۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
ویژگی‌ها و تاثیرات مهم طرح جهش تولید دانش‌بنیان بر اقتصاد
رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس عنوان کرد

ویژگی‌ها و تاثیرات مهم طرح جهش تولید دانش‌بنیان بر اقتصاد

اختیاری، رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان جزو ستون‌های اصلی اقتصاد مقاومتی هستند از دولت خواستار حمایت ویژه‌ از طرح جهش تولید دانش‌بنیان شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، اسفندیار اختیاری کسنویه با اشاره به تصویب کلیات طرح جهش تولید دانش‌ بنیان، گفت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۸۹ تصویب شد و طی این ۱۰ سال تغییرات عمده‌ای در تعداد، کیفیت و نوع فناوری دنیا اتفاق افتاده است و جوانان و فناوران ما در این عرصه خوش درخشیدند.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: قوانینی که در ۱۰ سال گذشته برای تکنولوژی و گسترش فناوری تصویب شده نیازمند بازنگری مجدد بودند بنابراین در سال گذشته با ارائه طرحی تحت عنوان جهش تولید دانش‌بنیان توسط نمایندگان فرصت پیدا شد تا این قانون مورد بازنگری قرار گیرد و رفع نواقص آن در دستور کار کمیسیون آموزش قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: بر اساس این طرح؛ شرکت‌های دانش‌ بنیان فعال ایرانی اگر در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری موجب گسترش فناوری شوند در اولویت حمایت قرار گرفته و با خرید خدمات و کالاهای آنها اجازه واردات کالاهای مشابه نیز داده نمی‌شود.
 
نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس یازدهم یادآور شد: در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مصوب سال ۸۹، صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه ۳ هزار میلیارد تومان و اعتباری که می توانست از بانک ها اخذ کند، تشکیل شد و در حال حاضر نیز فعال است و در مجلس یازدهم تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد سرمایه صندوق افزایش پیدا کند؛ در طرح جهش تولید دانش بنیان حقوق گمرکی واردات برخی کالا افزایش یافته و این تامین مالی در اختیار صندوق برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است البته سختگیری‌ها به گونه‌ای است که چنانچه افراد خاصی بخواهند واردات انجام دهند امکان آن را نداشته باشند و  این اقدام به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند.
 
اختیاری ادامه داد:  شورای عتف در قانون سابق، اختیارات حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را داشت که به طور معمول سالی یک بار به سختی تشکیل می‌شد و با توجه به حجم کار شورا فرصت حمایت و هدایت شرکت‌ها را ندارد ما بحث سیاست‌گذاری را در شورای‌ عالی علوم، تحقیقات و فناوری یا همان شورای عتف نگه داشتیم و برای اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان راحت تر انجام شود و وزرا بتوانند هماهنگی لازم را انجام دهند با تشکیل شورایی متشکل از وزرای علوم، صمت و معاونت علمی و چندین وزیر دیگر پیش بینی کردیم  جلسات به طور مرتب برگزار شود و کار حمایت از این شرکت ها را به خوبی پیش ببرند و حمایت‌هایی که در قانون دیده شده و عملیاتی نمی‌شود را عملیاتی کنند.
 
رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری طی چند سال گذشته بیشترین حمایت را از شرکت‌های دانش بنیان داشته و بیشترین هماهنگی در آنجا صورت گرفته و در طرح جهش تولید دانش بنیان وظایفی برای معاونت علمی به طور مشخص پیش‌بینی شده و باید فعالیت‌های مختلفی را انجام دهد.
 
وی با یادآوری اینکه جوانان فعال در شرکت‌های دانش‌ بنیان در شرایط سخت کرونا مانند ساخت دستگاه تنفس مصنوعی و واکسن ورود کردند، گفت: الان‌ نوبت قانون گذاران است که از این نوآوران حمایت کنند؛ با توجه به پیشنهادات متعدد نمایندگان طرح دو شوری شده و به کمیسیون ارجاع شد تا پیشنهادات مورد بررسی قرار گیرد و کامل‌تر شود.
 
ضرورت حمایت ویژه دولت از طرح جهش تولید دانش بنیان
 نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس یازدهم از دولت خواستار حمایت ویژه‌ از طرح جهش تولید دانش بنیان شد و ادامه داد: به طور قطع با حمایت دولت مشکل اصل ۷۵ و بار مالی برای طرح پیش نخواهد آمد و انتظار شرکت‌های دانش‌بنیان جوانان، تحصیلکردگان این است که وزارت علوم از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت جدی حمایت کند.
 
تأثیر بالای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در بهبود اقتصاد کشور
اختیاری با تأکید بر تأثیر بالای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در بهبود اقتصاد کشور، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد مقاومتی هستند و هر چقدر بتوانیم آنها را حمایت کنیم به همان اندازه به بهبود اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه کمک کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به تعداد بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهیان و ضرورت فراهم کردن زمینه اشتغال برای آنها، یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان به توسعه تکنولوژی و رونق اقتصاد و افراد تحصیلکرده برای دست‌یابی سریع‌تر به شغل کمک می کنند و هر چقدر نگاه مدیران کشور به سمت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باشد به همان اندازه نیاز به واردات بسیاری از دانش‌ و کالاها کاهش می یابد و توان تولید آنها در کشور تحقق می یابد و از سویی خوداشتغالی و کارآفرینی برای جوانان و نخبگان ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۸۲٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha