۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
سازمان بهداشت جهانی مخالف پاسپورت واکسن کرونا است
اما و اگرهای پاسپورت واکسیناسیون علیه کرونا؛

سازمان بهداشت جهانی مخالف پاسپورت واکسن کرونا است

در این روزها کشورها برای بازکردن مرزهای بین المللی و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی تلاش می کنند و استفاده از پاسپورت واکسیناسیون یکی از روشهایی است که پیشنهاد شده است. سوال این است که این روش کارآمد است یا خیر؟

بازار؛ گروه بین الملل: بسیاری از کشورها برای بازسازی اقتصاد و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی  طرح ارایه  پاسپورت واکسن کرونا را ارایه داده اند. طرحی که ماه های زیادی است مورد بحث قرار گرفته است و هر روز خبرهای تازه ای در مورد آن منتشر می شود.

قرار بر این است بریتانیا به عنوان اولین کشور دنیا از این سیستم برای از سر گیری پروازهای بین المللی استفاده کند و ظرف هفته های آتی اجرای این طرح در بریتانیا شروع خواهد شد. اما سوال این جاست که اجرای این سیاست در شرایطی که کشورهای زیادی هنوز نتوانسته اند واکسن تزریق کنند یا نرخ واکسیناسیون در آنها بسیار پایین است چه تاثیری می تواند در اقتصاد دنیا داشته باشد؟

آیا این سیاست می تواند سفرهای هوایی را احیا کند و مردم را به حضور در مجامع تشویق کند؟ ایا پاسپورت واکسن کرونا می تواند باعث از سر گیری سفرهای تفریحی و افزایش درآمد کشورهای توریست پذیر باشد؟

سازمان بهداشت جهانی در روز گذشته رسما اعلام کرد از طرح استفاده از پاسپورت واکسن در دنیا حمایت نمی کند زیرا در شرایط فعلی شمار زیادی از مردم دنیا هنوز واکسینه نشده اند. مارگارت هریس سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در این مورد گفت: «عرضه پاسپورت واکسن از چند جهت نادرست است. در درجه اول شمار زیادی از مردم دنیا هستند که هنوز واکسن نزده اند و این طرح باعث افزایش تبعیض در دنیا می شود. از طرف دیگر هنوز نمی توانیم به طور قطع اعلام کنیم که افراد واکسینه شده ویروس را منتقل نمی کنند. به همین دلیل اجرای این طرح مزیتی برای دنیا ندارد.»

 دولت امریکا در مورد صدور پاسپورت واکسن برنامه هایی دارد
در امریکا صدور پاسپورت واکسن به یک مساله حزبی تبدیل شده است. به گزارش نشریه پولتیکو دموکراتها حامی اجرای این طرح و تسهیل سفرها در صورت واکسینه شدن افراد هستند ولی جمهوری خواهان با این سیاست کاملا مخالف هستند. آنتونی فائوچی رییس مرکز کنترل بیماریهای عفونی و واگیردار در امریکا در این مورد به رویترز گفت: «من تصور نمی کنم دولت مرکزی در اجرای این طرح پیش قدم شود. ما در تلاش هستیم که مطالعات خود را در مور واکسن تکمیل کنیم و اطمینان حاصل کنیم که واکسن چه مزایایی برای جامعه دارد ولی ارایه پاسپورت واکسن به دلیل اختلاف نظرهای زیادی که در مورد آن وجود دارد، موضوع دیگری است و همچنان در مورد آن بحث می شود.»

 برخی بر این باورند که عرضه پاسپورت واکسن می تواند زمینه را برای بازشدن مرزهای بین المللی فراهم کند و افزایش سفرهای کاری و تفریحی را به همراه بیاورد ولی  مسایل مختلفی در این مورد لاینحل باقی مانده است.

مثلا اینکه چه اطلاعاتی باید در این پاسپورت وجود داشته باشد و نحوه دسترسی به آن باید به چه صورتی باشد و یا اینکه کدام یک از واکسن ها می تواند مورد تایید جهانی باشد. نکته مهم دیگر این است که دولتها، کارفرماها و خطوط هوایی تا چه اندازه حق دارند در مورد وضعیت واکسیناسیون افراد اطلاعات داشته باشند؟

شرکتهای خصوصی، تاییدیه دریافت واکسن را به عنوان شرط ورود در نظر گرفته اند
با وجود اینکه در سطح بین المللی و دولتی در مورد پاسپورت واکسن یا گواهی واکسینه شدن افراد فعال در مشاغل دولتی بحث زیادی درگرفته است بسیاری از صاحبان مشاغل در بخش خصوصی تاکید کرده اند تنها در صورتی افراد را استخدام می کنند یا اجازه حضور انها در محیط شرکت را می دهند که گواهی واکسیناسیون علیه کرونا را داشته باشند و به صورت دوره ای و با زمان بندی اعلام شده توسط سازمان های جهانی این واکسن را دریافت کنند.

این سیاست در میان شرکتهای امریکایی بسیار به چشم می خورد در استرالیا هم شرکتهای زیادی در این زمینه صحبت کرده اند.در مورد بیمارستان ها هم دریافت واکسن به عنوان یک پیش شرط برای حضور در فضای بیمارستان معرفی شده است.

رویترز در این مورد نوشت: «دانشمندان بر این باور هستند که در صورتی می توان از این بحران گذر کرد که ۸۰ درصد از جمعیت کشورها علیه کرونا واکسینه شوند. با اینکه هم اکنون در هیچ کشوری دریافت واکسن اجباری نیست ولی تنها در صورتی زندگی به حالت عادی بازمی گردد که مردم برای دریافت واکسن پیش قدم شوند. به نظر می رسد ایمنی نسبی در برابر کرونا بهتر از نداشتن ایمنی است به همین دلیل مادامی که یک واکسن ایمن و دارایی کارایی بالغ بر ۵۰ درصد باشد، دریافت ان بهتر از عدم دریافت آن است.»

کد خبر: ۸۲٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha