۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
نگاه به رمزارزها به روز شود| مرتفع شدن خلاء فروش فرش ایرانی در سایتها| فروش فرش با بیت کوین
گفتگوی تفصیلی با مدیر استارتاپ صادرات فرش:

نگاه به رمزارزها به روز شود| مرتفع شدن خلاء فروش فرش ایرانی در سایتها| فروش فرش با بیت کوین

اکرادی، مدیر استارتاپ در حوزه صادرات فرش معتقد است در دنیای نوین امروزی نگاه ها باید برای رمز ارز به روز شود چرا که بلوغ نرم افزاری در حال شکل گرفتن است.

فرحناز سپهری؛ بازار: اگرچه سرمایه گذاری نهادی از سوی موسسات بزرگ جهانی روی رمزارز در این حوزه افزایش یافته است و بهره بردن کسب و کارها از این نوع رمزارز در معاملات به جای نقدینگی مرسوم بیشتر شده است. اما باید دید تا چه اندازه این رمز ارز می تواند روی رونق کسب و کارها تاثیر داشته باشد؟ و آیا برخی کشورها که با تحریمها روبرو هستند مثل ایران که گفته میشود رمزارزها برای دورزدن تحریمها ابزار مناسبی است آیا استفاده از این  نوع ارز توسط کسب و کارها میتواند چالشهایی برای فروش محصولات شان در سطح بین الملل همچنان ایجاد کند؟

درهمین راستا فرصتی پیش آمد تا گفتگویی با «داریوش اکرادی» مدیر استارتاپ سی پرشیا؛ یکی از استارتاپ ها در حوزه صادرات فرش دستبافت ایران که از بیت کوین برای فروش محصولات خود بهره برده است انجام دهیم تا از چالشها و مزایای معاملات با رمز ارزها جویا شویم.

متن این گفتگو را میتوانید در ادامه بخوانید.

بعد از پیاده سازی زیر ساختها تاکنون ۱۲ تجربه فروش در داخل و در سطح بین الملل داشته ایم به طوری که توانستیم فرش را با بیت کوین بفروشیم. از طرفی باید اشاره کنم اولین  کسب و کار فروش فرش  با بیت کوین در داخل حتی درخارج هستیم

*با توجه به اینکه استارتاپ شما (سی پرشیا) اقدام به فروش فرش دستباف ایران در سطح بین الملل با بیت کوین کرده است بفرمایید چرا از رمزارز برای فروش محصولات تان استفاده میکنید؟
در ابتدا توضیحی مقدماتی را ارایه میدهم؛ بعد از آغاز فعالیت مان، درصدد راه اندازی پروژه صادرات فرش دستباف برآمدیم. از آنجا که ایران را با فرش دستباف می شناسند از این رو فروش فرش را در بستر اینترنت مدنظر قراردادیم چرا که همان موقع در سایتهای ایرانی این خلا حس میشد. هرچند سایتهایی در خارج بودند اما نگاه ارزشی به این کالا دنبال نمیشد. دوسال بعد از پیاده سازی زیر ساخت که به ۱۱ زبان  انجام دادیم فروش محصولات با ویزا کارت و مسترکارت را سال ۹۸ راه اندازی کردیم. خیلی جالب بود که بعد از یک ماه مشتریانی از خارج از ایران همچون ایتالیا، کره، استرالیا، کانادا و آلمان داشتیم. از طرفی این موضوع کار ساده ای نبود چراکه بحث تحریمها مسیر پیچیده و هزینه بری را ایجاد کرده بود و از طرفی چون می خواستیم در بخش تکنولوژی نو پیشرو باشیم پروژه های فناوری واقعیت افزوده و هوش مصنوعی را  انجام دادیم. در عین حال که دیدیم اکنون موقعیت خوبی است که دنبال رمزارز برویم محدودیت تحریمها و داشتن علاقه به صادرات باعث شد تا نیمه دوم ۹۸ فروش کالا با استفاده از بیت کوین را پیاده سازی کنیم. از طرفی هم عملا محدودیت بانکی که وجود دارد در فروش داخلی که بر اساس مصوبه بانک مرکزی مبالغ  بالای ۵۰ میلیون تومان از طریق شبکه شتاب قابل  انجام نیست از طرفی چون محصولاتی داشتیم که در این محدوده  قیمتی بودند از این رو ما را با چالش روبرو کرد. در عین حال که ویزا کارت و مستر کارت با یک میزان سقف یورو مشخص و از آن مقدار به بالا اجازه نداشتیم و اینها مقدمه ای شد تا به سمت رمز ارز برویم. چرا که عملا یک واحد غیر متمرکز هستند که در تملک یک کشور نیستند و این محدودیت ها را نداریم و در نتیجه می توانیم به مشتریان داخل و خارج بدون محدودیت خدمات را ارایه دهیم. بعد از پیاده سازی زیر ساختها تاکنون ۱۲ تجربه فروش در داخل و در سطح بین الملل داشته ایم به طوری که توانستیم فرش را با بیت کوین بفروشیم. از طرفی باید اشاره کنم اولین  کسب و کار فروش فرش  با بیت کوین در داخل حتی درخارج هستیم.

*سی پرشیا تنها با بیت کوین فرش دستباف را می فروشد یا برای سایر رمزارزها این امکان وجود دارد؟ روش کار به چه صورت است؟
فعلا روی سایتمان بیت کوین داریم اما با این حال برای سایر رمزارزها ی دیگر هم مشکلی نداریم. روش کار به این صورت است با توجه به اینکه در سایت مان از یورو و ریال پشتیبانی میشود زمانیکه مشتری وارد  سایت میشود میتواند واحد پول به یورو را انتخاب و خریدش را به سبد خود اضافه کرده به مرحله بعدی که می رود، برای خرید می تواند بیت کوین را انتخاب کند به طوریکه با قیمت آنی سیستم یورو را  به بیت کوین تبدیل و آدرسی تولید و درا ختیار مشتری قرار میدهد که در زمان مشخص اگر مشتری آن مبلغ  را پرداخت کند، سفارش تایید میشود.

نگاه به رمزارزها به روز شود| مرتفع شدن خلاء فروش فرش ایرانی در سایتها| فروش فرش با بیت کوین

*با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت معاملات رمزارزها توسط صرافی ها؛ آیا این مساله مشکلی برای  فروش محصولات تان پیش آورده است؟
آسیب جدی نزده است. چراکه مبلغ دیجیتال وارد کیف پول الکترونیکی میشود می توانیم با سایر کالا ها تبادل کنیم اما در زمانی که بخواهیم بیت کوین را به دلار تبدیل کنیم مشکلاتی شاید باشد البته در آن بخش هم می توانیم آن را به مجموعه خارج از کشور انتقال و به دلار در کشور دیگر تبدیل کنیم و آن  میزان دلار را وارد ایران کنیم. اگرچه به نظرم این محدودیتها و نگاه سنتی با دنیای جدیدی و در بستر الکترونیکی همخوانی ندارد.

*به نظرتان چرا همچنان با وجودی که از یک طرف مجوزهایی از سوی وزارت صمت برای ماینینگ داده میشود اما از آن سو مقاومت های بانک مرکزی در برابر رمزارزها همچنان ادامه دارد؟ دراین باره توضیح دهید.
به نظر من این مقاومت ناشی از این  است که با هر  موضوع جدیدی مخالفیم این جنس مقاومت به این دلیل است که نگاه مان را به روز نکرده ایم  و اصرار بر دانسته های ای قبلی خودمان داریم نگاهی  داریم که در ساختار تمامیت خواهی است وهرآنچه دراین منطقه جغرافیایی رخ میدهد را میخواهیم کنترل کنیم درحالیکه این نگاه در دنیای نوین امروز نمی گنجد و باید این نگاه و ساختار تغییر کند.

*درباره رمزارز ملی چه نظری دارید؟ به نظرتان به چه دلیل حکومتها در صدد راه اندازی رمزارز ملی هستند؟
باید اشاره کنم رمزارزها درای  فلسفه همتا به همتا ((Peer to Peer هستند  به نحوی که  قابل تملک شخص یا ارگان نیستند مثلا در آلمان به عنوان کالا مبادله میشود البته به دلیل اینکه نظامهای سیاسی وحکومتها برایشان مهم است که در بخش بانکداری  و عرضه تقاضا  به شکل متمرکز عمل کنند  و کنترل دست خودشان باشند از این رو هر کشور بدنبال این است که به نحوی آن را تعریف کند تا در تملک و کنترل  خودشان باشد اما ماهیت رمزارزها اینطور نیست.

*با وجودی که گفته میشود رمزارز در معاملات کسب و کارها در سطح بین الملل ابزاری مناسب برای دور زدن تحریمها است حال به نظرتان درچه صورت این ابزار میتواند راهگشا باشد؟
عملا در حوزه تحریمها کارگشا می تواند باشد چراکه با توجه به اینکه نمی توانیم تبادل بانکی انجام دهیم از اینرو راهی است که می تواند کمک کند، اما برای مجموعه و خدماتی که اساسا این رمزارزرا قبول دارند چون قوانین کشورها متنوع است در برخی کشورها مثلا از یک شرکت خرید میکنیم باید در سیستمهای مالی  و دفاتر مالی شان ثبت شود ردی به جا بماند وپولی در حساب وارد شود به طوریکه اگر بر فرض به فرد X بخواهید کالای بفروشید باید آن رقم از مبدا فرد x وارد حساب شما بشود درحالیکه رمزارز به این شکل نیست از اینرو تعداد پذیرش این مساله از سوی سازمانها کم است به طوریکه آن سازمان باید ریسک پذیر و نوگرا باشد که در این حوزه وارد شود. مثلا الان نمیتوانید به یک ماشین فروشی در دبی بگویید بیت کوین میدهم و ماشین به شما تحویل دهد چراکه باید تمام موارد در اسناد و دفاتر ثبت شود از اینرو برای جاهایی که قابل مذاکره هستند می تواند ابزاری خوب باشد. اما نمی توانیم بگوییم در تمام موارد مشکلات ما را حل کرده است.

*درباره پروژه هوش مصنوعی  و واقعیت افزوده  که  در سی پرشیا کلید خورده است توضیحی دهید.
همانطور  که در صدد هستیم امکانات جدید برای مخاطبان قراردهیم اخیرا بازخوردی ازسوی مخاطبان مان داشتیم  مبنی بر امکانی  برای انتخاب فرش با رنگ  موردنظر که با  دکوراسیون  آنها هماهنگ باشد از اینرو  از هوش مصنوعی  استفاده کردیم  که بزودی  آن را لانچ (معرفی محصول جدید جهت ارایه به بازار) میکنیم وروش کار  به این صورت است که   کاربر  مثلا از مبلی عکس  میگیرد و در دستگاه  (گوشی یا لب تاپ) اش  ذخیره دارد و به سیستم معرفی کرده بعد  نرم افزار پردازش تصویر  انجام میدهد  و ۵  تا  ۷ رنگ با درصد بالا را  تعیین کرده   و اگر روی نتایج کلیک شود کالاهایی بارنگ نزدیک  به موارد مورنظر مشتری را ارایه میدهد این درحالی است که این  نمونه در سایتهای د اخلی و خارجی  نبوده و افتخار میکنیم که این  ایده خودمان است.

همچنین در بسیاری از موضوعات مثل واقعیت افزوده پیشرو  هستیم  درحالی که شرکت ایکیا (شرکت درحوزه فرش) این مساله را در اپ موبایل دارد  اما پروژه ما وابسته به اپ موبایل نیست روی وب سایت است نیازی به نصب اپ ندارد و براساس تصویر پرینت  شده از محل   می تواند  آیتمهای موردنظر  را در اختیار مخاطب قراردهد.

 حال در صدد لانچ نسخه دوم آن هستیم  اما نسخه اول  مزیتی که دارد  با تمام دستگاه ها و نسخه های قدیمی سیستم عامل اندروید و اپل قدیمی همخوانی دارد چراکه در  نمونه بعدی kit AR کیت واقعیت افزوده به شکل نرم افزاری و سخت افزاری  در اپل  و سامسونگ گنجانده شده است در حالیکه قبلی ها نداشتند.نسل دوم مهمترین مزیت اش  این است که متکی به تصویر هدف و وابسته به ان پرینت تصویر نیست. اما هر دو نسل را در اختیار مخاطبانمان قرار داده ایم  و نسل دو  هم  تحت وب است ؛ باید بگویم که این پروژه در سایتهای  داخلی و خارجی کم نظیر و بی نطیر است.

*درحالی که ایران خاستگاه فرش دستباف است چرا استارتاپ در حوزه فرش زیاد نیستند؟
کم بودن تعداد استارتاپها در این حوزه به این دلیل  است که  بازار فرش دستباف صرفنظر از سنتی بودن اش به عوامل محیطی مثل کاهش رونق اش نسبت به دهه ۷۰   هم مربوط است بطوریکه نسل جوان وارد  این حوزه نمیشوند دربازار کشور در این حوزه افراد  میانگین سنی بالایی دارند  و جوانهایی  که در این حوزه دغدغه داشته باشند کم هستند بازار فرش دستباف مثل استارتاپ تحویل غذا مسافرکشی محدود است از این رو فعالان کمتر است ماهم که بیزنس میکنیم به دلیل علاقه ای که به این هنر داریم میتوانیم در سختیها دوام بیاوریم.

*کلام پایانی خود را بفرمایید.
 باید در پایان به نکته ای اشاره کنم که بیشترین چالش و دغدغه مادر بحث بیت کوین این است که تجربه خرید مردم در این حوزه کم است چه در ایران  و خارج جا نیفتاده است اگر  این موضوع بومی تر شود  می توانیم مشتریان بیشتری داشته باشیم. با وجودی که بلوغ نرم افزای در کل دنیا شکل میگیرد  از این رو ماهم باید به روز باشیم در ضمن اشاره کنم اول اردیبهشت  در نمایشگاه مجازی ایران غرفه داریم  که اتاق ایران متولی آن است و امیدواریم حضور خوبی داشته باشیم.

کد خبر: ۸۲٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha