۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
فراز و فرودهای بازار سهام در سال ۹۹ و پیش‌بینی ۱۴۰۰
کارشناس مسائل مالی تشریح کرد

فراز و فرودهای بازار سهام در سال ۹۹ و پیش‌بینی ۱۴۰۰

کدیور، تحلیلگر مسائل مالی به بررسی رفتارهای بازار سرمایه در سال ۹۹ و چشم‌ انداز ۱۴۰۰ پرداخت.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری با نگاه بلندمدت در بازار سرمایه همیشه با بازدهی‌های بالاتری نسبت به سایر بازارهای موازی همراه بوده است، گفت: علاوه بر این موضوع در سال گذشته شاخص بورس از اوایل سال و نیمه اول رشد پرسرعتی داشت اما در نیمه دوم بخش زیادی از این رشد، از بین رفت.

به گفته وی دلیل صعود بازار سهام و سایر بازارهای دارایی جهش فزاینده حجم نقدینگی بود که نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشت، همچنین اتفاق‌های سیاسی در سطح بین‌الملل نیز انتظارات تورمی را ایجاد کرد و باعث شد سرمایه‌ها به سمت بازار دارایی‌ها هجوم آورند تا بتوانند تورم را پوشش دهند که رشد پرسرعت بازارها را رقم زد.

کدیور در ادامه به اصلاح فرسایشی بازار در نیمه دوم سال اشاره کرد و گفت: از اواسط فصل تابستان اتفاق‌هایی برخلاف پیش‌بینی‌ها رخ داد که باعث تعدیل قیمت در اکثر بازارهای دارایی محور ازجمله سهام شد، در این میان ازآنجایی‌که بازار سهام رشد شدیدتری داشت، اصلاح قیمتی سخت‌تری را هم تجربه کرد.

وی به نکته بسیار مهمی که از نگاه برخی از سرمایه‌گذاران و معامله گران در جریان اصلاح بازار مغفول مانده اشاره‌ کرد و ادامه داد: طی نیمه دوم سال گذشته در تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های بورسی متغیرهای اثرگذار بر سهام نسبت به نیمه اول سال شرایط بهتری داشتند به‌عنوان‌مثال قیمت جهانی مواد خام رشد قابل‌توجهی را تجربه و در برخی مواد رکوردهای تاریخی را هم ثبت کردند. میانگین نرخ ارز هم در نیمه دوم سال ۹۹ نسبت به نیمه اول بالاتر بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: شرکت‌های بورسی هم به‌واسطه اتفاق‌های مثبت در سطح بین‌الملل و داخلی گزارش‌های درآمدی، تولید، فروش و آمارهایی که منتشر کردند نسبت به پیش‌بینی کارشناسان بهتر و فراتر بود اما رشد نیمه اول سال تمام اتفاق‌های خوب را پیش‌خور کرده بود و به همین دلیل در نیمه دوم شاهد افت قیمت‌ها بودیم.

وی در خصوص چشم‌انداز بازار در سال جدید تصریح کرد: با توجه به شرایط امروز شرکت‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد در ادامه سال منتظر بهبود بازار باشیم که البته این موضوع مشروط به بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی است.

کدیور در ادامه درباره موضوع احتمال بازگشت آمریکا به برجام و آثار این اتفاق بر اقتصاد کشور گفت: از مهم‌ترین نتایج بازگشت آمریکا به برجام گشایش‌های مالی و بهبود صادرات و خدمات است. همه این مباحث آثارش در کوتاه‌مدت بر نرخ ارز و کاهش آن خواهد بود.

وی معتقد است هرچند نگرانی‌هایی درباره تعدیل نرخ دلار برای اهالی بازار سرمایه و سهامداران در خصوص افت سودآوری شرکت‌های صادراتی وجود دارد اما به نظر تعدیل نرخ ارزی که در صورت توافق خواهیم داشت، به‌صورت اصلاح نسبتاً جزئی بوده و لزوماً سقوطی تجربه نخواهیم کرد. چراکه متغیرهای دیگری در سطح کلان اقتصاد وجود دارد که در خلاف جهت نرخ ارز رفتار می‌کنند و مانع افت نرخ دلار می‌شوند که ازجمله این موارد می‌توان به کسری بودجه سال ۱۴۰۰ و رشد نقدینگی فزاینده سال ۹۹ اشاره کرد.

کد خبر: ۸۲٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha