۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
دامنه نوسان، بورس را به قهقرا برده است؛ اصرار بی‌فایده دولتی‌ها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

دامنه نوسان، بورس را به قهقرا برده است؛ اصرار بی‌فایده دولتی‌ها

سمنان- همتیان، فعال بازار بورس و سرمایه دامنه نوسان را نوعی زجرکش کردن بورس دانست و گفت: این سیاست بورس را به قهقرا برده و مشخص نیست دقیقاً چرا بر تداوم آن اصرار ورزیده می‌شود در صورتی که بورس را نابود می‌کند.

مهدی همتیان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، درباره بورس و شرایط آن، تاکید کرد: بورس این روزها بدترین شرایط خود را در یکسال اخیر سپری می کند و تمام شاخص ها با اختلاف افت شدید کرده اند و لذا باید گفت یکی از عوامل اصلی آن که کارشناسان متفق القول بر آن تاکید دارند دامنه نوسان است که هم دخالت محسوب می شود و هم محدودیت هایی را برای سهام داران ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه یکسال است که بورس با این سیاست اشتباه در حال زجرکش کردن است، تاکید داشت: این سخن من نیست بلکه تمام کارشناسان و دلسوزان اقتصاد این مملکت موضوع را گوشزد کرده اند اما آنکس که باید ببیند نمی بیند. متاسفانه شرایط مانند یک بازی فوتبال است که در دقیقه های پایانی بازیکنی خطای فاحشی می کند و همه استادیونم و دنیا آن خطا را می بینند به جز داور مسابقه که باید سوت را بزند.

بورس این روزها بدترین شرایط خود را در یکسال اخیر سپری می کند و تمام شاخص ها با اختلاف افت شدید کرده اند و لذا باید گفت یکی از عوامل اصلی آن که کارشناسان متفق القول بر آن تاکید دارند دامنه نوسان است

این فعال بورس با اشاره به اینکه دولت برای شوک درمانی اقتصادی بورس موضوع دامنه نوسان را پیش کشید، بیان کرد: کلمه شوک درمانی یعنی موضوعی که یکباره بیاید و اثر کند و برود نه اینکه یکسال تمام بماند و بورس را به قهقرا ببرد مشخص نیست دقیقا بورس و دولتی ها معنای کلمه شوک را نمی دانند یا اقتصاد دانان که مدام دلسوزانه توصیه می کنند.

شوک درمانی جواب نداد
همتیان با طرح این پرسش که چقدر باید فرصت بسوزد تا یک فرد یا مجموعه متوجه شود که تصمیمی که گرفته اشتباه است؟ ابراز داشت: این روند که بورس طی می کند شرایط را به گونه ای رقم زده که اگر دولت روحانی بر سر کار بود دامنه نوسان چهار سال دیگر هم تمدید می شود تا کلاً چیزی از بورس باقی نماند.

وی با بیان اینکه تنها راه چاره حذف سیاست نوسان بورس است، ابراز داشت: حذف دامنه راه نجات بور ساست وگرنه محکوم به نابودی کل بورس و مجموعه سرمایه گذاری کشور هستیم کما اینکه هم اکنون هم طبق بیان کارشناسان و مطالعاتی که داشتیم ارزش بورس در روزهای اخیر به کمترین میزان خود در 14 ماهه اخیر رسیده و این شاهکار دامنه نوسان است.

حذف دامنه راه نجات بورس است وگرنه محکوم به نابودی کل بورس و مجموعه سرمایه گذاری کشور هستیم

این فعال بورس با بیان اینکه دامنه نوسان در واقع یک محدودیت و یک دخالت دیگر در عرصه بورس است، گفت: هر میزان دخالت ها و تماس های دولتی و مسئولان حاکمیتی با بورس کمتر شود، بورس ما رونق بیشتری می گیرد اما متاسفانه این امر به گوش هیچکس نمی رسد. کارشناسان بارها درباره دخالت ها در بورس هشدار داده اند زیرا تجربه نشان داده هر نوع دخالتی در سیاست گذاری بورس باعث بدتر شدن ماجرای بورس و بازار سرمایه گذاری شده است. تعجب اما اینجا است که چرا دولت به این امر وقعی نمی گذارد لذا با این شرایط به نظر نمی رسد که بورس در ماه های آتی نیز رونقی بگیرد.

کد خبر: ۸۱٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha