۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
 مشکل اصلی اقتصاد ناشی از سیاست‌گذاری‌های اشتباه است
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

مشکل اصلی اقتصاد ناشی از سیاست‌گذاری‌های اشتباه است

خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بخش زیادی از مشکلات را ناشی از عدم مدیریت در داخل دانست و بیان کرد: شکست‌های اقتصادی در حوزه تولید و عدم دستیابی به اهداف تعیین شده به سیاست‌های داخلی ایران باز می‌گردد.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی با بیان اینکه آمریکا از ابزارهای حقوقی و غیر حقوقی برای تحریم علیه کشورمان استفاده می‌کند، گفت: مصوبات کنگره آمریکا و همچنین رئیس جمهور این کشور ابزارهایی هستند که می‌توانند به شکل حقوقی کشورها را از تعاملات تجاری و ارزی با ایران منع کنند.

وی درباره ابزارهای حقوقی تصریح کرد: این ابزارها که اهمیت زیادی دارند اما متاسفانه در ایران به آن‌ها کمتر توجه می‌کنیم اثرگذاری قابل توجهی دارند. محتمل بود که تحریم‌های آمریکا پس از برجام روی کاغذ لغو شود اما خزانه ‌داری آمریکا از طریق سیاست ارعاب و تهدید کردن فعالان اقتصادی، بانک‌های بزرگ بین المللی و خریداران اصلی نفت ایران کاری کند که کشورها همچنان از مراوده تجاری با ایران هراس داشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اقداماتی که ایران می‌تواند در تقابل با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا انجام دهد، بیان کرد: ایران باید هر دو مسیرهای حقوقی و غیر حقوقی تحریم‌ها را به شکل معکوس طی کند. متاسفانه وزارت امورخارجه ایران صرفاً بر ابعاد حقوقی متمرکز است. در مجلس شورای اسلامی رسما از وزارت خارجه درخواست کردیم فعالیت خود را در این زمینه توسعه دهد و تکمیل کند و فشارهایی که می‌تواند موجب مشکلات معیشتی مردم شود را دفع کند.

وی همچنین بخش زیادی از مشکلات را ناشی از عدم مدیریت در داخل دانست و عنوان کرد: شکست‌های اقتصادی در حوزه تولید و عدم دستیابی به اهداف تعیین شده به سیاست‌های داخلی ایران باز می‌گردد. رفع این مشکلات وظیفه سیاست گذاران داخلی است. دولت باید عدم اعتماد تولید کنندگان را به صفر برساند.

این نماینده مجلس با تصریح بر اینکه برای تقابل با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از آن باید سناریوهای بدبینانه را جدی بگیریم، اظهار کرد: در سیاست گذاری اگر سناریوهای بدبینانه را جدی بگیریم قطعاً یک سیاست اقتصادی مقاوم خواهیم داشت که نتیجه آن آسیب پذیری کمتر از حوزه تحریم خواهد بود.

وی افزود: باید در شرایط بدبینانه این فرض را متصور شویم که در یکسال نتوانیم گندم از خارج وارد کنیم یا برای تامین بنزین خودروها مشکل داشته باشیم. در چنین شرایطی می‌توانیم برای هر کدام از این وقایع سیاست گذاری کنیم تا در هنگام وقوع غافلگیر نشویم.

کد خبر: ۸۲٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha