۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا ۲۲ هزار میلیارد کوچک شد
اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول اعلام کرد؛

ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا ۲۲ هزار میلیارد کوچک شد

با وجود اینکه واکسیناسیون در دنیا شروع شده است ولی تا زمانیکه تمامی جهان بتوانند در مقابل این ویروس مصون شوند، راه درازی در پیش است و انتظار می رود آثار منفی اقتصادی این بحران سلامتی در سالهای آتی هم مشهود باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که همچنان دنیا درگیر بحران کرونا است، گزارشهای مختلفی در مورد ابعاد آسیبهای اقتصادی وارد شده در نتیجه این همه گیری به اقتصاد منتشر می شود. صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود اعلام کرد در سال جاری ما رشد سریع اقتصادی را شاهد خواهیم بود و می توانیم از مشکلات سال ۲۰۲۰ فاصله بگیریم ولی باید در نظر داشته باشیم که همه گیری آسیبی بسیار سخت و جدی به اقتصاد دنیا وارد کرده است.

آسیبی که آثار ان تا سالها بر پیکره اقتصاد دنیا باقی خواهد ماند. گیتا گوپیناث اقتصاددان ارشد صندوق در جلسه ای در واشنگتن  میزان زیان وارد شده به ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ را بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: «ارزش تولید ناخالص داخلی تجمعی دنیا در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ میلادی بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد دلار کمتر از پنج سال قبل از همه گیری خواهد بود. البته در صورتیکه سرعت واکسیناسیون در دنیا افزایش یابد و زمینه برای از سر گیری فعالیتهای اقتصادی و از بین رفتن محدودیتها فراهم شود، می توان منتظر تسریع نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری بود.»

او متوسط نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال جاری را برابر با ۵.۵ درصد پیش بینی کرد و نوشت:« در صورتیکه واکسن های تازه ای به بازار بیاید، توان تولید واکسن افزایش یابد، کشورهای  بیشتری پروسه واکسیناسیون را با سرعت بالا شروع کنند و فعالیتهای اقتصادی و تجاری به شرایط عادی بازگردد، می توان امیدوار بود که اقتصاد دنیا رشدی بالغ بر ۷ درصد را در سال جاری شاهد باشد. در سوی دیگر طیف حالتی را در نظر بگیرید که تنها کشورهای صنعتی واکسینه شوند و کشورهای فقیر و در حال توسعه به واکسن دسترسی نداشته باشند، در این حالت بحران اقتصادی در دنیا ریشه خواهد دواند و تا انتهای امسال هم رونق به اقتصاد دنیا باز نمی گردد.»

بی ثباتی میهمان این روزهای اقتصاد دنیا است
 اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول در این سخنرانی بازهم به عوامل بی ثبات کننده اقتصاد در دنیا اشاره کرد و گفت:« باید بپذیریم تا زمانیکه دنیا از ویروس به طور کامل رها نشود، نمی توان ثبات اقتصادی را تجربه کرد. در واقع این روزها بی ثباتی و عوامل بی ثبات کننده مهمان اصلی و بزرگ اقتصاد دنیا هستند و دولتها برای مقابله با این وضعیت نقش مهمی در پیش دارند. دولتها باید به حمایت از اقتصاد بپردازند، از سیاست تزریق به اقتصاد و حمایت مالی از کسب و کارها استفاده کنند و طرح های بزرگ ملی  را اجرا کنند و در نظر داشته باشند که انها اصلی ترین و مهمترین نقش را در اقتصاد پسا کرونا دارند.»

وی با اشاره به نگرانی های موجود در مورد افزایش میزان بدهی های دولتی در دنیا گفت:« مشکل افزایش بدهی مشکلی بسیار جدی است ولی این تنها ابزاری است که این روزها در اختیار داریم و نباید نگران تاثیر سیاستهای تزریقی روی افزایش بدهی باشیم.همه گیری کرونا باعث شده است تا دنیا شدید ترین رکود اقتصادی در دوره صلح را تجربه کند، شدید ترین رکود از زمان رکود بزرگ اقتصاد دنیا در دهه ۱۹۳۰ میلادی تا کنون.در صورتیکه دولتها از حمایت از اقتصاد دست بردارند، این رکودشدیدتر و بحران بزرگتر خواهد شد.»

بحران کرونا اقتصاد اروپا را زمین گیر کرده است
اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول در این گزارش به تداوم طرح های حمایت از اقتصاد که توسط ژاپن اجرا شده است اشاره کرد و گفت: «ژاپن در دهه های گذشته با رکود اقتصادی بزرگی روبرو بود و به نظر می رسد این تجربه به انها کمک کرده است تا از سخت ترین تجربه رکود اقتصادی قرن معاصر با اسیب کمتری عبور کنند. این کشور همچنان به حمایت از اقتصاد ادامه می دهد و به همین دلیل است که نه تنها در سال جاری رشد مثبت اقتصادی را تجربه می کند بلکه این روند افزایشی نرخ رشد در سال ۲۰۲۲ هم ادامه خواهد داشت.»

 در سوی دیگر طبق کشورهای قاره اروپا هستند که هم به سرعت  از محدودیتهای کرونایی چشم پوشی کردند و سعی کردند وضعیت  را عادی تلقی کنند و هم حمایت از اقتصاد را متوقف کردند. این کشورها که اغلب مجبور به اجرای مجدد محدودیتهای کرونایی هستند، همچنان با مشکلات اقتصاد دست و پنجه نرم می کنند. در گزارش جدید صندوق متوسط نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در سال جاری ۴.۲ درصد پیش بینی شده است در حالیکه در گزارش ماه اکتبر سال قبل انتظار می رفت اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۲۱ رشد بالغ بر ۵.۲ درصدی را شاهد باشد. در صورتیکه این منطقه نتواند به سرعت بحران را کنترل کند، احتمال کمتر شدن نرخ رشد اقتصادی آنها در سال جاری نسبت به براورد های جدید هم وجود دارد.

کد خبر: ۸۲٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha