۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
 قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و خرسندی زیاد پاکستان/ قرن ۲۱ قرن آسیا است
سناتور ارشد پاکستانی مطرح کرد؛

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و خرسندی زیاد پاکستان/ قرن ۲۱ قرن آسیا است

«مشاهد حسین سید» ضمن اشاره به مفید بودن قرار داد ۲۵ ساله ایران و چین برای کل منطقه، معتقد است که ایران و چین هر دو با پاکستان دارای روابطی مستحکم و دیرینه است و اسلام آباد بابت این قرارداد بسیار خرسند است.

به گزارش خبرگزاری بازار، مشاهد حسین سید، سناتور ارشد پاکستان و رئیس کمیته امور بین الملل مجلس سنای پاکستان قرارداد همکاری ۲۵ ساله چین را برای  کل منطقه مفید دانست. او در گفتگو با یکی از برنامه های سیاسی شبکه تلویزیونی سحر اردو  گفت: دنیا با سرعت در حال تغییر و تحول است و توازن قدرت از غرب به شرق در حال تغییر است.

وی با تاکید بر مفید بودن این قرارداد برای کل منطقه اظهار داشت که ایران و چین هر دو با پاکستان دارای روابطی مستحکم و دیرینه است و اسلام آباد بابت قرارداد فوق بسیار خرسند است.

 سناتور ارشد پاکستان در پاسخ به سوالی درباره برنامه ویژه اقتصادی چین و امکان هر گونه برنامه متبادل از طرف امریکا برای رودررویی با طرح چین از طرف امریکا گفت: آمریکا نه امکانات چین و نه رهبری چین را دارا می باشد و شرایط کنونی جهان هرگز به نفع امریکا نیست. امریکا هم از نظر داخلی و ھم از نظر خارجی در حال فروپاشی بوده و بدون شک قرن ۲۱ قرن آسیا می باشد.

سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در سفر وزیر خارجه جمهوری خلق چین به تهران در آستانه پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همتای چینی آن در روز شنبه گذشته به امضا رسید، سندی که به تعبیری ترجمه روابط دو کشور می باشد و به سطح مشارکت راهبردی ارتقا پیدا کرده است.

در سال ۱۳۹۴ و در جریان سفر رئیس ‌جمهور چین به تهران، در ارتباط با سند جامع همکاری‌ های ۲۵ساله، بحث و گفتگو هایی صورت گرفته و برای بررسی بین مقام‌ های دو کشور، رد و بدل شده بود تا روابط دو کشور به سطح راهبردی و جامعی هدایت شود، زیرا روابط ایران و چین سرشار از ابعاد مختلف و دارای چندین لایه عمیق است. بنابراین نیاز بوده که این روابط در قالب یک سند و به صورت کاملا اساسی تنظیم شود.

بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه، در این سند همه ابعاد همکاری‌ های تجاری، اقتصادی و حمل و نقل دو کشور به همراه مشارکت ایران در طرح یک کمربند_یک جاده ذکر شده و یک محوریت خاصی به بخش خصوصی دو طرف داده شده و همکاری ‌های این بخش برای دو طرف مورد تاکید قرار گرفته است.

کد خبر: ۸۲٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha