۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
دیجیتالیسم، حامی اقتصاد دنیا در بحران| افزایش تاب آوری؛ محصول اقتصاد صفر و یکی
بازار گزارش می دهد؛

دیجیتالیسم، حامی اقتصاد دنیا در بحران| افزایش تاب آوری؛ محصول اقتصاد صفر و یکی

اقتصاد دیجیتال نقش مهمی در اقتصاد امروز دنیا دارد و سهم آن به سرعت در حال افزایش است. توسعه اقتصاد دیجیتال زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی و افزایش تاب اوری اقتصاد در مقابل بحران ها فراهم می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد دنیا به سرعت به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کند.در سال گذشته که دنیا با بحران کرونا روبرو شد و مشکلات اقتصادی زیادی به دلیل تعطیلی های گسترده فعالیتهای اقتصادی مشاهده شد، سرعت دیجیتالی شدن اقتصاد دنیا افزایش یافت.گزارشها نشان می دهد تاب آوری اقتصادی کشورها در فضای دیجیتال بیش از فضای عادی است که این مساله خبر خوبی برای اقتصاد جهان است.

مطالعات نشان می دهد بسیاری از کشورها در زمینه توسعه دیجیتالی سرمایه گذاری کردند زیرا دریافتند برخورداری از این امکان می تواند سرعت رشد اقتصادی را افزایش دهد و تاب اوری اقتصاد در مقابل بحران ها را افزایش دهد و در بسیاری از کشورها هم که بسترهای لازم برای دیجیتالی شدن فراهم شده بود، زمینه برای تسریع روند دیجیتالی فراهم شده است. اما سوال  این است که کشورها در این سال چه سیاستهایی اجرا کردند و کدام کشورها بیشترین موفقیت را به دست آورده اند؟

دانشگاه تافتس آمریکا اخیرا مطالعه ای را با همکاری شرکت مسترکارت انجام داده است و در این مطالعه به بررسی روند توسعه اقتصاد دیجیتال در دنیا طی یک سال اخیر پرداخت. در این مطالعه شرایط عرضه، شرایط تقاضا، فضای سازمانی و سیر تحولات و نوآوریهای عرصه دیجیتال در ۹۰ کشور دنیا مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار نشان می دهد کشورهای کره جنوبی، سنگاپور و هنگ کنگ در این سال با سرعت زیادی در مسیر توسعه دیجیتالی اقتصاد حرکت کردند و کشورهایی مانند تایوان و استونی و امارات زیر ساختهای تازه ای برای حرکت در مسیر دیجیتالی شدن اقتصاد را ایجاد کردند.

کشورها برای توسعه اقتصاد دیجیتال در سال قبل چه کردند
در درجه اول کشورها برای تقویت روند توسعه اقتصاد دیجیتال از ابزارهای مصرفی مختلف مانند تجارت الکترونیک، پرداختهای دیجیتال و فضای سرگرمی دیجیتال استفاده کردند. همچنین برای اینکه بتوانند این تحولات را با سرعت بالاتری  انجام دهند زمینه را برای جذب و آموزش استعدادهای برتر در دنیای دیجیتال فراهم کردند.

برای اینکه روند توسعه دیجیتالی در کشورهای دنیا تسریع شود، شمار زیادی استارت آپ فعال در حوزه دیجیتال در دنیا راه اندازی شد و سرمایه های زیادی در این حوزه صرف شد. سرمایه گذاریهایی که توسط صندوق های سرمایه گذاری در کشورهای صنعتی انجام شد و هدف آنها زمینه سازی برای آماده کردن کشور در حرکت به سمت چهارمین انقلاب صنعتی عنوان شد.

البته باید در نظر داشت برای اینکه یک کشور بتواند اقتصاد دیجیتال توسعه یافته ای داشته باشد، باید دسترسی به اینترنت در آنها افزایش یابد و پهنای باند اینترنت هم در این کشورها ارتقا یابد.

 فعالیت تخصصی در زمینه صادرات کالاها و خدمات دیجیتال در سال گذشته افزایش زیادی پیدا کرد و رسانه های دیجیتال محبوبیت بیشتری نسبت به رسانه های سنتی پیدا کردند. نکته مهمی که در سال ۲۰۲۰ ما شاهد آن بودیم، توسعه همکاری دانشگاه ها و کسب و کارها با هدف توسعه دیجیتال کسب و کارها بود. در این زمان کشورها تلاش کردند تا از دانش موجود در دانشگاه ها بیشترین استفاده بکنند و این تغییر بزرگ می تواند بستر تحولات زیادی در جهان باشد.

افزایش تاب آوری محصول اقتصاد دیجیتال
در جریان همه گیری کرونا، مساله تاب اوری اقتصادی در مقابل تحولات منفی به یک مساله بسیار مهم تبدیل شد. کشورها دریافتند تنها در صورتی می توانند در اقتصاد به عنوان عضوی فعال باقی بمانند که تاب اوری خود را در مقابل تحولات منفی افزایش دهند و توسعه دیجیتالی و به کار گیری تکنولوژی های روز دنیا در زندگی یکی از راه هایی بود که باعث افزایش تاب آوری اقتصاد و در نهایت افزایش قدرت رقابت آنها شد.

نشریه بیزینس هاروارد ریویو نوشت: «توسعه دیجیتالی و حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال در جهان باعث افزایش ۲۰ درصدی تاب اوری اقتصاد در مقابل بحران های بزرگ شد. به عنوان مثال کشورهایی که اقتصاد دیجیتال توسعه یافته ای دارند، سهم شرکتهای فعال در بخش تکنولوژی در تولید ناخالص داخلی آنها بیشتر است و در این شرکتها نیروی کار امکان دورکاری را دارند و می توانند بدون حضور در محیط کار خود بالاترین بهره وری را تجربه کنند. این وضعیت در دو کشور کره جنوبی و تایوان مشاهده شده است و به همین دلیل بود که در این دور کشور تاثیر اقتصادی کرونا کمتر از دیگر کشورها بود.»

با وجود اینکه در سال قبل شمار زیادی از کشورها توانستند با بهره گیری از دنیای دیجیتال میزان زیان اقتصادی خود را به حداقل برسانند ولی هنوز هستند کشورهایی که امکانات لازم برای فعالیت در این حوزه را ندارند و به همین دلیل در سالهای آتی و در مواجهه با بحران های آتی با چالشهای زیادی روبرو خواهند شد.

کد خبر: ۸۱٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha