۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
«روبل دیجیتال» به بازار می‌آید| ارز روسها وارد بازار بین المللی می‌شود؟
طبق گزارش بانک مرکزی روسیه تا انتهای سال جاری؛

«روبل دیجیتال» به بازار می‌آید| ارز روسها وارد بازار بین المللی می‌شود؟

کشورهای مختلف برای عرضه ارز دیجیتال در تلاش هستند زیرا این ارزهای دیجیتال نسل تازه از ابزارهای مبادلات مالی در دنیا هستند که می توانند نقش زیادی در اقتصاد دنیا در سالهای آینده داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: در سالهای اخیر کشورهای دنیا برای عرضه ارز دیجیتال تلاش می کنند و در ماه های اخیر قیمت این ارزها در بازار جهانی با سرعت زیادی رشد کرده است. انتظار می رود در سالهای آتی ارز دیجیتال جایگزین پولهای کاغذی شود و نظام بانکی هم در اینده نزدیک تغییرات زیادی را تجربه کند.

در سال گذشته چین خبر از عرضه یوان دیجیتال به بازار داد و اخیرا بانک مرکزی روسیه در مورد عرضه روبل دیجیتال خبر داده است. روسیه و چین عرضه ارز دیجیتال و توسعه استفاده از ان را به عنوان سیاستی برای جایگزین شدن ارزهای داخلی به جای دلار امریکا و کاهش وابستکی به آن در مبادلات جهانی استفاده خواهند کرد.

فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «ارزهای دیجیتال این روزها در حال تحول هستند و تمامی کشورها در تلاش هستند تا ارز دیجیتال را وارد اقتصاد کنند. امروزه این دیدگاه وجود دارد که کشورهای موفق در زمینه عرضه ارز دیجیتال می توانند موفقیت زیادی در حوزه اقتصاد آینده داشته باشند.»

 بانک مرکزی روسیه در نظر دارد تا انتهای سال جاری روبل دیجیتال را وارد بازار کند. الکسی زابوتکین، معاون بانک روسیه در مراسمی که در مدرسه اقتصادی روسیه برگزار شده بود گفت: «بانک روسیه در نظر دارد به شهروندان این کشور فرصت آزمایش روبل دیجیتال را بدهد ولی در اوایل عرضه ارز دیجیتال امکان  استفاده از ان در مبادلات جهانی وجود ندارد و ارزیابی تنها در داخل کشور انجام می شود.»

در ابتدا قرار بود روبل دیجیتال در اواسط اکتبر سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود ولی به دلیل بحران کرونا و درگیری تمامی کشور با این بحران اجرای پروژه به تعویق افتاد. طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت کوین گیک، روبل دیجیتال زمینه را برای تسریع روند پرداختها در کشور فراهم می کند و فضا را برای شرایطی امین تر و سریعتر برای پرداختها و مبادلات فراهم می کند. استفاده از روبل دیجیتال باعث کاهش هزینه مبادلات می شود و در رقابت با دیگر کشورهای دنیا که در فرایند عرضه ارز دیجیتال فعالیت می کنند، حضور داشته باشد.

روسها موافق عرضه ارز دیجیتال هستند
به گفته مقامات بانک مرکزی کشور روسیه قبل از اینکه زمان بندی مشخصی برای عرضه ارز دیجیتال ارایه شود، نظر سنجی های زیادی در مورد دیدگاه مردم برای استفاده از این ارزها و تکنولوژی های جدید انجام شده است.

بر مبنای گزارش ارایه شده توسط بانک مرکزی روسیه ۸۳ درصد از مردم از طرح استفاده از ارز دیجیتال حمایت کردند و خواستار استفاده از آن در مبادلات داخلی شدند. بانک مرکزی اعلام کرد بعد از عرضه روبل دیجیتال در داخل کشور روسیه و استفاده از ان برای مبادلات روزانه، بانک مرکزی با جمع آوری داده ها و ارزیابی عملکرد آن ها در مورد مراحل بعدی کار تصمیم گیری می کند.

روسیه در نظر دارد این ارز را وارد بازار بین المللی کند و به تدریج روبل دیجیتال را به ارز مورد استفاده در تبادلات بین المللی تبدیل کند. در صورت رسیدن به این مرحله بانک مرکزی روسیه نظارت بر عملکرد این ارز  مبادلات آن را بر عهده خواهد داشت و وابستگی به دلار در مبادلات روسیه کاهش پیدا می کند.

معنای عرضه ارز دیجیتال برای نظام بانکی روسیه چیست
استفاده از روبل دیجیتال نقش بسیار مهمی در تحولات بانکی روسیه دارد. نشریه کوین گیک در این مورد نوشت: «برخی بر این باورند عرضه روبل دیجیتال و استفاده وسیع از ان خبر بدی برای صنعت بانکی روسیه است. به نظر می رسد افزایش عرضه روبل دیجیتال و پذیرش ان در مبادلات داخلی و بین المللی می تواند هویت بانکها را به خطر برساند. در دنیای آینده بانکها باید قدرت رقابت خود را در فضای مالی دنیا افزایش دهند در غیر این صورت باید در سالهای آتی از بازار اقتصاد دنیا خارج شوند. البته نمی توان در مورد حذف بانکها در آینده نزدیک صحبت کرد ولی می توان این طور ارزیابی کرد که در دنیای آتی دیگر از بانکهایی که این روزها ما می شناسیم خبری نخواهد بود.»

شربانک، بزرگترین بانک روسیه درپاسخ به خبر عرضه  روبل دیجیتال به خبرگزاری تاس گفت: «ما از همین امروز ارزیابی برای یافتن گزینه های جایگزین برای فعالیت در نظام مالی را شروع کردیم. ما در نظر داریم پلتفرم تجارت دارایی های دیجیتال را راه اندازی کنیم. البته هم اکنون فعالیت بانکها در عرصه روبل دیجیتال غیر قانونی است و ارزهای دیجیتال جهانی مانند بیت کوین در کشور امکان مبادله قانونی ندارد. به همین دلیل نظام بانکی کشور تاکنون نتوانسته است به پلتفرم مبادلات ارزها و دارایی های دیجیتال تبدیل شود.»

کد خبر: ۸۱٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha