۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
ماجرای خرید تضمینی گندم و بلاتکلیفی کشاورزان ادامه دارد
رئیس بنیاد ملی گندم کاران:

ماجرای خرید تضمینی گندم و بلاتکلیفی کشاورزان ادامه دارد

هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: فصل برداشت گندم از این ماه آغاز می شود اما ما هنوز نتوانستیم قیمت گندم را تأیید کنیم و لذا کشاورزان همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گزارش بازار، عطاء الله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران، طرح مجلس برای مشارکت کشاورزان در قیمت گذاری محصولات کشاورزی را بسیار مثبت و موثر ارزیابی کرد و گفت: این طرح بسیار خوبی است اما ما معمولاً در اجرای قانون مشکل داریم.

وی افزود: فصل برداشت گندم از این ماه آغاز می شود اما ما هنوز نتوانستیم قیمت گندم را تأیید کنیم و لذا کشاورزان همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران، تصریح کرد: اگر اراده بر تشکیل شورایی برای تصمیم گیری درمورد قیمت گندم وجود داشت زمان مناسب آن دو ماه قبل بود اما اراده رئیس جمهور همچنان بر ادامه قیمت قبلی است.

هاشمی معتقد است که ادامه این روند باعث کاهش تولید گندم در کشور و محتاج شدن ایران به واردات ۸ میلیون تن گندم خواهد شد چراکه دولت در مسابقه خرید تضمینی گندم به بازار خواهد باخت.

وی با بیان اینکه ما از نظر تولید گندم هیچ مشکلی نداریم، گفت: اگر گندم با توجه به افزایش هزینه ها و قیمت نهاده ها مناسب به درستی قیمت گذاری شود ما حتی به یک تن گندم وارداتی هم نیازی پیدا نخواهیم کرد.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران از دولت و مجموعه هایی که مانع از تشکیل شورای قیمت گذاری خرید تضمینی گندم می شوند درخواست کرد که دست از لجاجت بردارند و اجازه دهند که این شورا کارش را به درستی انجام دهد.

همچنین، علیرضا نظری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه اصلاح مصوبه مجلس در مورد خرید تضمینی گندم، مسیر قانونی خود را طی کرده و از ۱۲ آذرماه سال گذشته نیز ابلاغ شده گفت: کارگروه ویژه ای برای تعیین قیمت گذاری تشکیل شده و این بحث هم اکنون در دستور کار مجلس است.

وی افزود: مجلس این سازوکار را هم پیش بینی کرده که دو نفر از نمایندگان کمیسیون کشاورزی، آب و منابع محیط زیست در کارگروه قیمت گذاری به عنوان ناظر حضور داشته باشند تا مصوبات مجلس در عمل هم به موقع و به درستی اجرایی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه همه جوانب در این قانون دیده شده گفت: موضوعاتی از قبیل قیمت گذاری، نقش و حضور کشاورزان در پروسه قیمت گذاری، زمان اعلام قیمت و تأمین اعتبار صد درصدی توسط سازمان برنامه از جمله مواردی است که در اصلاحیه قانون مد نظر قرار گرفته است.

نظری تصریح کرد: با اینکه اصلاحیه قانون در آذرماه سال گذشته تصویب و ابلاغ شده اما دولت و شورای اقتصادی جلسات را برگزار نکردند و الان هم کشاورزان در آستانه برداشت محصولات در بلاتکلیفی به سر می برند.

این نماینده مجلس با انتقاد از کم کاری و کم دقتی دولت در انجام وظایف خود گفت: این دولت است که باید جلسات را تشکیل دهد و وزیر جهاد کشاورزی هم باید پیگیر این جلسات باشد.

کد خبر: ۸۱٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha