۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۷
مذاکرات پشت پرده آمریکا با سعودی ها برای کاهش قیمت نفت| عرضه از تقاضا سبقت می‌گیرد
احتمال بازنگری در تصمیم اوپک وجود دارد؟

مذاکرات پشت پرده آمریکا با سعودی ها برای کاهش قیمت نفت| عرضه از تقاضا سبقت می‌گیرد

به دنبال توافق کشورهای اوپک قیمت نفت روند نزولی به خود گرفت. توافقی که به گفته خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک ۳۶۰ درجه با آنچه قرار بود نهایی شود تفاوت دارد و به نوعی بیشتر منافع آمریکا را تامین کرده است.

بازار؛ گروه انرژی: با وجود پیش بینی‌هایی که درباره رشد قیمت نفت می شد، قیمت ها در هفته گذشته نزولی بود. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی  سی‌ان‌بی‌سی، شاخص برنت  هفته گذشته  ۲ درصد سقوط کرد.

شاخص نفت آمریکا هم این هفته با سقوط ۳ درصدی روبرو شد.   قیمت نفت برنت که در  روزهای پایانی اسفند تا آستانه ۷۰ دلار هم پیش رفته بود در آخرین معاملات دیروز به ۶۲.۹۵ سنت رسید. قیمت پیش‌ خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌ سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۰.۲۸ سنت یا ۰.۴۷ دلار افت کرد و به ۵۹.۳۲ دلار رسید. محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک دلیل اصلی افت قیمت نفت را توافق کشورهای اوپک و غیر اوپک درباره افزایش تولید نفت می داند.

بر اساس توافق اوپک پلاس در فاصله ماه مه تا ژوئیه امسال دو میلیون بشکه در روز به عرضه نفت این کشورها افزوده خواهد شد. هرچند که عبدالعزیز بن سلمان، اظهار کرد که توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) برای افزایش عرضه در سه ماه آینده، تصمیم درستی بوده اما به نظر می رسد که عربستان سعودی هم موافق افزایش تولید نبوده اند.  

خطیبی کارشناس انرژی به بازار می‌گوید: توافقی که در آخرین نشست صورت گرفت،۳۶۰ درجه با آنچه که قرار بود، نهایی شود تفاوت داشته است. به نظر می رسد که این توافق حتی مورد تایید کشورهای نفتی نبوده اما آمریکا آنها را ناچار به پذیرش آن کرده است.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه قرار بود در این دور از مذاکرات هم کاهش یک میلیون بشکه ای تولید نفت عربستان تمدید شود، ادامه داد: اما آمریکا و برخی از کشورهای غربی فشار شدیدی را به سعودی‌ها وارد کرده و از او خواسته که مانع رشد قیمت نفت شود. به همین دلیل در ۲ الی ۳ ماه آینده شاهد رشد یک تا ۱.۵ میلیون بشکه ای نفت عربستان خواهیم بود.

او که معتقد است به دنبال تصمیم اوپک و اوپک پلاس عرضه نفت با سرعت بالایی در حال افزایش یافتن است، ادامه داد: در حال حاصر در بخش هایی از جهان از جمله هند و بزریل مجددا امواج جدیدی از کرونا گسترش پیدا کرده و پیش بینی می شود که محدودیت های جدیدی در این کشورها اعمال شده و به این واسطه مجددا تقاضا برای نفت رو به کاهش رود.  

توافق جدید کشورهای اوپک و اوپک پلاس حتی مورد تایید اعضا نبوده است. آمریکا  و برخی از کشورهای غربی فشار شدیدی را به سعودی‌ها وارد کرده و از او خواسته که مانع رشد قیمت نفت شود

دموکرات ها در جستجوی نفت ارزان
کشوری که خود زمانی در تلاش برای افزایش قیمت نفت بوده حالا به دنبال افت قیمت نفت است. خطیبی درباره این تغییر رویکرد می‌گوید: جمهوری خواه ها در تمام سال‌های گذشته به دنبال تولید حداکثری و افزایش ظرفیت صادراتی خود بودند. حتی برای رسیدن به این هدف منابع نفتی که به دلیل ملاحظات زیست محیطی تعطیل شده بودند را فعال کرده و شروع به استخراج نفت از آنها کردند. حتی از معاهده پاریس خارج شدند.

او ادامه داد: اما رویکرد دموکرات ها کاملا متفاوت با جمهوری خواهان است. دولت جدید آمریکا بیشتر به دنبال مسائل زیست محیطی یوده و به همین دلیل پیش بینی می شود که سطح تولیدات این کشور روند کاهشی بگیرد. در چنین شرایطی آمریکا ناچار خواهد بود بخش زیادی از نیاز خود را از محل واردات تامین کند. بر همین اساس هرگونه رشد قیمت نفت می‌تواند به لحاظ اقتصادی برای آنها به هزینه زا باشد.  

رویکرد دموکرات ها کاملا متفاوت با جمهوری خواهان بوده و بیشتر به دنبال مسائل زیست محیطی است. به همین دلیل پیش بینی می شود که سطح تولیدات این کشور روند کاهشی بگیرد. در چنین شرایطی آمریکا ناچار خواهد بود بخش زیادی از نیاز خود را از محل واردات تامین کند و رشد قیمت نفت بار مالی سنگینی را به این کشور تحمیل می‌کند

کاهش ۳۵ درصدی سکوهای نفتی آمریکا
نگاهی به آمارها نشان می دهد که ادعاهای نماینده سابق ایران در اوپک خیلی هم بیراه نیست. در حال حاضر بینی می شود که اقتصاد آمریکا طی ماه های آینده روند رو به رشد گرفته و به این ترتیب قدرت خرید در اقتصادهای جهان بالاتر رفته و به همین واسطه تاثیرات مثتبی بر میزان تقاضا برای نفت در جهان رخ دهد. جدای از این در همین حال، آمارهای خدمات انرژی باکرهاوس نشان می دهد که. تعداد کل سکوهای نفت و گاز در ایالات متحده ۴۳۰ سکو است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵.۲٪ کاهش یافته است. با این اوصاف احتمال افزایش تقاضای نفت در آمریکا بسیار بالا بوده و دولت این کشور باید از هم اکنون فکری به حال کنترل قیمت ها بکند.

اوپک از تصمیم خود عقب نشینی می کند؟
هرچند که دموکرات ها و کشورهای اروپای به دنبال نفت ارزان بوده و از آن سو وزیر نفت عربستان از تصمیم جدید اوپک ابراز رضایت کرده اما تاکید کرده این تصمیم قابل بازنگری است.

به گزارش اویل پراس، بن سلمان گفته است که اوپک پلاس برای هر سناریویی آماده است و در صورت ضرورت، کاهش یا افزایش تولید را در دستور کار قرار خواهد داد.

او افزوده اعضای اوپک پلاس به این دلیل با افزایش تولید نفت در ماه های آینده موافقت کردند که انتظار داشتند که طی هفته های آینده میزان تقاضا برای نفت به طرز چشمگیری بالا رود. به همین دلیل اگر واقعیت متفاوت از انتظارها باشد، اوپک پلاس ابایی از بازگشت از این تصمیم نخواهد داشت.

یکی دیگر از عواملی که ممکن است تصمیم اوپک پلاس را تحت تاثر قرار دهد افزایش تولید در لیبی است. با تعدیل مناقشات میان طرف های درگیر در لیبی دولت مرکزی در این کشور فرصت کنترل منابع نفتی و افزایش تولید را پیدا کرده است. این کشور تا پایان ماه ژانویه ۲۰۲۱ موفق شده است میزان تولید روزانه خود را به رقم یک میلیون بشکه برساند.

از طرف دیگر، دستیابی به توافق میان ایران و آمریکا می تواند فرصتی برای تهران باشد که مجددا سهم خود در بازار را به دست آورد. افزایش تولید از سوی ایران نیز می تواند تعادل عرضه و تقاضا در بازار را متاثر کند.

کد خبر: ۸۲٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha