۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
مرکز نوآوری معدن پارک علم و فناوری استان سمنان افتتاح شد
با حضور ستاری؛

مرکز نوآوری معدن پارک علم و فناوری استان سمنان افتتاح شد

شاهرود- در حاشیه سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به استان سمنان، پروژه مرکز نوآوری معادن پارک علم و فناوری استان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار بازار، هم‌زمان با صبح سه‌شنبه و در حاشیه سفر یک‌روزه سورنا ستاری، معاون رئیس‌جمهور و همچنین مسئولان استانی و شهرستانی، پروژه مرکز نوآوری معادن پارک علم و فناوری استان سمنان به بهره‌برداری رسید هدف این طرح، ارتقای فناوری‌های بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی استان سمنان به‌خصوص معادن فلزی و گران‌بها بیان‌شده است.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس در حاشیه افتتاح این طرح به خبرنگار بازار، گفت: در بخش صنعت و معدن، منطقه شاهرود و شرق استان ازنظر مواد معدنی بسیار غنی است که می‌توان به زغال‌سنگ ، سرب ، روی و مس و ... اشاره کرد.

علی‌اصغر خانی بابیان اینکه در شهرستان شاهرود چندین کارخانه کوچک و بزرگ وجود دارد. کارخانه‌های سیمان ، قند ، کابل سازی ، کمپوت سازی و.... از مهم‌ترین جلوه‌های صنعتی شهرستان شمرده می‌شوند و لذا این شهرستان دارای ظرفیت‌های عظیمی است که بهره‌برداری از آن‌ها به‌وسیله علم و فناوری می‌تواند ارزش‌افزوده محصولات و تولیدات را افزایش و هزینه تولید را کاهش دهد.

وی افزود:  وجود مراکز آموزش عالی بسیار توانمند مانند دانشگاه صنعتی شاهرود به‌عنوان دومین قطب معدن کشور بعد از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پردیس معدن آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان زیرساخت‌های علمی در رشته معدن، نشان‌دهنده پتانسیل بالای شهرستان شاهرود است.

ظرفیت‌های معدنی شاهرود و میامی

نماینده شاهرود و میامی در مجلس همچنین با بیان اینکه در شاهرود تعداد ۶۱ اندیس معدنی شناخته‌شده وجود دارد. تعداد ۵۶ مورد از این اندیس‌ها فلزی بوده و بقیه غیرفلزی هستند، افزود: در خصوص ساختار فعالیت‌های معدنی در شهرستان شاهرود، گویای این مطالب است که شهرستان شاهرود ازنظر معدنی دارای پتانسیل‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. 

خانی افزود: در حال حاضر این شهرستان دارای ۹۹ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی و ذخیره قطعی بیش از ۱۲۲ هزار تن و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان است که با توجه به موقعیت و زیرساخت‌های ایجادشده ازجمله فرودگاه می‌تواند برای توسعه صنایع فراوری این فلزات و صادرات به اقصی نقاط دنیا ایفای نقش کند.

وی گفت: میامی به لحاظ معدنی در جایگاه مناسبی قرار دارد، وجود ۱۳ نوع ماده معدنی با ذخیره قطعی ۱۳ هزار تن از قبیل گچ، منگنز، مس، کرومیت، سنگ‌آهن، بوکسیت و مرمریت است و از مهم‌ترین شاخصه‌های این شهرستان، برخورداری از منابع فلزی غنی است که در صورت فرآوری، ارزش‌افزوده بالایی را در منطقه ایجاد می‌کند. در حال حاضر این شهرستان دارای ۳۷ پروانه بهره‌برداری در بخش معدن است لذا این ظرفیت‌ها داشتن یک مرکز نوآوری معدنی را در پارک علم و فناوری الزامی می‌کند.

به گزارش بازار، ستاری در ادامه سفر خود از چند واحد فناور مستقر در پارک هم بازدید به عمل خواهد آورد.

کد خبر: ۸۱٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha