۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
قانون رفع موانع تولید به درستی اجرا نمی شود
رئیس کل اسبق بانک مرکزی:

قانون رفع موانع تولید به درستی اجرا نمی شود

بهمنی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: برای حمایت از تولید باید به واحدهای تولیدی تسهیلات یارانه‌ای داده شود تا قیمت تمام شده تولید کاهش یابد.

به گزارش بازار، محمود بهمنی رئیس کل اسبق بانک مرکزی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: با ارائه تسهیلات یارانه‌ای به واحدهای تولیدی، قیمت تمام شده تولید کاهش یافته و عرضه کالا با قیمت پایین میسر می‌شود.

وی گفت: ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی به واحدهای تولیدی نیز همان تسهیلات یارانه‌ای به حساب می‌آید، زیرا قیمت ارز در بازار آزاد حدود ۲۵ هزار تومان است.

بهمنی افزود: ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید با نظارت باشد تا بخش اعظم آن در تولید مورد مصرف قرار گیرد و از ایجاد تورم جلوگیری کند.

وی یادآور شد: در صورتی که نظارت و کنترل در ارائه تسهیلات ارزی وجود نداشته باشد بهتر است این تسهیلات پرداخته نشود، زیرا در صورت مصرف ارز در بازارهای دیگر، ما شاهد افزایش تورم خواهیم بود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در ادامه به یکی دیگر از موانع تولید اشاره کرد و گفت: فرایند طولانی ارائه مجوز به واحدهای تولیدی، یکی دیگر از این موانع است که باید برطرف شود، زیرا ارائه مجوز باید در زمان کمی انجام شود.

بهمنی افزایش واردات را یکی دیگر از مشکلات تولید خواند و افزود: باید از واردات بی رویه کالا جلوگیری و این کالاها را در داخل تولید کنیم، چون در صورت کاهش عرضه، با افزایش قیمت‌ها روبه رو خواهیم بود.

وی ادامه داد: ارائه تسهیلات از طرف نظام بانکی نیز یکی دیگر از مشکلات تولید بوده و باید با کنترل و نظارت دقیق تسهیلات ارائه شده از سمت بانک‌ها را به سمت تولید هدایت کنیم.

بهمنی گفت: در صورت نبود نظارت، تسهیلات به سمت بازارهای دیگری، چون ارز و سکه و مسکن رفته و سبب ایجاد تورم خواهد شد.

وی افزود: قانون رفع موانع تولید چند سالی است که در مجلس تصویب شده، اما تا زمانی که به درستی اجرا نشود سبب رونق تولید نمی‌شود.

بهمنی با بیان این که باید مواد اولیه واحدهای تولیدی و همچنین کالاهای اساسی مردم مورد توجه قرار گیرد گفت: برای خرید این مواد اولیه و یا کالاهای اساسی مردم، باید ارز ۴۲۰۰ تومان تخصیص پیدا کند و با نظارت دقیق، از ایجاد رانت جلوگیری شود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: کنترل و نظارت در ارائه ارز ۴۲۰۰ تومان و همچنین تسهیلات یارانه ای، مهمترین عامل در ایجاد رونق در تولید خواهد شد.

کد خبر: ۸۲٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha