک طرف «بیت کوین»، ارزش پایداری دراز مدت را حفظ نمی کند و از سوی دیگر تعداد محدود و ثابت سکه های آن به این معنی است که نمی تواند با یک تقاضای سیری ناپذیر جهانی برای دارایی های امن مانند بازار بدهی ایالات متحده همراه شود.

از سوی دیگر باید توجه داشت که اقدامات چین طی چند سال گذشته نشان می دهد که مقامات این کشور به شدت نسبت به ارزش بیت کوین تردید دارند و احتمالاً آن را تهدیدی برای قدرت حزب کمونیست چین می دانند. در سال ۲۰۱۷ بانک خلق چین و پنج وزارتخانه دیگر سرمایه گذاری با استفاده از ارز رمزنگاری شده بیت کوین را ممنوع کردند و این سیاست ها نشان می دهد که دولت چین اعتماد چندان زیادی به بیت کوین برای جایگزینی با دلار ندارد.

دلیل اصلی ممنوعیت بیت کوین در برخی موسسات دولتی و بانکی چین، تمایل این کشور به کنترل شدید سرمایه در گردش است که با هدف جلوگیری از خروج ثروت از چین به سایر کشورها انجام می شود. این سیاست با ماهیت کارکرد بیت کوین مغایرت دارد، چون بانکهای چینی از نظر فنی قادر به ردیابی و اعمال محدودیت در معاملات رمزنگاری شده و ارز رمزنگاری شده ناشناس از کاربران چینی نیستند.

از طرف دیگر، چین به صورت مستقل اقدام به تهیه یک ارزرمز دیجیتال توسط بانک مرکزی خود کرده است و یک یوان دیجیتال به عنوان وزنه تعادل در سیستم عامل های پرداخت دیجیتال به شمار می رود.

در حال حاضر نیز بخشی از فعالیت های مالی در چین از طریق سیستم عامل های غیرچینی مانند AliPay و WeChat Pay اتفاق می افتد که بانک مرکزی و دیگر نهادهای نظارتی کنترل موردنظرشان را در این فعالیت های بانکی ندارند و این شرایط مورد پذیرش مقامات چینی نیست، لذا آن ها به شدت در تلاش برای کنترل و نظارت بیشتر بر نقل و انتقالات مالی خود هستند. دولت پکن همچنین با مشاغل درگیر در عملیات ارزهای رمزنگاری شده مانند صرافی ها به شدت برخورد می کند.

با این حال و علی رغم احتیاط زیادی که چین در استفاده و رواج ارز دیجیتال «بیت کوین» دارد، اما این کشور همچنان بزرگترین استخراج کننده بیت کوین در جهان به شمار می رود و به گفته محققان دانشگاه کمبریج ، ۶۵٪ از استخراج کل بیت کوین در جهان در چین صورت می گیرد. در برخی استان های چین، مزارع استخراج بیت کوین با بیش از هزار دستگاه رایانه در حال  کار است و دولت چین برخی را تعطیل و جمع آوری کرده، اما تعداد بیشتری هنوز مشغول فعالیت هستند.

براین اساس با وجود ممنوعیت رسمی بیت کوین در نقل و انتقالات مالی در چین، اما استخراج این رمز ارز محبوب همزمان به صورت غیررسمی در حال افزایش است و شاید مقامات دولتی نیز در مواردی چشم خود را بر فعالیت مزارع بیت کوین می بندند.

عمده فعالیت مزارع بیت کوین در چین در استان مغولستان داخلی این کشور انجام می شود و استخراج بیت کوین در مغولستان داخلی چین به تنهایی بیش از آمریکاست، اگرچه به تازگی دولت استانی در مغولستان داخلی نیز محدودیت هایی را برای فعالیت مزارع بیت کوین اعمال کرده، اما این منطقه همچنان بزرگترین مرکز استخراج بیت کوین در چین به شمار می رود.

از سوی دیگر گسترش استخراج بیت کوین در چین، به نگرانی های محیط زیستی نیز دامن زده و بسیاری نسبت به افزایش تولید کربن در چین بواسطه استفاده بیشتر مزارع بیت کوین در برق تولیدی با انرژی های فسیلی هشدار داده اند.

بخشی از دشواری دولت چین برای مقابله با روند گسترش استخراج بیت کوین، افزایش مبادلات با این ارز رمز در هنگ کنگ و دیگر بازارهای همسایه مانند کره جنوبی و ژاپن است. در واقع دولت پکن نمی تواند قانون بانک خلق این کشور در راستای ممنوعیت استخراج و استفاده از بیت کوین را به طور کمال و تمام اجرا کند، چون با سخت گیری در برابر استفاده از بیت کوین در عمل بخشی از تجارت خارجی چین با بازارهای منطقه ای دچار مشکل و مانع خواهد شد و دولت پکن که همواره از سرمایه گذاری خارجی حمایت کرده است، حال نمی خواهد با سخت گیری در برابر بیت کوین در عمل بخشی از مبادلات تجارت خارجی را با مانع روبرو کند.

براین اساس همان گونه که یکی از خبرنگاران اقتصادی مستقر در پکن گفته است، بیت کوین در چین بر روی کاغذ ممنوع است و در بازار تجاری طرفداران زیادی دارد و حالا بسیاری منتظرند دولت به صورت رسمی پایان ممنوعیت بیت کوین را روی کاغذ هم اعلام کند.

براین اساس احتمال دارد که سیاست کج دار و مریز دولت پکن در برابر گسترش استفاده از بیت کوین چندان هم بی ارتباط با ادعای مطرح شده توسط پترتیل، سرمایه دار آمریکایی مؤسسه پی پال در ابتدای این گزارش نباشد و چین توسعه بیت کوین را به عنوان ابزاری در برابر دلار آمریکا در نظر داشته باشد. شاید از همین رو نیز با وجود ممنوعیت استفاده از بیت کوین در بانک خلق چین، اما دولت پکن چشم خود را بر روی مزارع استخراج بیت کوین بسته است و در حال حاضر این کشور بزرگترین استخراج کننده بیت کوین در جهان است.

کد خبر: ۸۲٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha