۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۳
پهلوگیری کشتی های روغنی؛ بازار مازندران چرب نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

پهلوگیری کشتی های روغنی؛ بازار مازندران چرب نشد

ساری- پهلوگیری ۱۳ فروند کشتی حامل روغن خام خوراکی نیز نتوانست تمامی نیاز مازندران به این ماده خوراکی را پاسخ دهد، از این رو توجه به کشت دانه های روغنی بیش از پیش احساس می شود.

بازار؛ گروه استان ها: طی یکسال گذشته ۱۳ فروند کشتی حامل روغن خام خوراکی به بنادر مازندران وارد شد اما با این حال همچنان بازارهای مازندران و ایران از این ماده خوراکی اشباع نشده است.

کمبود روغن همچنان در بسیاری از مناطق مازندران وجود دارد و هنوز تنش روغنی در استان حل نشده است، اگرچه میزان نیاز و روزانه روغن در استان کمتر از۲۰۰ تن است اما شهروندان همچنان برای تهیه روغن، فروشگاه گردی می کنند.

واردات روغن به صورت فله از کشورهای مختلف خزری به بنادر استان هر ماه انجام می شود و امسال نیز سه فروند کشتی در بنادر استان پهلو گرفته است.

۱۳ فروند کشتی روغن طی یکسال پهلو گرفت
عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه طی یکسال گذشته ۱۳ فروند کشتی حامل روغن در بنادر استان پهلوگرفته است، افزود: از این تعداد دو فروند کشتی امسال پهلوگیری کرده است.

وی با اظهار اینکه مبدا روغن های خوراکی وارد شده به بنادر امیرآباد و نوشهر از روسیه است، اظهار داشت: طی یکسال اخیر ۶۰ هزار تن روغن خام به استان واردات شده است.

وی با اظهار اینکه محموله روغن ها به صورت خام وارد می شود و در مخازن ذخیره سازی شده است، افزود:این کالاها برای تامین ذخایر استراتژیک وارد شده است.

وفایی نژاد با بیان اینکه مازندران به سیلوهای دولتی ذخیره سازی ذخایر استراتژیک نیاز دارد، ساخت سیلوهای نگهداری روغن را در استان ضروری دانست و خواستار مشارکت بخش خصوصی در این زمینه شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران یادآور شد: تامین روغن خام و خوراکی در فعال کردن چرخ کارخانه ها و صنایع مرتبط تاثیر بسزایی دارد.

تنش های روغنی سال گذشته در مازندران سبب شد تا چرخ بسیاری از صنایع و کارخانه های لبنی استان از حرکت بایستد و ساخت سیلوهای ذخیره سازی روغن در استان از مهمترین نیازها به شمار می رود.

از سال گذشته ساخت چهار سیلو و مخازن ذخیره سازی روغن در استان مازندران با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شد و پیشرفت فیزیکی این سیلوها به ۹۸ درصد رسیده است.

سرمایه گذاران خصوصی برای ساخت مخازن روغن استقبال کردند
محمد تقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار ظرفیت سیلوهای ذخیره سازی روغن مایع را در استان ۱۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: ۵۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای ساخت این مخازن صرف شده است.

وی با بیان اینکه استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت سیلوسازی در استان رو به رشد است، پیشرفت مخازن ذخیره سازی روغن را در استان ۹۸ درصد ذکر کرد.

انزان پور با اشاره به پهلوگیری هفت کشتی حامل محموله روغن خوراکی اظهار داشت: فرایند واردات و توزیع روغن خام در نوشهر سرعت یافته است و حجم کلی مخازن نگهدری روغن خوراکی ساخته شده توسط سرمایه گذاری خصوصی ۱۱ هزار تن است.

انزان پور ادامه داد: بستر مورد نیاز برای افزایش ظرفیت مخازن نگهداری روغن خوراکی در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر فراهم است و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند در این زمینه با مجموعه اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران همکاری کنند.

در حال حاضر سالانه بیش از ۹۰ درصد نیاز روغن استان و کشور از طریق واردات تامین می شود و به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی و سیاست غیراصولی، برنامه کشت کلزا در استان مازندران محقق نشده است.

طبق برنامه قرار بود ۳۰ هزار هکتار از مزارع مازندران در سال زراعی گذشته به زیرکشت دانه های روغنی کلزا رود که تا پایان فصل کشت تنها شش هزار و ۵۰۰ هکتار آن محقق شده است. این درحالی است که افزایش قیمت تصمینی محصولانه دانه های روغنی و کلزا در سال جاری، افزایش سطح کشت دانه های روغنی و تامین بخش قابل توجهی از نیاز کشور و استان را به روغن نوید می دهد.

کاهش قیمت خرید تضمینی انگیزه کشاورزان را از بین برده است
منصورعلی زارعی رئیس مجمع نمایندگان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار در سال زراعی جاری حداقل قیمت محصول کلزا به ازای هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان تعیین شده است.

وی با بیان اینکه هر کیلوگرم سویا نیز ۱۲ هزار تومان و آفتابگردان نیز ۱۰ هزار تومان تعیین شده است، افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات را در رشد سطح کشت و تامین امنیت غذایی موثر دانست.

وی کاهش و پایین بودن قیمت خرید تضمینی محصولات را در سال های گذشته سبب کاهش انگیزه و اشتیاق کشاورزان و تولیدکنندگان به کشت و تولید دانست و گفت: افزایش قیمت محصولات کشاورزی، انگیزه کشاورزان را برای جهش تولید بیشتر می کند.

 پایین بودن تولید دانه های روغنی از یک سو و نیاز به واردات روغن و اخلال در سیستم عرضه و توزیع سبب شد تا مازندران همچنان با تنش روغنی روبرو باشد و توزیع بیش از ۱۰ هزار تن روغن در ماه های گذشته نیز نتوانست بازار روغ را در استان عادی کند.

تنش های روغنی ناشی از احتکار خانگی است
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نیاز روزانه استان به روغن ۱۷۰ تن است، از اظهار داشت: از این میزان حدود ۸۰ تن مصرف خانوار و بقیه صنایع است.

وی با عنوان اینکه حدود هفت هزار تن روغ مورد نیاز صنف و صنعت و بیش از سه هزار تن روغن مصرف خانوار قبل از عید در استان تامین شد، افزود: تنش موجود در بازار به دلیل خرید بیش از نیاز توسط مردم و احتکار خانگی است.

قوانلو اظهار داشت: طی روزهای اخیر شرایط توزیع روغن در استان عادی شده و در فروشگاه های بزرگ مشکلی برای تامین روغن وجود ندارد.

واردات روغن خام راهکار مقطعی و موقتی برای تامین نیازها است و به تاکید کارشناسان، برای خودکفایی در این بخش باید به تولید و کشت دانه های روغنی و حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان توجه ویژه کرد تا مشکلات فراروی حل شود.

کد خبر: ۸۱٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha