۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
سندرم بازار بیقرار در روزهای شیوع مجدد کرونا در شیراز؛ تسهیلاتی که فقط شعار است
گزارش بازار؛

سندرم بازار بیقرار در روزهای شیوع مجدد کرونا در شیراز؛ تسهیلاتی که فقط شعار است

شیراز- سه روز از شروع دوباره محدودیت های کرونایی در استان فارس گذشته است با این حال هنوز شرایط عادی است و مردم دیگر رغبتی به استفاده از ماسک ندارند و بدون ماسک در شرایط قرمز کرونایی هستند.

بازار؛ گروه استان ها: رفتار تأمل برانگیز مردم در مواجه با ویروس کرونا باعث شده تا حتی خود ویروس نیز از این همهمه و تجمع در مراکز شهر شیراز متعجب گردد این در حالی است که کافی است عقربه‌های ساعت از ۱۸ گذر کند آنگاه دیگر خیابان‌هایی که پیش از ساعت ۱۸ خلوت و آرام بود ناگاه شلوغ و پر ازدحام می‌شود.

عادی انگاری مردم در روزهایی که ویروس کرونا تهاجمی‌تر شده این سوال را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که آیا مردم از شرایط کرونا خسته شده‌اند که اکنون بدون توجه به ماسک در جامعه حضور دارند یا اینکه اعتقادی به ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که این ویروس برای جامعه بشری فراهم کرده است ندارند؟ در پاسخ به سوال دوم می‌توان گفت که با توجه به میزان فعالیت ویروس و همچنین آمارهای مربوط به مرگ و میر مبتلایان این فرضیه را باطل می‌کند زیرا جامعه بشری هنوز هم دچار مرگ و میر ناشی از کرونا است.

در کنار مرگ و میر این بیماری که در استان فارس نیز به علت تهاجمی‌تر شدن ویروس در حال افزایش است شاهد هستیم که در نقطه مقابل مردمی قرار گرفته‌اند که دیگر علاقه‌ای به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ندارند و حتی پس از اعلام شدن شیراز به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور که دارای وضعیت قرمز کرونا است باز هم خیابان‌ها و صنوف مختلف علی رقم تاکید مقامات دولتی مبنی بر تعطیلی واحدهای صنفی آنان هنوز تعطیل نشده‌اند.

از سویی بر اساس نظریه کارشناسان بهداشتی در کشور میزان استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ۵۶ درصد تقلیل یافته و همین موضوع موجب شده تا شاهد افزایش میزان مبتلایان به کرونا در سطح جامعه باشیم زیرا به گفته کارشناسان امر یکی از مهمترین عواملی که در کاهش ابتلاء به بیماری در جامعه اثر گذار است استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.

رواج شب بازارها در پاساژهای شیراز
پس از اعلام وضعیت قرمز در استان فارس و به خصوص کلان شهر شیراز شاهد بودیم که از جمله اولین مصوباتی که مورد تاکید ستاد استانی مدیریت کرونا قرار گرفت تعطیلی واحدهای صنفی غیر ضروری بود با نگاهی به آخرین ویرایش مشاغل ضروری در کشور که توسط ستاد ملی مقابله با کرونا منتشر شده است شاهد حضور ۲۹ رسته شغلی به عنوان مشاغل ضروری هستیم که غالب شغل‌های موجود در جامعه نیز در گروه مشاغل ضروری قرار گرفته‌اند.

پس از اعلام تعطیلی واحدهای صنفی غیر ضرور شاهد بودیم که بازارهای شبانه زیر زمینی در پاساژها و مراکز فروشگاهی ایجاد شد

پس از اعلام تعطیلی واحدهای صنفی غیر ضرور شاهد بودیم که بازارهای شبانه زیر زمینی در پاساژها و مراکز فروشگاهی ایجاد شد سازوکار بازارهای شبانه اینگونه است که معمولاً نگهبان آن پاساژ یا مجتمع فروشگاهی در درب ورودی پاساژ مستقر خواهد شد و خریداران برای مراجعه به واحد صنفی مورد نظر با هماهنگی قبلی به پاساژ مراجعه می‌کنند و پس از هماهنگی اولیه با نگهبان‌های پاساژ وارد مجتمع شده و اقدام به خریداری محصولات مورد نظر می‌کنند.

بازار بیقرار در روزهای شیوع مجدد کرونا در شیراز؛ تسهیلاتی که فقط شعار است " height="418" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/04/09/4/73234.jpg" width="600" />

نکته قابل توجه این است که واحدهای صنفی از موضوع پلمپ واحدهای متخلف آگاهی دارند و هیچ گاه اقدام به روشن کردن تمامی لامپ‌های مغازه نمی‌کنند بلکه در خفا و به صورت یک یا دو مشتری به صورت همزمان اجازه ورود به مغازه می‌دهند.

اما واحدهای صنفی که در کار خیابان قرار دارند ساز و کار جالبی را در پیش گرفته‌اند ساز و کار این گونه واحدها اینگونه است که کرکره مغازه را نیمه باز قرار می‌دهند تا اگر شخصی کالا و خدماتی مورد نیازش بود بتواند به راحتی در دسترسش باشد با اینکه باید فعالیت واحدهای صنفی محدود و گاهاً تعطیل شود اما هنوز هم هستند افرادی که از این قوانین تختی می‌کنند.

گشت‌های نظارت مشترک در حال نظارت بر بازار اند
اما رئیس اتاق اصناف مرکز فارس در گفت و گو با بازار گفت: گشت‌های نظارت مشترک اتاق اصناف و دانشگاه علوم پزشکی در حال نظارت بر بازارند و اگر تخلفی در بازار صورت بگیرد در کوتاه‌ترین زمان با فرد خاطی برخورد می‌کنند.

سید محمود هاشمی بیان کرد: پس از اعلام وضعیت قرمز در سطح کلان شهر شیراز دستورالعمل‌های لازم به اتحادیه‌های مختلف صنفی ارسال شد و تمامی این واحدهای صنفی مکلف به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در راستای کنترل کرونا هستند تا شاهد کاهش بیماری و ضریب انتقال ویروس باشیم.

او ادامه داد: برخی از واحدهای خدماتی که تشکیلاتی غیر صنفی دارند نظیر دفاتر پیشخوان، بانک‌ها و یا تشکیل صف‌های طویلی که برای خرید برخی مایحتاج، هیچ گونه شیوه نامه‌ای را رعایت نمی‌کنند و نمی‌توان تنها به واحدهای صنفی ایراد عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی گرفته شود. با این حال اصناف همواره با شرایط و محدودیت‌های اعمال شده همراهی داشته و در این پیک نیز با تشدید بازرسی‌ها همراه خواهند شد، اما آنچه مسلم است کسبه و بازاریان به تنهایی نمی‌توانند در زمینه مدیریت کرونا و کنترل شیوع آن اثر گذار باشند و در این زمینه مشاهده شرایط در برخی از فعالیت‌های غیر صنفی، تشکل‌ها، کسب و کارها تأسف برانگیز و نگران کننده است.

متأسفانه شرایط اقتصادی به گونه‌ای شده است که برخی از کسبه و بازاریان به خاطر داشتن چک و عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های جاری، در اعمال محدودیت‌ها همراه نشدند و گویا نابسامانی‌های معیشتی برای برخی از آنان باعث کم ارزش شمردن جان و سلامتی شأن شده است

هاشمی از فعالیت بازرسان رسمی و افتخاری در سطح شهر برای برخورد با واحدهای صنفی متخلف خبر داد و گفت: ۱۲ بازرس از مجموع بازرسان رسمی بازار از طرف اتاق اصناف فارس برای برخورد و رسیدگی به تخلف‌های این حوزه در اختیار فرمانداری شیراز قرار گرفته است.

وی البته شرایط نامساعد بازار و وضعیت وخیم اقتصادی بسیاری از کسبه را عامل عدم همراهی آنان در اجرای محدودیت‌های اخیر دانست و گفت: متأسفانه شرایط اقتصادی به گونه‌ای شده است که برخی از کسبه و بازاریان به خاطر داشتن چک و عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های جاری، در اعمال محدودیت‌ها همراه نشدند و گویا نابسامانی‌های معیشتی برای برخی از آنان باعث کم ارزش شمردن جان و سلامتی شأن شده است.

به گفته رئیس اتاق اصناف استان فارس در روزهای آینده اجرای طرح محدودیت، در صورت عدم توجه و ادامه فعالیت هر واحد صنفی، این مشاغل مشمول جرایم سنگین و تعطیلی درازمدت خواهند شد.

تذکر در گام نخست، سپس پلمب واحدهای صنفی
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نیز در گفت و گو با بازار، گفت: بر اساس آخرین تصمیم گیری ها در سطح کشور شیراز دارای وضعیت قرمز است و اگر واحد صنفی در زمره واحدهای صنفی ضروری نباشد مکلف به تعطیلی است و در صورتی که از این امر ممانعت کند در گام نخست تذکر و سپس پلمب می‌شود.

عبدالرضا قاسم پور بیان کرد: برخی از واحدهای بهداشتی مسائل بهداشتی را رعایت نکرده‌اند و طی دو روز اولی که از طرح محدودیت واحدهای صنفی در شیراز گذشت مأموران و ناظران بازار به دنبال تذکر به واحدهای صنفی متخلف بودند و در تلاش بودند تا مشکلات اقتصادی برای اینگونه واحدها ایجاد نشود اما اگر روند تخطی از قوانین توسط واحدهای صنفی متخلف ادامه داشته باشد ضمن پلمب واحدهای صنفی زمینه لازم برای اعمال قانون این گونه واحدها نیز فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: واحدهایی که در این طرح پلمب می‌شوند در گام نخست به مدت دو هفته تعطیل خواهند بود و پس از آن نیز برخوردهای قضائی با متخلفان انجام خواهند شد و دستگاه قضائی و نیروی انتظامی نیز در راستای مقابله با افراد خاطی وارد عمل خواهند شد.

قاسم پور در خصوص احتمال کاهش رسته‌های شغلی گروه یک نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه گروه‌های شغلی چهارگانه توسط ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین می‌شود و گروه شغلی یک بسیار وسیع دیده شده است از این رو پیشنهادی مبنی بر کاهش گروه شغلی یک و محدود کردن این گروه شغلی مطرح شده و امید است با کاهش گروه‌های شغلی شماره یک تنها مشاغل ضروری در استان فعالیت داشته باشند.

سندرم بازار بیقرار در روزهای شیوع مجدد کرونا در شیراز؛ تسهیلاتی که فقط شعار است

تمامی این قوانین در محدودیت ها را بازاریان و مغازه دارن به خوبی درک می کنند اما آنچه که آنها را وادار به عدم توجه به پروتکل ها می کند اجاره های سنگین و چک هایی است که قبل از شب عید برای خرید اجناس داده اند و امروز هیچکدام از مسئولین دولتی به فکر چگونگی پاس کردن آنها نیستند و باز هم شعار حمایت با استفاده از تسهیلات کرونایی به جایی نخواهد رسید زیرا این تسهیلات برای بسیاری از مشاغل پرداخت نخواهد شد.

کد خبر: ۸۲٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha