۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
 رانت واردات، کمر اقتصاد داخلی را شکسته است
سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران:

رانت واردات، کمر اقتصاد داخلی را شکسته است

مودودی، سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران گفت: خود واردات می تواند بهترین کمک حال تکمیل زنجیره های ارزش و تولید باشد اما رانت واردات کمر اقتصاد داخلی کشور ما را شکسته است.

به گزارش بازار، محمدرضا مودودی، سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران در رابطه با محورهای تحقق شعال سال در حوزه تجارت خارجی گفت: ما هنوز باور واقعی نسبت به تجارت خارجی نداریم و سیاست و رویکرد مشخصی را هم دنبال نمی کنیم.

وی افزود: سیاست های تجاری در ایران معمولاً تحت تأثیر سیاست های دیگر از جمله سیاست های ارزی، تنظیم بازار و غیره قرار گرفته و تقریباً در درجه دوم و سوم اهمیت، مورد توجه قرار می گیرند.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران، توازن تجاری را لازمه پایداری اقتصاد دانست و اظهارکرد: مطالعات و پژوهشها حاکی از این است که بزرگترین صادرکنندگان دنیا، بزرگترین واردکنندگان دنیا هم هستند و هم اکنون کشورهایی که ۸۰ درصد صادرات دنیا را تأمین می کنند به همین اندازه واردات را نیز در اختیار دارند.

مودودی با بیان اینکه مفهوم توازن تجاری در ایران هنوز تحلیل و کالبدشکافی نشده است، گفت: معمولاً سیاست های تجاری ما سلیقه ای و احساسی است.

وی از پدیده ای به نام «رانت واردات» در کنار واردات سخن گفت و افزود: خود واردات می تواند بهترین کمک حال تکمیل زنجیره های ارزش و تولید باشد اما رانت واردات کمر اقتصاد داخلی کشور ما را شکسته است.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: بحث واردات بسیار جذاب است، اما زمانی می تواند به اقتصاد کشور کمک کند که رانت ارزی برای کسی قائل نشویم.

وی با اذعان به نبود سیاست تجاری در ایران اظهارکرد: سیاست تجاری باید متفاوت از سیاست تولیدی باشد، مشکل اصلی ما این است که برخی مدیران و وزرا کاملاً اتفاقی انتخاب می شوند و بر اساس سلایق و علاقه خودشان عمل می کنند نه مبتنی بر یک سیاست مشخص.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: این مسائل و مشکلات حاکی از این است که ما اهلیت فنی و مدیریتی لازم را در کشورمان پرورش ندادیم و هیچ برنامه و سیاست مشخصی هم تدوین نکردیم و در نتیجه دائماً مرتکب اشتباهاتی می شویم که قبلاً هم آن را تجربه کرده ایم.

کد خبر: ۸۱٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha