۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
پرداخت وام به خودی به جای رفع موانع تولید! | بانک ها در پرداخت تسهیلات باید تغییر رویه دهند
«بازار» گزارش می دهد؛

پرداخت وام به خودی به جای رفع موانع تولید! | بانک ها در پرداخت تسهیلات باید تغییر رویه دهند

با آنکه تاکید شده است بانک ها در پرداخت وام و تسهیلات به مراکز تولید و بنگاهای اقتصادی حمایت های خود را از سر گیرند اما برخی از بانک ها بخصوص بانک های خصوصی در تامین نیاز بخش تولید کوتاهی کرده و منابع خود را صرف شرکت های زیر مجموعه خود می کنند.

اسدالله خسروی؛ بازار: از آنجایی که حرکت در مسیر رونق تولید و توسعه اقتصاد کشور نیازمند تامین منابع مالی برای برآورده شدن سرمایه در گردش بنگاههای اقتصادی و کسب و کارهاست اما خیلی از مشاغل و مراکز تولید برای شکوفایی، گسترش و رونق بخشی، نیاز مبرم به منابع مالی دارند. نیازی که با توجه به کم اثر بودن سایر بازارهای تامین مالی چون صندوق های سرمایه گذاری و...در کشور مجبورند از سیستم بانکی به صورت وام یا تسهیلات دریافت کنند. اما بانکها بعضا در این مسیر فعالان اقتصادی را به خوبی همراهی نمی کنند و یا آنقدر سختگیری می کنند که متقاضی وام عطایش را به لقایش می بخشد.

توجه ادارات دستگاه‌های دولتی نسبت به تسهیل امور و رفع موانع سد راه تولید و سرمایه گذاری
حال با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر شکوفایی بخش تولید و اظهارات هوشمندانه ایشان که در شعار سال ۱۴۰۰ «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» مطرح و باید نصب العین قرار گیرد، بنابراین کارشناسان تاکید می کنند؛ همه دستگاههای، نهادها و موسسات بخصوص بانک ها و ادارات دولتی باید نسبت به این موضوع مهم حساس شوند و در راستای تحقق شعار سال از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

تلاشی که در شرایط تحریم با خوداتکایی و توجه به داشته های خودی می توان تا حدی از وابستگی ها رهایی و اقتصاد کشور را بر ریل رشد و رونق نشاند که البته در این مسیر باید همراهی های لازم از سوی همه دستگاهای و ادارات انجام شود تا مانعی پیش پای رونق تولید و سرمایه گذاری در کشور ایجاد نشود.

بانک ها فعالان اقتصادی را در پرداخت تسهیلات همراهی کنند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره چگونگی حمایت سیستم بانکی برای رونق بخشی تولید و تحقق شعار سال گفت: مراکز تولید برای شکوفایی و رونق این روزها نیازمند منابع مالی هستند و بانک ها باید در این زمینه فعالان اقتصادی را به خوبی همراهی کند.

سیستم بانکی کشور باید روش فعلی خود را در پرداخت تسهیلات تغییر دهد این در حالی است که روش مکانیکی بانک ها در ارایه وام و تسهیلات  نسبت به توجیه تامین مالی برای بنگاههای اقتصادی را خیلی دشوار کرده است که این شیوه باید در مسیر درست و مدرن تغییر کند

غلامرضا مرحبا، با بیان اینکه سیستم بانکی کشور باید روش فعلی خود را در پرداخت تسهیلات تغییر دهد، گفت: روش مکانیکی بانک ها در ارایه وام و تسهیلات نسبت به توجیه تامین مالی برای بنگاههای اقتصادی را خیلی دشوار کرده است که این شیوه باید در مسیر درست و مدرن تغییر کند.

علت انحراف وام ها نبود سیسم هوشمند بانکی در کشور است 
وی افزود: البته بانک ها چون واسطه بین سپرده گذار و تسهیلات گیرنده بوده و به نوعی امانت دار محسوب می شوند، بنابراین در پرداخت وام و تسهیلات حساس هستند این در حالی است که اگر سیستم بانکی هوشمند شود و ارایه هر وامی با توجیه لازم صورت گیرد بی تردید مشکلی سیستم بانکی را تهدید نمی کند و وام گیرنده هم به تعهدات خود در قبال پرداخت به موقع اقساط  بانکی عمل می کند از طرفی نیز منابع بانکی منحرف نمی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: خیلی از بانک ها به دلیل عدم پرداخت وام یا تسهیلات خرده گیری می کنند و می گویند؛ چرا بانک ها در ارایه تسهیلات به متقاضیان سختگیری می کنند در حالی که بخش عمده ای از منابع بانک ها به دلیل عدم وام گیرندگان در پرداخت اقساط در موقع مقرر معوقه شده و یا منابعی که از بانک برای فعالیت های تولیدی گرفته شده است به دلیل وجود نرخ بالای تورم در کشور به انحراف رفته و یا سر از بازارهای سفته بازی و واسطه گری در می آورد در چنین شرایطی است که نظام بانکی باید هوشمند شود تا چنین اتفاقاتی در سیستم بانکی رخ ندهد.

برخی ها از فعالان اقتصادی از سیستم بانکی وام گرفته اند اما به دلیل مشکلات تحریم، عدم پرداخت مالیات، کمبود مواد اولیه، شیوع بیماری کرونا و... زمین خورده اند در چنین شرایطی بانک ها باید این گروه را خیلی تحت فشار قرار ندهند و اقدام به مصادره کارگاه و یا کارخانه نکنند چرا که مصادره مراکز تولید و بنگاههای اقتصادی به دلیل عدم بازپرداخت اقساط بانکی راهکار درستی نیست

مرحبا خاطرنشان کرد: البته برخی ها از فعالان اقتصادی از سیستم بانکی وام گرفته اند اما به دلیل مشکلات تحریم، عدم پرداخت مالیات، کمبود مواد اولیه، شیوع بیماری کرونا و... زمین خورده اند در چنین شرایطی بانک ها باید این گروه را خیلی تحت فشار قرار ندهد و اقدام به مصادره کارگاه و یا کارخانه نکنند چرا که مصادره مراکز تولید و بنگاههای اقتصادی به دلیل عدم بازپرداخت اقساط بانکی راهکار درستی نیست.

وی افزود: اگر نظام بانکی کشور هوشمند، پویا و بینا شود به راحتی مشخص می شود که وام و تسهیلات به چه کسانی داده شود، چه کسی تولید کننده واقعی است و یا چگونه باید در پرداخت تسهیلات به برخی ها ممانعت شود.

هیچ صنعنتی نباید به دلیلی کمبود منابع مالی و یا مشکلات دیگر تعطیل شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، به سخنان عالمانه مقام معظم رهبری در لحظات آغازین سال ۱۴۰۰ و توجه وی بر رونق تولید و رفع مشکلات سد راه سرمایه گذاری در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان با هوشمندی راه توسعه و رونق اقتصاد کشور را به درستی شناخته اند با این وجود؛ مسئولان وظیفه دارند با اصلاح دستورالعمل ها و تغییر رویه ها برای رونق بخشی اقتصاد و تولید راهها را هموار کنند. در چنین شرایطی به نظر می رسد هیچ صنعتی نباید به دلیل کمبود منابع مالی و یا مشکلات موجود تعطیل شود بلکه باید راه را مشخص و مشکلات را به درستی حل کرد تا بیکاری در کشور اتفاق نیفتد و کارگاه و یا کارخانه ای تعطیل نشود.  

مشکل اصلی اینجاست که برخی بانک ها بخصوص بانک های خصوصی فقط به فکر درآمدزایی خودشان هستند و منابع بانک را به جای پرداخت وام و تسهیلات  به بخش تولید صرف فعالیت هایی می کنند که سودآوری بالایی داشته باشد

محسن صادقی، کارشناس مالی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره عملکرد بانک ها در پرداخت وام و تسهیلات به بخش تولید و... گفت: بانک ها توانایی بالایی در پرداخت منابع دارند آنها می توانند از منابع نامحدودی که بانک مرکزی در اختیارشان قرار می دهد(اضافه برداشت از بانک مرکزی) استفاده کنند اما مشکل اصلی اینجاست که برخی بانک ها بخصوص بانک های خصوصی فقط به فکر درآمدزایی خودشان هستند و منایع بانک را به جای پرداخت وام و تسهیلات به بخش تولید صرف فعالیت هایی می کنند که سودآوری بالایی داشته باشد.

وی بابیان اینکه مشکل اصلی بانک های خصوصی و بعضا برخی بانکها این است که توجه به تولید را در اولویت قرار نمی دهند گفت: پرداخت وام و تسهیلات این بانک ها صرفا به شرکت های زیر مجموعه خود و بخش های خاص است بدون این که منافع ملی در نظر گیرند.

شراکت غیر مستقیم بانک ها با مراکز تولید سودآور
این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: به طور مثال چنانچه وامی از سوی این بانک ها به بخش های اقتصادی و مراکز تولید و یا کارخانه ای اختصاص یابد بی تردید بانک نیز در آن بخش به صورت غیر مستقیم سهیم است. که عمده تسهیلات این بانک ها به صورت کلان می باشد و توجهی به پرداخت کسب و کارهای خرد و بنگاههای کوچک نمی کنند.

صادقی اضافه کرد: بانک های خصوص و برخی بانکها دیگر در کشور با بی توجهی به پرداخت وام و تسهیلات به مراکز تولید دغدغه ندارند و منافع خود را بر منافع عمومی ترجیع می دهند چرا که فقط به دنبال سودآوری خود از طرق مختلف هستند و به درستی می دانند که پرداخت وام و تسهیلات سودآنچنانی برای آنها ندارد.

وی با بیان اینکه بانک ها علاوه بر توجه به بخش اقتصاد کشور باید به رسالت اجتماعی خود نیز توجه کنند افزود: تامین نیازهای مردم بخصوص مشاغل خرد از سوی بانک ها ضروری است و بانک مرکزی باید استراتژی لازم و خط و مشی  را در پرداخت تسهیلات تعریف و به بانک ها ابلاغ کند تا بانک ها ملزم به پرداخت وام به نیازمندان شوند.

بنا به این گزارش، خیلی از بانک ها بخصوص بانک های خصوصی چون به خوبی می دانند خروج منابع از سیستم بانکی در قالب وام و تسهیلات به نسبت تخصیص همان منابع در بخش های اقتصادی سود آور آورذده چندانی ندارد بنابراین در ارایه تسهیلات به بخش تولید کوتاهی می کنند در چنین شرایطی بانک مرکزی باید بانک ها را ملزم کند تا نیاز بخش تولید از منابع بانکی تسهیل و تامین شود.

کد خبر: ۸۲٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha