۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
افت شاخص‌های بنیادی با شروع ۱۴۰۰
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

افت شاخص‌های بنیادی با شروع ۱۴۰۰

آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تغییرات عمده بورس نسبت به سال گذشته تاکید کرد که سهم‌های بنیادین و اثر گذار، بیشترین افت را در شاخص‌ها از آن خود کرده‌اند.

به گزارش بازار، فردین آقابزرگی با بیان اینکه احساس می‌شود بازار متاثر از تغییرات شکل ظاهری بورس، متحول می‌گردد و چنین تصوری انتظارات را از بازار سرمایه افزایش داده است، گفت: این مسئله خاصه در سال ۹۹ دیده شد و سرمایه گذاران ورودی، انتظار دارند در هر شرایطی، سودی قابل توجه نسبت به سایر بازارها کسب کنند.

وی ضمن مقایسه بازه زمانی ۵ تا ۱۰ ساله‌ی بورس نسبت به سایر بازارها، بورس را پیش رو تر از سایرین دانست و در عین حال تاکید کرد: این بازدهی‌ها بصورت متناوب شکل گرفته است و اینگونه نیست که سال ۹۹ یک بازدهی داشته باشیم و کماکان شاهد چنین بازدهی در سال جدید باشیم.

آقابزرگی بازدهی طی دو سال گذشته را به ترتیب ۸۸ و ۱۵۵ درصد تخمین زد و افزود: در شرایط کنونی شاهد تغییر وضعیتِ سال ۹۹ هستیم و نقدینگی بر معاملات اوراق متمرکز شده است.

وی ادامه داد: کمبود نقدینگیِ حاصل از مشارکت نهادهای مالی احساس می‌شود، نهادهایی که تحت نظارت دولت فعالیت می‌کنند و لذا تا ۷۵ درصد از کل معاملات امروزِ ما به اوراق اختصاص یافته است.

آقابزرگی گفت: در بدبینانه ترین حالت می‌توان گفت تا زمانی که بازار انتظار دارد نقدینگی نهادهایی همچون صندوق بازنشستگی، مجالی برای بازارگردانی و تخصیص نقدینگی به منظور تامین بازار ندارند.

این کارشناس بورس در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، اظهار کرد: اگر تا دیروز برای دریافت ارز نیاز به حواله فیزیکی بود، امروز با رمز ارزها به راحتی می‌توان ارز را از کشوری به کشوری دیگر و نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر از دنیا جابجا کرد؛ آن هم بدون نیاز به خریدِ فیزیکی!

آقابزرگی همچنین به تاثیر قرارداد اخیر ایران با چین اشاره کرد و گفت: تا زمان اجرایی شدن این قرارداد، بسیاری از سناریوهای بازار تغییر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذار کوچک درپی کسب سود است ولی دولت به محض فروش اوراق و دریافت پول، نظری تامین شده خواهد داشت.

آقابزرگی با بیان این مطلب افزود: دولت برای گسترده تر کردن این فضا، بخش عظیمی از مردم را بدون آگاهی وارد بورس کرد.

کد خبر: ۸۱٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha