۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
زور مسئولان به قاچاق مرغ از اصفهان نمی‌رسد؛ شیب صعودی قیمت‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

زور مسئولان به قاچاق مرغ از اصفهان نمی‌رسد؛ شیب صعودی قیمت‌ها

اصفهان- مسئولان در زمینه مدیریت قیمت مرغ همچنان ناکام مانده اند و یکسان سازی قیمت نیز به آنها برای حل این چالش کمک نکرد.

مریم یاوری؛ بازار:  بازار آشفته مرغ حدود ۹ ماه است که همچنان نابه‌سامان مانده و گویا هنوز مسئولان و تولید کنندگان مرغ به نقطه مشترکی برای ساماندهی این بازار نرسیده‌اند.

ناهماهنگی‌های بین تولید کنندگان مرغ و مسئولان در زمینه تامین نهاده، نرخ مصوب مرغ و... منجر به ایجاد التهاباتی در بازار این محصول شده که در برهه‌ای از زمان تشدید می‌یابد و در برهه‌ای دیگر فرو می‌نشیند.

اما در این بین در استان اصفهان که یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ کشور است این چالش بیشتر احساس شد، حال آنکه بالا بودن نرخ مصوب مرغ در استان‌های همجوار تمایل به فروش این محصول در بازاری که با قیمت بالاتری مرغ را خریداری می‌کردند بیشتر بود و از این رو شاهد قاچاق مرغ به خارج از استان بودیم.

مرغدارانی که تمام مرغ خود را به قیمت مصوب به بازار عرضه کنند می‌توانند نهاده مازاد را دریافت کنند که شامل ۷۰۰ گرم ذرت و ۲۳۰ گرم کنجاله سویا برای هر مرغ است

با بررسی میدانی در بازار مرغ اصفهان نیز به این نتیجه می رسیم که گویا در حال حاضر تا حدودی از التهاب در بازار این محصول کاسته شده و شاهد افزایش مرغ در بازار هستیم.

ارائه مرغ با قیمت مصوب نیز بنا بر مشاهدات میدانی خبرنگار بازار نزدیک به نرخ مصوب بوده اما در برخی از خرده فروشی‌های شهر اصفهان همچنان شاهد فروش مرغ تا هر کیلو ۳۰ هزار تومان نیز هستیم.

تعیین نرخ مصوب سراسری مرغ راهکاری برای کاهش قاچاق از اصفهان
در این راستا معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار تعیین نرخ مصوب  یکسان در کشور را راهکاری اساسی برای حل التهابات بازار این محصول عنوان کرد و گفت: بر این اساس قیمت مرغ زنده در مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان، گوشت مرغ در کشتارگاه ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت عرضه مرغ در خرده فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای  ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان مصوب شد.

حسین ایراندوست با بیان اینکه با این اقدام سعی در برطرف کردن مشکل جابجایی مرغ بین استان‌ها داشتیم، ابراز داشت: امیدواریم طی چند روز آینده شاهد بهبود وضعیت در این بخش نیز باشیم.

وی با بیان اینکه همچنین سازمان جهاد کشاورزی اجازه افزایش سن بارگیری مرغ از ۴۵ روز به ۵۰ روز را دریافت کرد، ادامه داد: مرغدارانی که تمام مرغ خود را به قیمت مصوب به بازار عرضه کنند می‌توانند نهاده مازاد را دریافت کنند که شامل ۷۰۰ گرم ذرت و ۲۳۰ گرم کنجاله سویا برای هر مرغ است.

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه همه این برنامه‌ریزی‌ها در راستای افزایش تولید مرغ برای ماه مبارک رمضان بود، اضافه کرد: همچنین کمیته استانی قرارگاه ساماندهی مرغ کشور در استان اصفهان تشکیل شد و مصوبات خوبی را در این کمیته داشتیم.

کمبود تولید مرغ نداریم
وی با بیان اینکه خروج مرغ و گوشت مرغ از اصفهان ممنوع شده است، ابراز داشت: همچنین مقرر شد همه فرآیند مرغ زنده و گوشت مرغ در سامانه «رهتاب» ثبت‌نام شود ضمن اینکه جهادکشاورزی وظیفه نظارت بر تولید مرغ تا کشتارگاه را برعهده دارد سازمان صمت  فرآیند توزیع گوشت از کشتارگاه‌ها بین شهرستان‌های مختلف تا عرضه در خرده فروشی را مدیریت کند.

ایراندوست با بیان اینکه در استان اصفهان کمبود تولید مرغ نداریم، اضافه کرد:‌ جوجه ریزی در نیمه فروردین ماه از مرز سه میلیون تومان هم گذشت و پیش بینی ما این است که تولید مرغ از سال گذشته نیز بیشتر شود.

در استان اصفهان کمبود تولید مرغ نداریم، جوجه ریزی در نیمه فروردین ماه از مرز سه میلیون تومان هم گذشت و پیش بینی ما این است که تولید مرغ از سال گذشته نیز بیشتر شود

وی با بیان اینکه خارج کردن مرغ از استان و افزایش خودسرانه قیمت مرغ از مهم ترین تخلفات فعالان حوزه تولید مرغ در اصفهان است تاکید کرد: با افزایش نظارت‌ از سوی نهادهای نظارتی کاهش این تخلفات را در دستور کار داریم.

فعالیت ۱۶ کشتارگاه مرغ در اصفهان
رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در ۱۸ کشتارگاه مرغ در اصفهان فعالیت دارد، اظهار داشت: دو مورد از این کشتارگاه‌ها به دلیل عدم رعایت دستوالعمل‌های دامپزشکی پلمب هستند.

فرهاد جعفریان با بیان اینکه مرغداران اصفهان با نرخ مصوب مرغ موافقت کرده‌اند، ادامه داد: ما در زمینه تولید مرغ با توجه به میانگین شبانه ۶۵۰ تن کشتار مشکلی نداریم و دستگاه‌های نظارتی در زمینه توزیع محصول باید بیشتر تلاش کنند.

ظرفیت افزایش جوجه ریزی تا ۱۲ میلیون قطعه را داریم
وی با بیان اینکه تولید کشتار مرغ در هر شبانه روز به صورت میانگین ۳۷۰ تن گوشت مرغ است، افزود: نیاز استان نیز همین میزان مرغ است اما در برخی از مواقع که با افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی مواجه می‌شویم نیاز استان افزایش می‌یابد.

رئیس اتحدیه مرغداران اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر میانگین جوجه ریزی در اصفهان هفت میلیون قطعه است، گفت: ما ظرفیت  جوجه ریزی تا ۱۲ میلیون قطعه را نیز داریم اما به دلیل کمبود نهاده و همچنین عدم نیاز بازار ریسک افزایش جوجه ریزی را انجام نمی‌دهیم.

برخورد با ۱۷۰ واحد خروه فروش و ۱۴ کشتارگاه متخلف مرغ در اصفهان
معاون بازرسی سازمان ضمت استان اصفهان نیز با بیان اینکه در حال حاضر بازار مرغ در اصفهان مناسب است و در این بازار التهاب نداریم به خبرنگار بازار گفت: در این زمینه نظارت‌ها شدت یافته و درج اطلاعات مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها در «بازارستان رهتاب» می‌تواند تاثیر بسزایی در این زمینه داشته باشد.

در حال حاضر میانگین جوجه ریزی در اصفهان هفت میلیون قطعه است،  ما ظرفیت  جوجه ریزی تا ۱۲ میلیون قطعه را نیز داریم اما به دلیل کمبود نهاده و همچنین عدم نیاز بازار ریسک افزایش جوجه ریزی را انجام نمی‌دهیم

اکبر عادل مرام همچنین به آمار برخوردهای بازرسان سازمان صمت با متخلفات بازار مرغ اشاره کرد و اظهار داشت:  از ابتدای اسفند ماه تاکنون حدود ۱۷۰ واحد متخلف خرده فروشی مرغ شناسایی و برای آنها تخلف به ارزش ۳۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۴ کشتارگاه متخلف نیز با ارزش ریالی تخلف ۱۰ میلیارد تومان به تعزیرات حکومتی استان اصفهان معرفی شده است.

معاون بازرسی سازمان صمت استان اصفهان همچنین به در دست بررسی بودن پرونده تخلف ۴۰ واحد عمده فروش توزیع کننده مرغ بین کشتارگاه‌ها و خرده فروشی مرغ اشاره کرد و افزود: در حال ارزشیابی تخلفات این واحدها نیز هستیم و به زودی به تعزیرات حکومتی معرفی خواند شد.

کشف ۳۰۰ تن مرغ قاچاق در یک ماه
سردار محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز در این ارتباط با بیان اینکه رصد خروج مرغ از استان در دستور کار ویژه فرماندهی انتظامی استان قرار دارد به خبرنگار بازار گفت: طی یک ماه اخیر از قاچاق ۳۰۰ تن مرغ به خارج از استان جلوگیری شد ضمن اینکه این طرح همچنان ادامه دارد.

هر چند عزم مسئولان برای کاهش چالش در بازار مرغ در اصفهان جزم شده است اما زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش خودسرانه قیمت گوشت و ماهی در اصفهان شنیده می‌شود که ممکن است در آینده‌ای نزدیک بر بازار مرغ نیز تاثیرگذار باشد.

کد خبر: ۸۲٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha