۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
صف‌های طولانی مرغ آرام گرفت| تولیدکنندگان سفره مردم را گروگان گرفتند
با افزایش ۲۲ درصدی قیمت مرغ؛

صف‌های طولانی مرغ آرام گرفت| تولیدکنندگان سفره مردم را گروگان گرفتند

اردبیل- با افزایش ۲۲ درصدی قیمت مرغ صف‌های طولانی برای خرید این ماده غذایی از تب و تاب افتاد و دیگر مرغ متقاضی پروپاقرصی در بازار ندارد.

بازار؛ گروه استان ها: در استان اردبیل نیز به تناسب اعلام قیمت جدید مرغ به مبلغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ بی‌معنا شده و تعداد زیادی مرغ در بخچال‌های فروشگاه‌ها بلاصاحب مانده است.

اما در این بین به نظر می‌رسد تولیدکنندگان که در ماه‌های اخیر در تب و تاب افزایش قیمت محصول تولیدی خود بودند با گروگان گرفتن سفره مردم بالاخره خواسته خود را به کرسی نشاندند تا مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یابد.

صف‌های طولانی مرغ آرام گرفت/ تولیدکنندگان سفره مردم را گروگان گرفتند

هرچند گفته می‌شود افزایش قیمت دارو، واکسن، نهاده‌های دامی و سایر هزینه‌های حمل و نقل دلیل افزایش قیمت مرغ بوده است اما این افزایش قیمت آب سردی بر آتش صف‌های طولانی مرغ بوده که دیگر این روزها خبری از به صف نشستن مردم برای تامین مرغ نیست.

اقتصاد دستوری مشکلاتی را به همراه می‌آورد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، با تائید خبر افزایش قیمت مرغ و تاثیر آن بر کاهش تب و تاب صف‌های طولانی مردم برای خرید گوشت سفید اظهار کرد: بنده معتقدم اقتصاد دستوری مشکلاتی را به همراه می‌آورد و در کنار آن باید یک سیاست‌گذاری درست در نظام توزیع شکل گیرد تا از دلال‌بازی‌ها جلوگیری گردد.

خلیل نیکشاد به افزایش سرانه مرغ در استان تا ۳۰ کیلوگرم در سال به ازای هر شهروند اشاره و خاطرنشان کرد: این سرانه مصرف در گوشت قرمز ۱۲ کیلوگرم است.

وی افزود: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در کنار حمایت از پرورش دهندگان طیور و دامپروری‌ها سعی خواهیم کرد تا مازاد تولید را به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور صادر کنیم.

صف‌های طولانی مرغ آرام گرفت/ تولیدکنندگان سفره مردم را گروگان گرفتند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ظرفیت صادرات گوشت سفید را سالانه ۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: عمده این صادرات به کشورهای همسایه است که هر ماه تا یک هزار و ۵۰۰ تن مازاد تولید به سایر مناطق در حوزه صادرات اختصاص می‌یابد.

نیکشاد بیان کرد: هر چند سازمان جهاد کشاورزی در قیمت‌گذاری دخالتی ندارد و تنها در حوزه تولید دخیل است اما پیشنهادات‌مان را در قالب میز ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کنیم تا به تناسب شرایط تولید و حمایت از مصرف کننده نرخ مصوب اعلام شود.

۷۰ درصد نیاز مرغ را در ماه رمضان در حال تامین داریم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به نزدیکی ماه رمضان و افزایش مصرف مرغ اشاره و تصریح کرد: از اسفندماه جوجه‌ریزی به تناسب نیاز استان انجام شده و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که با تامین ۷۰ درصد نیاز مرغ در استان آرامش در خرید را مراعات کنند.

صف‌های طولانی مرغ آرام گرفت/ تولیدکنندگان سفره مردم را گروگان گرفتند

نیکشاد ادامه داد: در هفته‌های اخیر میانگین کشتار روزانه مرغ از ۱۶۰ تن به ۲۵۰ تن افزایش یافته و همکاران ما تا ۶ صبح بر روند کشتار نظارت داشته و بعد از تحویل محموله به مسئولان سازمان صمت کار توزیع در شبکه استانی برای رسیدن مرغ به دست مصرف کننده انجام شده و هیچ مشکلی را در فرآیند تولید و کشتار شاهد نبودیم.

وی علت نابسامانی‌های اخیر را وجود برخی دلال‌بازی‌ها در فرآیند توزیع و خروج مرغ از محدوده استان به صورت غیرقانونی دانست و بیان کرد: ما نیز قبول داریم که با افزایش قیمت مرغ صف‌های شکل‌ گرفته شکسته شده اما این موضوع برنامه‌ریزی شده نبوده است.

اردبیل تنها استان در کشور است که مشکلی در جوجه‌ریزی و تأمین گوشت سفید مردم ندارد
در همین خصوص نوبخت اژدری معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل به خبرنگار بازار، گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده در اسفندماه سال گذشته ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شد تا تولید گوشت سفید را به میزان ۴ هزار تن در ماه آینده شاهد باشیم.

وی گفت: از ۲۰ فروردین ماه برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان عرضه گوشت سفید و همچنین تخم مرغ به تناسب نیاز بازار انجام خواهد شد تا مردم در ایام روزه‌داری با مشکل تأمین این ماده غذایی روبه‌رو نشوند.

صف‌های طولانی مرغ آرام گرفت/ تولیدکنندگان سفره مردم را گروگان گرفتند

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطر نشان کرد: نه تنها هیچ مشکلی در تأمین مرغ و مواد پروتئینی در استان وجود ندارد بلکه با تدارک نهاده‌های دامی برای مرغداری‌ها تا ۵۰ روز آینده هیچ مشکلی را مرغداری‌ها در تأمین این نهاده‌ها نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: به صورت سیستمی و از طریق انبار شرکت امور دام و پشتیبانی استان تأمین نهادها انجام خواهد شد تا براساس جوجه‌ریزی ماهانه و از طریق سامانه بازارگاه بتوانیم نیاز هموطنان را به شکل واقعی تأمین کنیم.

تلاش خواهیم کرد تا تب و تاب عرضه مرغ کاهش یابد
اژدری بیان کرد: براساس ظرفیت اعلامی و سهمیه اختصاص یافته به استان، تلاش خواهیم کرد تا همچنان تب و تاب عرضه مرغ کاهش یافته و بهبود بازار تأمین گوشت سفید را شاهد باشیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد:‌ در سال ۹۹ در مجموع ۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان انجام شد تا توان تولید به ۵۴ هزار تن در واحدهای صنعتی استان برسد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: این میزان تولید بیش از نیاز مصرف استان است و ما در تنظیم بازار سایر استان‌ها نیز مشارکتی فعال داریم.

با همه حال این روزها با افزایش ۲۲ درصدی قیمت مرغ صف‌های طولانی برای خرید این ماده غذایی از تب و تاب افتاده و دیگر مرغ متقاضی پروپاقرصی در بازار ندارد.

کد خبر: ۸۲٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha