۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
سهم بخش خصوصی در تعمیق روابط تجاری ایران و چین
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین مطرح کرد

سهم بخش خصوصی در تعمیق روابط تجاری ایران و چین

حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: ما در مرحله تدوین سند همکاری ایران و چین از نظریات بخش خصوصی و تشکل ها استفاده کردیم و به اصرار ما موضوع تعمیق روابط تجاری و اقتصادی بخش خصوصی دو کشور نیز در قالب یک بند در این سند گنجانده شد.

به گزارش بازار، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه هنوز قراردادی امضا نشده گفت: این یک برنامه جامع همکاری بین ایران و چین است که دو کشور توافقاتی روی آن انجام دادند یعنی پیشنهادات ایران برای همکاری بلندمدت ارائه شده و طرف چینی هم پذیرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که همکاری ایران و چین چه نقشی در نقش آفرینی اقتصادی در کشورهای نفتی منطقه خواهد داشت گفت: بنده فکر نمی کنم که ما بتوانیم با چینی ها در کشور ثالث کار کنیم چراکه چینی ها قبل از ما با همه کشورهای منطقه که دارای ذخایر نفت و انرژی هستند تفاهمات مشترکی را انجام داده اند و قاعدتاً هر کشوری هم سعی می کند که خودش از این فرصت استفاده کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از تفاهمات همکاری با چین در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی، اکتشاف، بهره برداری و فرآوری در همه حوزه ها سخن گفت و افزود: این تفاهمات انجام شده اما اینکه در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد به تعریف پروژه ها و مذاکرات خاص هر کدام از آن ها بستگی دارد.

حریری تصریح کرد: اینکه ما بخواهیم همه آمال و آرزوهایمان را در برنامه همکاری با چین تحقق ببخشیم قطعاً چنین اتفاقی نخواهد افتاد چراکه ما یک ظرفیت همکاری با این کشور تعیین کردیم و می توانیم در حوزه های تعریف شده کار کنیم.

وی در رابطه با سهم بخش خصوصی و تشکل ها در تعیین چارچوب یک همکاری برد برد بین ایران و چین گفت: ما در مرحله تدوین این سند از نظریات بخش خصوصی و تشکل ها استفاده کردیم و مسئله تعمیق روابط تجاری و اقتصادی بخش خصوصی دو کشور در قالب یک بند و به اصرار ما در این سند گنجانده شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه بخش خصوصی ما در حوزه نفت و گاز نیست و بیشتر شرکت های دولتی و حاکمیتی هستند که در سطوح بالای این حوزه فعالیت می کنند گفت: بخش خصوصی به میزان حضور خود در این حوزه، می تواند از این همکاری ها بهره ببرد.

کد خبر: ۸۲٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha