۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
مسئولان مانع بزرگ تولید هستند/ دولت در قیمت گذاری گندم کشاورز را ندید
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان:

مسئولان مانع بزرگ تولید هستند/ دولت در قیمت گذاری گندم کشاورز را ندید

گرگان- یوسفی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان گفت: مجری تحقق شعار سال و برداشتن موانع تولید خود دولت است اما مسئولان ما بزرگترین مانع و سد مقابل تولید هستند.

امیر یوسفی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب، اگر بخواهیم موانع را برداریم باید خود دولتی ها بردارند اما مسئولان ما مانع و سد اصلی مقابل تولید هستند.

وی با بیان این که دولت به جای محاسبات دقیق و قیمت های کارشناسی، آنچه خودش می خواهد را اعلام می کند، افزود: دولت هرجا بخواهد خودش هزینه کند، قیمت ها را بدون توجه به شرایط تولید کننده تصویب می کند اما جایی که قرار است که تولید کننده هزینه کند قیمت ها طوری که به سود دولت است تعیین می کند.

یوسفی با تاکید بر این که قیمت اعلام شده توسط دولت برای خرید گندم منصفانه نیست، افزود: با توجه به این که کمیسیون کشاورزی مجلس و بخش خصوصی هم پیگیر بودند، دولت توجهی برای قیمت‌گذاری واقعی نکرد.

وی ادامه داد: کشور حدود ۱۲ میلیون تن مصرف داخلی گندم دارد و اگر این نیاز بخواهد توسط تولید داخل تامین شود تا تحریم ها بر امنیت غذایی اثر نکند، لازم است در قیمت‌گذاری گندم تجدید نظر کنیم زیرا با این قیمت گذاری قطعا این اتفاق رخ نمی دهد.

دولت با قیمت جدید گندم از کشاورز یارانه می گیرد
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: دولت عملا با روش خود به جای حمایت از کشاورزی، از کشاورز یارانه می گیرد و این باعث نگرانی است زیرا هم سطح زیر کشت را کاهش می دهد و هم بخش زیادی از گندم تولیدی کشور که باید در مسیر غذایی مصرف شود، خوراک دام و طیور خواهد شد.

یوسفی بیان کرد: با توجه به قیمت نهاده ها، اگر گندم کمتر از آن ها باشد تولیدی کشاورز صرف دام و طیور می شود.

وی با بیان این که قیمت تمام شده گندم برای کشاورز چهار هزار و ۹۰۰ تومان است، گفت: باید سودی هم برای کشاورز در نظر بگیریم که عدد پنج هزار و ۵۰۰ تومان به واقعیت بازار نزدیکتر است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان اظهار کرد: در سال های گذشته با حمایت دولت خود کفا شدیم؛ کشاورزان رغبت کردند و به سمت گندم رفتند اما سال گذشته دولت بالغ بر دو میلیون تن گندم وارد کرد که با هر ارزی آن را محاسبه کنید قیمت آن بیش از شش هزار تومان است و این منصفانه نیست.

قیمتهای تضمینی کشاورزی اقتصاد گلستان را ضعیف‌تر کرده است
وی اضافه کرد: در استانی مثل گلستان که ۵۰ درصد آن کشاورزی است و نیمی از آن هم گندم می کارند اقتصاد ضعیف تر و درآمد مردم کمتر خواهد شد.

یوسفی یادآور شد: همه معتقدند درآمد سرانه مردم گلستان ۵۰ درصد کمتر از میانگین کشوری است و علت را هم می توان در قیمتگذاری های غیر منصفانه محصولات کشاورزی مثل گندم بررسی کرد.

وی با بیان این که وقتی دولت محصولی را خرید تضمینی می کند، برای کارخانه های آرد و ... هم تصمیم گیری می کند، تصریح کرد: این قیمت گذاری روی صنایع وابسته هم تاثیر می گذارد و پایداری اشتغال آن هارا تغییر می دهد.
 

کد خبر: ۸۱٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha