۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
دو سوی طیف آمارهای تجاری امریکا در ۲ ماه اول امسال| چگونگی رشد ۴۳ درصدی صادرات به چین
بازار گزارش داد؛

دو سوی طیف آمارهای تجاری امریکا در ۲ ماه اول امسال| چگونگی رشد ۴۳ درصدی صادرات به چین

در این روزها هنوز تاثیرات اقتصادی کرونا در کشورهای مختلف مشهود است. افزایش بیکاری، نرخ بالای فقر و گرسنگی و مشکلات کسب و کارهای کوچک بسیار جدی است. در این شرایط وزارت بازرگانی امریکا از رشد تجارت این کشور در دو ماه اول سال جاری خبر داد.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه افزایش تعرفه های وارداتی امریکا از چین و سیاستهای این کشور در مقابل تجارت ازاد با چین انتقادهای زیادی را به همراه داشت ولی آمارهای ارایه شده توسط دولت امریکا نشان می دهد در دو ماه اول امسال صادرات امریکا به این کشور رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرده است. بر مبنای آمارهای موجود در دو ماه اول سال ۲۰۲۱ ارزش صادرات امریکا به چین ۴۳.۰۶ درصد رشد کرد و تقریبا به میزان صادرات امریکا به چین پیش از همه گیری کرونا رسید.

در این بازه دو ماهه امریکا از صادرات کالاهای تولیدی خود به بازار چین ۶.۷ میلیارد دلار بیشتر از سال ۲۰۱۹ درآمد کسب کرد. خروج نسبی اقتصاد چین از رکود و شروع سرمایه گذاری در بخش های زیر ساختی این کشور از اصلی ترین عواملی است که باعث رشد تقاضا برای کالاهای وارداتی از امریکا به چین ذکر شد.رشد صادرات امریکا به چین در شرایطی اتفاق افتاده است که ارزش کلی صادرات امریکا در این بازه دو ماهه ۸.۷۶ میلیارد دلار نسبت به دو ماه اول سال ۲۰۱۹ کمتر بود.

وزارت بازرگانی امریکا خبر از افزایش ۱.۵۷ میلیارد دلاری  درآمد صادراتی این کشرر به کره جنوبی در مقایسه با دو ماه اول سال ۲۰۱۹ داده است. در دو ماه اول امسال ارزش صادرات امریکا برابر با ۲۵۱.۵۷ میلیارد دلار بود که ۳.۶۸ درصد کمتر از دو ماه اول سال ۲۰۲۰ و ۳.۲۶ درصد کمتر از دو ماه اول سال ۲۰۱۹ بود.

واردات امریکا هم رشد کرد
آمارهای وزارت بازرگانی امریکا نشان می دهد در دو ماه اول امسال ارزش واردات کالاها به امریکا از مرز ۳۹۸.۶۲ میلیارد دلار گذشت که ۶.۳۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و ۲.۰۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ افزایش داشت.اما نکته جالب گزارش در این است که در این بازه دو ماهه نه تنها واردات امریکا از چین نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد نکرده است بلکه با کاهش هم همراه بود. طبق گزارشهای موجود در دو ماه اول امسال واردات امریکا از چین ۱۰.۵۸ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۱۹ کمتر بود ولی میزان وارداتش از ویتنام ۳.۷۲ میلیارد دلار، از شرکای بزرگ تجاری دیگر بالغ بر دو میلیارد دلار افزایش یافت.

در این بازه دو ماهه واردات امریکا از سوییس ۳.۱۶ میلیارد دلار، از کانادا ۳.۱۲ میلیارد دلار، از ایرلند ۲.۵۹ میلیارد دلار، از مالزی ۱.۶۴ میلیارد دلار ، از تایوان ۱.۴۱ میلیارد دلار ، از مکزیک ۱.۱۷ میلیارد دلار و از روسیه ۱.۰۷ میلیارد دلار در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ رشد کرد.

تزریق دولت به اقتصاد عامل اصلی آمارهای مثبت است
وزارت بازرگانی امریکا در گزارش اخیر خود وضعیت تجارت در دو ماه اول امسال را مثبت ارزیابی کرده است. طبق این گزارش هم صادرات امریکا با رشد همراه بود و هم واردات به این کشور رشد کرد. رشد تجارت به عنوان نشانه ای مثبت برای بازگشت رونق به اقتصاد امریکا و خروج از بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا معرفی شد.

البته این خبرهای خوب در شرایطی ارایه شده است که هنوز سهم زیادی از مردم امریکا واکسن را دریافت نکرده اند و بخش زیادی از مشاغل تعطیل است. همچنین دولت برای حمایت از خیل عظیم بیکاران در این کشور، در ماه های ابتدایی سال اقدام به تصویب بودجه جدید و تزریق به اقتصاد کرده است.

سی ان بی سی با اشاره به این گزارشها نوشت:« بخش بزرگی از مشاغل در امریکا با آسیبهای جدی روبرو شده اند ولی آمارها نشان از بازگشت بسیاری از شاخص ها به وضعیت قبل از کرونا دارد. بدون شک حمایتهای مالی دولت و تزریق های زیاد به اقتصاد باعث شده است که امروز هم چرخ های اقتصادی این کشور توان چرخش داشته باشد. اگر چنین وضعیتی وجود نداشت  اقتصاد امریکا در جریان کرونا به طور کامل فلج می شد.»

صادرات نفت به مرز ۹۷۲ میلیارد دلار رسید
 امریکا در سالهای اخیر توانسته است به عنوان یک صادر کننده نفت نقش مهمی در اقتصاد دنیا ایفا کند. طبق گزارشهای موجود این کشور که در سال قبل به دلیل بحران کرونا درامدی از صادرات نفت کسب نکرده بود در دو ماه اول سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۹۷۲ میلیارد دلار از محل صادرات نفت درآمد کسب کرد. این کشور در دو ماه اول سال ۲۰۱۹ هم  تنها ۲۴۳ میلیارد دلار از صادرات نفت درآمد کسب کرد. رشد صادرات نفت از امریکا در شرایطی اتفاق افتاده است که جو بایدن در جریان رقابتهای انتخاباتی در مورد کاهش وابستگی دنیا به انرژی های فسیلی و کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت به منظور حمایت از فرایند کاهش انتشار کربن صحبت کرده بود.

کد خبر: ۸۲٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha