۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
اوج گیری نرخ تورم در ترکیه
سازمان آمار ترکیه اعلام کرد

اوج گیری نرخ تورم در ترکیه

نرخ تورم بخش مصرف کننده در ترکیه به ۱۶.۱۹ و در بخش تولید به میزان ۳۱.۲ درصد درمقایسه به سال مالی قبل افزایش یافت.

به گزارش بازار، در ادامه یک روند رو به اوج دوساله در ترکیه، نرخ تورم بخش مصرف کننده در این کشور به ۱۶.۱۹ و در بخش تولید به میزان ۳۱.۲ درصد افزایش یافت.

سازمان آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرد: نرخ تورم این کشور در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس به ۱۶.۱۹درصد رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل ۱.۰۸ درصد بیشتر شده است.

این بالاترین نرخ تورم ثبت شده ترکیه در ۲۱ماه اخیر محسوب می شود.

براساس این آمار نرخ تورم بخش تولید هم با افزایش ۴.۱۳ درصدی در ماه مارس در مقیاس سالانه به رقم بی سابقه ۳۱/۲ درصد رسید. این در حالیست که منابع مستقل آماری، سندیکاهای کارگری و کارمندی ترکیه نرخ واقعی تورم در این کسور را چیزی فراتر از ۵۰ درصد اعلام کرده اند.

درباره صحت و سقم داده های سازمان آمار دولتی ترکیه، نحوه محاسبه و یا دستکاری و مهندسی شدن آمار اقتصادی این کشور از دیر باز حرف و حدیث هایی بوده و هست.

شاید تعویض هفت رئیس این سازمان دولتی ظرف ۱۹ سال گذشته که چهار مورد آن فقط در سه سال قبل صورت گرفته، گواهی بر اثبات این ادعا باشد.

هر چند بانک مرکزی ترکیه تورم تک رقمی ۹.۴ درصدی را برای سال جاری هدفگذاری کرده‌است اما پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال به طور سرسام آوری از میزان هدف گذاری شده منحرف شود.

کد خبر: ۸۱٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha