۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
احتمال بازگشت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان| بانک مرکزی بازار ارز را رها کند قیمتها کاهشی می‌شود
«بازار» گزارش می‌دهد

احتمال بازگشت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان| بانک مرکزی بازار ارز را رها کند قیمتها کاهشی می‌شود

نرخ ارز متاثر از برخی مسایل سیاسی و بین المللی چون انتظار بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی و قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین روندی نزولی به خود گرفته است که به عقیده کارشناسان اگر توافقات برجامی با حفظ چارچوب ها صورت گیرد احتمال بازگشت قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان دور از انتظار نیست.

اسدالله خسروی؛ بازار: بازارها این روزها وضعیت مناسبی ندارند از ریزش شدید سهام شرکت ها در بورس گرفته تا رکود در بازار مسکن، طلا و ارز. کارشناسان علل این به هم ریختگی اقتصاد را علاوه بر ناکارآمدی مدیریتی انتظاری می دانند که مردم برای بهبود وضعیت نابسامان اقتصاد کشور با ارتباط با دنیا و حل مسائل سیاسی البته با رعایت چارچوب خاص و حفظ ارزش های انقلاب می دانند.

اما از آنجایی که ضعف مدیریت در اداره امور اقتصاد کشور به خوبی هویداست بنابراین آشفتگی اقتصاد شاید به دلیل آن باشد که مردم و فعالان اقتصادی منتظر هستند دولت تغییر کند و سیاست ها و برنامه ها طوری در دولت آینده ترسیم شود که اقتصاد کشور متحول شود چرا که به قول برخی از کارشناسان و خبرگان اقتصادی دولت روحانی بازار را به حال خود رها کرده است و توجه ای به معیشت مردم نمی شود. از گرانی کالاهای اساسی، کمبود و نایاب شدن برخی از مایحتاج عمومی مردم گرفته تا افزایش سرسام آور قیمت همه کالاها و خدمات در بازار.

ضعف مدیریتی اقتصاد کشور را به این روز رسانده است
هر چند همه می دانیم تحریم های ناجوانمردانه فشار مضاعفی را به مردم وارد کرده و از طرفی درآمدهای دولت از محل فروش نفت و... بشدت کاهش یافته است اما برخورداری ایران از قابلیت ها و ظرفیت های بالا در کنار نیروی کار جوان البته با مدیریت درست می تواند بخش عمده ای از نیازهای اساسی کشور را با خوداتکایی تامین کند ولی نبود مدیریتی قوی در اداره امور اقتصادی متاسفانه فشار زیادی را به خانوارها تحمیل کرده است.

دربازار سکه و ارز پیش بینی می شود ۲ هفته پایانی فروردین ماه قیمت ها در بازار ارز و سکه به دلیل پایان تعطیلات نوروزی و برخی مسائل سیاسی و بین المللی کاهنده باشد. کاهش قیمتی که طی ۲ تا سه روز گذشته خود را در بازار سکه و ارز نشان داد

ساسان شاه ویسی، اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل نابسامانی بازارها و کم توجهی دولت به ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور گفت: شرایط نامتعادل بازار همچنین رشد قیمت ها و نوسانی که در بازارهای تاثیرگذار اقتصادی چون بازار سرمایه، ارز و طلا دیده می شود قابل انتظار بود. به طور مثال در بازار سکه و ارز پیش بینی می شود ۲ هفته پایانی فروردین ماه قیمت ها در بازار ارز و سکه به دلیل پایان تعطیلات نوروزی و برخی مسائل سیاسی و بین المللی کاهنده باشد. کاهش قیمتی که طی دو تا سه روز گذشته خود را در بازار سکه و ارز نشان داد.

وی به ضعف مدیریت اقتصاد کشور و بازار اشاره کرد و افزود: پس از استعفای شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سال گذشته یک جهش پرتابی دربورس اتفاق افتاد که کمتر از یک هفته سهام این بازار ۶۰ درصد افزایش یافت اما پس از مدتی بازار سیر نزولی ادامه داری به خود گرفت که نتیجه چنین عملی ضعف مدیریت و اتخاذ برخی سیاست های غلط از سوی تصمیم گیران بود.

بازار همچنان در انتظار تصمیمات خاص
این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: بازار سکه و طلا نیز اکنون و تا انتهای ماه جاری درشرایط تعلیق بسر می برد چرا که هنوز خیلی از سفرهای خارجی برنگشته و یا مردم در انتظار تصمیمات دولت هستند و این بازار از جنب جوش خاصی در این ماه برخوردار نیست.

شاه ویسی اضافه کرد: وضعیت اقتصاد کشور با توجه به انتخابات و تغییر دولت ها همچنین برخی سیاست گذاری های خارجی و بین المللی اقتصادی منسجم پیش بینی نمی شود چرا که هر دولتی بخواهد سر کار آید معمولا شعارهایی می دهد و مردم نیز منتظر هستند آینده اقتصاد کشور با سیاست گذاریهای داخلی و خارجی به کدام سو برود.

مقام معظم رهبری نیز در بیانات ابتدای سال تاکید داشتند اقتصاد نباید معطل مانده شود بلکه باید به مسئله رشد تولید و رونق اقتصاد کشور توجه ویژه شود در چنین شرایطی کم توجهی به برنامه ریزی ها برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور می تواند اقتصاد را بیش از این دچار مشکل کند

وی به بیان اینکه مجلس شورای اسلامی بدنبال بهبود معیشت مردم و ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور است افزود: مقام معظم رهبری نیز در بیانات ابتدای سال تاکید داشتند اقتصاد نباید معطل مانده شود بلکه باید به مسئله رشد تولید و رونق اقتصاد کشور توجه ویژه شود. در چنین شرایطی کم توجهی به برنامه ریزی ها برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور می تواند اقتصاد را بیش از این دچار مشکل کند.

واکنش بازار ارز به مباحث برجامی با سیر نزولی قیمت ها
«آلبرت بغریان» کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره نوسان نرخ ارز و سکه در بازار گفت: مباحث سیاسی و احتمال بازگشت امریکا به تعهدات برجامی با ایران باعث شده است تا قیمت ها در بازار ارز دچار تغییر شوند اما باید گفت که تاثیر چنین مسائلی باید خود را به خوبی در بازار نشان دهد و واکنش بازار بیش از این باشد.

بانک مرکزی و دولت در زمانی که سطح قیمت ها در بازار ارز سیر نزولی به خود می گیرد بازار را مدیریت می کنند،  البته بانک نمی خواهد نرخ ارز کاهش قابل توجه ای در بازار داشته باشد چرا که خود بانک مرکزی در صرافی های مجاز تابلو نرخ ها را تغییر می دهد

وی با بیان اینکه بانک مرکزی و دولت در زمانی که سطح قیمت ها در بازار ارز سیر نزولی به خود می گیرد بازار را مدیریت می کنند، افزود: بانک مرکزی نمی خواهد نرخ ارز کاهش قابل توجهی در بازار داشته باشد چرا که خود این بانک در صرافی های مجاز تابلو نرخ ها را تغییر می دهد.

دخالت بانک مرکزی در بازار ارز و ممانعت از سیر شدید نزول قیمت ها!
این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: اکنون بحث قرارداد ۲۵ ساله ایران با کشور چین و نیز چراغ سبز آمریکا به برگشتن به برجام مطرح است و این موضوع تاثیر خود را بر روی بازار گذاشته است. حال از آنجایی که قیمت ارز هم اکنون هم در بازار بالاست اما بانک مرکزی چند روز پیش قیمت ارز را در صرافی بانک ها افزایش داد و پس از کاهش قیمت این کالا در بازار و تبعیت از آن دوباره قیمت ها را تا حدی کاهشی کرد. این مسئله نشان از دخالت مستقیم بانک مرکزی برای ایجاد نوسان و تغییر نرخ ارز در بازار دارد که اشتباه است.

اگر قیمت ها در بازار ارز خود به خود کاهش یابد بانک مرکزی مدعی خواهد شد که سیاست گذاری های این بانک باعث شد تا قیمت ها در بازارکاهشی شود در حالی که این بانک متاسفانه رهرو نوسان قیمت ها در بازار آزاد است و خیلی راغب به کاهش شدید نرخ ارز در بازار نیست

بغزیان اظهار کرد: اگر قیمت ها در بازار ارز خود به خود کاهش یابد بانک مرکزی مدعی خواهد که سیاست گذاری های این بانک باعث شد تا قیمت ها در بازار کاهشی شود در حالی که این بانک متاسفانه رهرو نوسان قیمت ها در بازار آزاد است و خیلی راغب به کاهش شدید نرخ ارز در بازار نیست.

وی افزود: نرخ ارز در بازار بی تردید کاهشی می شود و تاثیر گذاری قرارداد ۲۵ ساله با چین و صحبت هایی در مورد بازگشت امریکا به برجام باید حداقل قیمت ارز را به زیر ۲۰ هزار تومان برساند این در حالی است که اگر آمریکا به تعهدات برجامی برگردد قیمت ارز به زیر ۲۰ تومان هم خواهد رسید.

نوسان قیمت در بازار ارز
بنا به این گزارش، چند روزی است که بازار شاهد تداوم روند نزولی دلار و یورو در صرافی‌های مجاز است قیمت ها در این بازار طی دو سه روز اخیر سیر نزولی به خود گرفته اند. روندی که نشان از کاهش انتظارات تورمی و حضور پُرقدرت بازارساز برای تامین نیازهای واقعی ارزی را نشان می دهد.

بر این اساس در معاملات دیروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۷۸۸ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۴۲۶۹ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود. این رقم نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۱۹۷ تومان و نسبت به پایان هفته قبل، ۹۳۶ تومان ارزان تر شده است. عقب گردی که بیانگر افت دو کاناله دلار آمریکا در میانه فروردین ماه است.

همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۷۷۲۱ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با افت ۳۰۲ تومانی نسبت به روز شنبه، به قیمت ۲۸۲۸۱ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود. یورو نیز نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل، ۱۲۱۰ تومان ارزان تر شده است.

حال با وجودی که قیمت ارز دیروز نزولی بود اما امروز قیمت این کالا افزایشی شد. هم‌اکنون نیز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۹۲۰ تومان است.

کد خبر: ۸۱٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha