۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
روند شاخص کل برای چند ماه آینده؛ ایزدی: شاخص کل روند نزولی دارد
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

روند شاخص کل برای چند ماه آینده؛ ایزدی: شاخص کل روند نزولی دارد

ایزدی، کارشناس بازار سرمایه روند شاخص کل تا چند ماه آینده را نزولی تحلیل کرده و به سهامدارانی که در سهمشان دچار زیان هستند پیشنهاد کرد که سهمشان را بفروشند.

بازار؛ گروه بورس:  چهارشنبه ۱۸ فرودین ماه سال ۱۴۰۰،  بورس برای ۵ روز متوالی از هفته سوم فرودین ماه ریزشی بود و با افت ۱۰ هزار واحد شاخص کل را به ۱میلیون ۲۴۹ هزار واحد رساند و شاخص کل فرابورس با ۷ واحد رشد به ۱۷هزار ۹۲۴واحد رسید، امروز نیز شاخص کل با افت بیش از سه هزار واحدی کار خود را آغاز کرده و در صف فروش قفل شده است.

قرار است دولت در سال جاری ۲۴۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه کسب درآمد کند این در حالی است که حجم معاملات امروز حدود ۱میلیارد برگه سهم نبود که بیش از ۷۰درصد آن هم به معاملات اوراق بدهی دولت بر می‌گردد که معمولا خریداران آن حقوقی‌ها بزرگ و کارگزاری‌ها هستند، بنابراین اگر این دولت و دولت بعد بخواهد از بازار سرمایه کسب درآمد کند باید حجم معاملات به بالای ۱۰ میلیارد برسد.

دست دولت برای بسیاری از افراد رو شده و به نظرم می‌رسد که جو سال گذشته با دولت همراهی نخواهد کرد که بخواهد با عرضه شرکت‌های مانند شستا، یا راه اندازی صندوق‌های قابل معامله تامین مالی کند

حسین ایزدی کارشناس بازار سرمایه وجود دو ابهام سیاسی و اقتصادی که برگرفته از مسائل سیاسی است را دلیل عدم حرکت بازار به سمت جلو اعلام کرد. او در گفتگو با بازار در واکنش به برخی از اظهار نظرها مبنی بر رشد بازار در سال جدید گفت: شواهد نشان می‌دهد که تا انتخابات ریاست جمهوری بازار وضعیت بهتری پیدا نمی‌کند.

این کارشناس ابهام سیاسی را در دو دسته مذاکرات برجام و انتخابات ریاست جمهوری تقسیم بندی کرد و گفت: سرمایه‌گذاران در خصوص برجام و مذاکرات هسته‌ای ایران ابهام دارند و اینکه اگر به نتیجه برسید بعد از آن چه خواهد شد و اگر به نتیجه نرسید چه اتفاقاتی برای اقتصاد ایران خواهد افتاد، و مواردی از این دست که جزو ابهامات این مذاکره است.

ایزدی اضافه کرد: ابهام بعدی انتخابات ریاست جمهوری است. اینکه رئیس جمهور بعدی چه رویکردی نسبت به بازار سرمایه دارد، آیا مثل برخی از روسایی جمهوری قبلی به این بازار بی اعتنا خواهد بود؟ تراوشات فکری آن چگونه است؟ عملکرد اقتصادی وزرای آن چگونه خواهد بود؟ با این حال حتی بعد از انتخابات ریسات جمهور تا شهریو ماه این ابهام برای سهامداران بورس وجود خواهد داشت.

او وجود ریسک‌های سیستماتیک و ابهامات موجود و همچنین عدم بازدهی بالا در بازار سرمایه را از دلایل تشکیل صف‌های فروش در روزهای اخیر بازار می‌داند و می‌گوید: تا بازار یکم پا می‌گیرد جریان "فروش" اجازه نمی‌دهد که این رشد تداوم پیدا کند.

نرخ بهره بانکی یکی از ریسک‌های بازار سرمایه است که تصمیم در این مورد می‌تواند نقدینگی را از بورس به سمت بانک هدایت کند.  بانک مرکزی احتمالا تمایلی برای پایین آوردن نرخ بهره ندارد بنابراین میزان پولی که در دست مردم است به سمت بانک‌ها هدایت می‌شود و سبب تزریق نقدینگی گران قیمت برای تولید کننده می‌گردد

ریسک  سیستماتک حاصل از اثر عوامل کلی بازار است، که به‌طور هم‌زمان بر قیمت اوراق بهادار موجود در بازار سرمایه تأثیر می‌گذارد. عواملی چون تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی (مانند تغییرات نرخ ارز، چرخه‌های تجاری، تورم، سیاست‌های پولی و مالی دولت‌ها) است.

نرخ بهره بانکی یکی از ریسک‌های بازار سرمایه است که تصمیم در این مورد می‌تواند نقدینگی را از بورس به سمت بانک هدایت کند. ایزدی در مورد این ریسک  می‌گوید: بانک مرکزی احتمالا تمایلی برای پایین آوردن نرخ بهره ندارد بنابراین میزان پولی که در دست مردم است به سمت بانک‌ها هدایت می‌شود و سبب تزریق نقدینگی گران قیمت برای تولید کننده می‌گردد.

او اضافه کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ بودجه کشور را با چاپ پول تامین کردند، این حجم از پول حتما با این نرخ بهره به سمت بانک‌ها حرکت می‌کند و اگر بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش دهد بخشی از این نقدینگی ممکن است به سمت بازار سرمایه حرکت کند.

این کارشناس افزود: دولت‌ها قبلی در پایان دوره خود "باری به هر جهت" کشور را اداره می‌کردند، و این اتفاق هم برای این دولت افتاده است، بنابراین تا انتخابات بازار به همین شکل خواهد بود.

انتشار اوراق قرضه و بهم ریختگی بازار
افزایش حجم معاملات در گروه اوراق بدهی دولت در بازار سرمایه یکی از دلایلی است که فعالین بازار آن را سبب کاهش حجم معاملات در مابقی گروه‌ها اعلام کردند و گفته شده که دولت به کارگزاری‌ها دستور داده که اقدام به خرید این اوراق کنند.

ایزدی در مورد اجبار دولت به حقوقی‌های بزرگ برای خرید اوراق بدهی در بازار به منظور تامین بودجه این گونه توضیح داد: دست دولت برای بسیاری از افراد رو شده و به نظرم می‌رسد که جو سال گذشته با دولت همراهی نخواهد کرد که بخواهد با عرضه شرکت‌های مانند شستا، یا راه اندازی صندوق‌های قابل معامله تامین مالی کند.

او انتشار اوراق قرضه برای تامین بودجه را یک بدهی بزرگ برای دولت بعد عنوان کرد و افزود: آیا دولت پاسخگویی این میزان بدهی با وجود کاهش توانایی اقتصاد کشور خواهد بود؟ بنابراین دولت برای پرداخت اصل این اوراق و سود آن باید پول چاپ کند که نتیجه آن افزایش نقدینگی و تورم خواهد بود.

سهامداران با سهمشان چکار کنند؟
پیش بینی ایزدی از روند شاخص کل در ماه‌های پیش رو کاهش است و با این پیش فرض به سهامدارانی که در حال زیان بر روی سهمشان هستند، پیشنهاد داد که سهم خود را بفروشند و کسانی قیمت تمام شده سهمشان پایین تر از قیمت سهم است نگه داری سهم را پیشنهاد کرد.

کد خبر: ۸۲٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha