۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
عرضه سنگ آهن در بورس کالا

عرضه سنگ آهن در بورس کالا

قدیر قیافه، عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن گفت: یکی از مشکلات فعالان بازار سهمیه‌ بندی‌هایی است که دولت در حوزه سنگ آهن، کنسانتره و حتی آهن اسفنجی انجام داد که سود و حتی نتیجه عملی ندارد که نشان دهنده آن است که دخالت دولت ها در بازارها، انحصاری ناعادلانه ایجاد می ‌کند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بعد از گذشت چند نوبت عرضه و معامله سنگ آهن در بورس کالای ایران با قدیر قیافه عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن و نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در رابطه با ضرورت عرضه سنگ آهن در بورس کالا گفت و گویی صورت گرفته که در ادامه به آن می پردازیم.

قدیر قیافه در رابطه با ضرورت عرضه سنگ آهن در بورس کالا بیان کرد که این موضوع از حدود پنج سال پیش مطرح بود و در این رابطه مذاکرات متعددی صورت گرفت که در آن از ضروری بودن ورود معدنی ها به خصوص نهادهای تولیدی از جمله سنگ آهن در زنجیره ارزش فولاد مطرح شد و حتی اقدامات مثبتی با همکاری بورس کالا و انجمن سنگ آهن صورت گرفت اما با وجود میل به دخالت در اقتصاد و بازار در بین سیاست گذاران این اقدامات متاسفانه در سال های گذشته نا فرجام باقی ماند.

در حالی که عرضه بورسی هر کالای تولیدی سبب شفافیت، روان شدن معاملات، ضمانت اجرای قرارداد و کشف قیمت واقعی خواهد شد و سنگ آهن نیز از این موضوع مستثنی نیست. که می توان گفت ورود سنگ آهن به بورس کالا به سود تمام ذی ‌نفعان این بخش در بالادست شامل معدن‌ کاران، تولیدکنندگان سنگ آهن کنسانتره و هم به سود صنایع پایین‌ دستی است زیرا می‌ توانند به‌ موقع نیاز خود را از بورس کالا و در شرایط کاملا رقابتی و شفاف تامین کنند که خوشبختانه هم اکنون بر لزوم عرضه زنجیره تولید فولاد در بورس تاکید می شود.

وی در مورد مشکلات موجود در بازار سنگ آهن نیز ذکر کرد که یکی از مشکلات فعالان بازار سهمیه‌ بندی‌هایی است که دولت در حوزه سنگ آهن، کنسانتره و حتی آهن اسفنجی انجام داد که سود و حتی نتیجه عملی ندارد که نشان دهنده آن است که دخالت دولت ها در بازارها، انحصاری ناعادلانه ایجاد می ‌کند و خواسته ما در این مورد این است که کشف قیمت عادلانه باید در کل زنجیره شکل بگیرد تا سود متوازن در زنجیره ایجاد شود.  

همچنین در پاسخ به این سوال که سنگ ‌آهنی‌ ها چقدر مایل به ورود در بورس کالا هستند، بیان کرد: ما اصرار داریم که سنگ آهن در بورس کالا عرضه و کشف قیمت و شفاف‌ سازی شود تا سنگ آهن با قیمتی منصفانه و عادلانه به دست حلقه ‌های بعدی برسد. ما اعتقاد داریم این قیمت باید کسری از قیمت فوب خلیج فارس باشد که با محاسبه هزینه‌های حمل و ... به دست می ‌آید و باید در بورس کالا، کشف قیمت و به صنایع پایین‌ دستی عرضه شود.

مزیت مهم بورس، کشف قیمت رقابتی و عادلانه است و الزامی هم وجود ندارد که ۱۰۰ درصد این محصولات در بورس عرضه شود، زیرا اگر بخشی مهمی از تولید نیز در بورس عرضه شود فرآیند کشف قیمت انجام خواهد شد. با این تفاسیر بورس به عنوان نهادی که شفاف ‌سازی و کشف قیمت می‌ کند، قادر است خط قیمت و نرخ را کشف کند و به بازار نشان دهد.

کد خبر: ۸۱٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha