۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
بانک هایی که قانون را اجرا نمی کنند بازخواست شوند| حذف مافیای قدرتمند در سیستم بانکی!
گفتگوی «بازار» با کارشناسان درخصوص چگونگی تحقق شعار سال ۱۴۰۰

بانک هایی که قانون را اجرا نمی کنند بازخواست شوند| حذف مافیای قدرتمند در سیستم بانکی!

اقتصاددانان معتقدند که تحقق شعار سال جاری بدون حمایت دولت و سیستم بانکی از مراکز تولید و بنگاههای اقتصادی امکان پذیر نیست در چنین شرایطی دولت باید ضمن تسهیل امور برای رفع موانع بخش تولید و پشتیبانی از سرمایه گذاران زمینه رونق اقتصادی را در کشور فراهم کند.

اسدالله خسروی؛ بازار: تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه اقتصاد کشور با تمرکز بر بخش تولید و رفع موانع آن، مسیر روشن شکوفایی اقتصاد کشور را با نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» کاملا مشخص کرده است. مسیری که با وجود قابلیت های فراوان کشور، تکیه بر توان داخل همچنین رفع موانع تولید در کنار اجرای دقیق قوانین می تواند تحول خاصی را درکشور بیش از پیش ایجاد کند.
ایشان دربخشی از اظهارات حکیمانه خود در ابتدای سال جاری در خصوص ارزیابی میزان تحقق شعار سال ۹۹ یعنی جهش تولید فرمودند: طبق گزارش های موجود، جهش تولید تا حدّ قابل قبولی در بخش‌هایی از کشور تحقق یافته اما این میزان جهش در حدّ انتظار نبوده است چرا که با وجود تحقق در کارهای زیربنایی و سازندگی، نتیجه آن در اقتصاد عمومی و معیشت مردم مشهود و محسوس نشد. بنابراین اوضاع کسب‌وکار در کشور در سال جاری باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به سرمایه‌گذاری در تولید تشویق شوند و از افزایش هزینه‌های تولید جلوگیری شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین فرمودند؛ چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایتهای همه‌جانبه‌ی قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد.  
درچنین شرایطی کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ با توجه به اظهارات رهبر فرزانه انقلاب که ایشان بر توسعه اقتصاد کشور با پشتیبانی ها و مانع زدایی ها برای رونق بخشی بیش از پیش تولید تاکید ویژه دارند، بنابراین حرکت در این مسیر بی تردید می تواند نقشه راه رونق اقتصاد کشور را ترسیم کند.  

اگر قوانین به درستی اجرا و حمایت های لازم از بخش تولید ایجاد شود، شکی نیست که ایران اسلامی با توجه به قابلیتهای فراوانی که در همه بخش های اقتصادی دارند، همچنین برخورداری از نیروهای کارزبده و کاردان می تواند علاوه بر پیشرفت کلی و رفع وابستگی ها تحول خاصی در اقتصاد کشور شاهد شویم

موسی الرضا ثروتی کارشناس اقتصادی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» می گوید: اگر قوانین به درستی اجرا و حمایت های لازم از بخش تولید ایجاد شود، شکی نیست که ایران اسلامی با توجه به قابلیتهای فراوانی که در همه بخش های اقتصادی دارند، همچنین برخورداری از نیروهای کارزبده و کاردان می تواند علاوه بر پیشرفت کلی و رفع وابستگی ها شاهد تحول خاصی در اقتصاد کشور شویم.

توجه به شایسته سالاری و انتخاب مدیران دلسوز و توانمند
وی به انتخابات پیش رو و تغییر دولت در سال جاری اشاره کرد و افزود: توجه برشایسته سالاری و انتخاب مدیران دلسوز، کارشناس، توانمند، دست پاک و بی حاشیه در دولت آینده و رعایت قوانین و مقررات در بخش های مختلف از سوی مسئولان برای توسعه اقتصاد کشور بی تردید راه پیشرفت اقتصاد کشور را به خوبی هموار خواهد کرد.  
ثروتی به تعطیلی خیلی از کارخانه ها و بنگاههای اقتصادی طی چندین سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: با مدیریت درست و رعایت اصول و قوانین همچنین نصب العین قرار دادن شعار سال ۱۴۰۰ بخش تولید و کسب وکار مشاغل رونق خاصی به خود خواهند گرفت چرا که طی سالهای پیش توجه آنچنانی به رونق تولید با توجه به ظرفیت های فراوانی که در کشور وجود دارد نشده است.

در سالهای پیش ۲۵۰۰ کارگاه، کارخانه تعطیل شدند و یا با حداکثر ظرفیت کار می کنند، بنابراین مجلس شورای اسلامی باید در سال جدید با ایجاد قوانین خاص حمایتی بر بخش تولید تمرکز بیشتری کند چرا که خیلی از قوانین برای توسعه اقتصادی کشور به خوبی اجرا نمی شود

به طور مثال در سالهای پیش ۲۵۰۰ کارگاه، کارخانه تعطیل شدند و یا با حداکثر ظرفیت کار می کنند، بنابراین مجلس شورای اسلامی باید در سال جدید با ایجاد قوانین خاص حمایتی بر بخش تولید تمرکز بیشتری کند چرا که خیلی از قوانین برای توسعه اقتصادی کشور به خوبی اجرا نمی شود.

ضرورت حمایت سیستم بانکی از بخش تولید برای تحقق شعار سال جاری 
وی با بیان اینکه دولت بخصوص بانک ها باید درسال جاری تمام توان خود را برای رونق اقتصادی و کسب و کارها به کار گیرند افزود: طی چند سال اخیر بانک ها آنگونه که باید باشد به بخش تولید توجه نمی کنند و بیشتر آنها به بنگاهداری روی آورده اند این در حالی است که درسال جاری بانک ها باید با حمایت دولت به یاری تولید و بخش های اقتصادی بشتابند.
ثروتی به حذف وجود برخی مافیا درسیستم بانکی با هدف رونق بخشی اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: البته در بخش تولید موانع فراوانی برای توسعه و رونق اقتصادی کشور وجود دارد که این موانع باید به خوبی برطرف شود. به طور مثال قرار بر این بود که بانک ها اموال مازاد خود را طی چد سال بفروشند اما پس از سالها سیستم بانکی تاکنون ۱۰ درصد اموال خود را واگذار و یا به فروش رساند اند که این موضوع نیازمند ایجاد قوانین سفت و سخت و اجرای دقیق است.

دولت قراربود در راستای اجرا قانون سیستم بانکی را متحول کند اما این گونه نشد، چرا که سیستم بانکی گوش به فرمان بانک مرکزی و بانک مرکزی نیز گوش به فرمان دولت است وبانک مرکزی نقش قلک دولت را ایفا می کند. نتیجه چنین بی توجهی ها تورم افسار گسیخه وگرانی هاست که مردم اکنون با آن مواجه اند

وی افزود: دولت قراربود در راستای اجرا قانون سیستم بانکی را متحول کند اما این گونه نشد، چرا که سیستم بانکی گوش به فرمان بانک مرکزی و بانک مرکزی نیز گوش به فرمان دولت است و بانک مرکزی نقش قُلک دولت را ایفا می کند. نتیجه چنین بی توجهی ها تورم افسار گسیخه وگرانی هاست که مردم اکنون با آن مواجه اند.

بانک هایی که از اجرای قانون سر پیچی می کنند باید مورد بازخواست قرار گیرند
این کارشناس اقتصادی گفت: دلیلی ندارد که بانک ها قوانین (پرداخت وام و تسهیلات به فعالان اقتصادی) را رعایت نکنند و نسبت به توسعه بخش اقتصاد و کسب و کارها بی توجه و فقط به فکرد زر اندوزی خود با بنگاهداری شوند. به نظر من بانک های که از قوانین سرپیچی می کنند باید مورد بازخواست قرار گیرند.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: در بخش بودجه نویسی نیز مشکلات فراوانی به چشم می خورد از حیف و میل میلیون ها دلار که به نام تخصیص اعتبار برای واردات کالاهای اساسی گرفته تا تنش های بازار ارز نیز نمونه ای از بی توجهی به اقتصاد کشور بوده که در سالهای پیش به چشم می خورد. امیدواریم درسال جاری توجه ویژه ای به دخل و خرج کشور شود و سیاست گذاری ها طوری باشد که شاهد بهبود اقتصاد کشور و خانوارها شویم و از واردات کالاهایی که مشابه آن در کشور تولید می شود ممانعت شود.

در بودجه سال جاری قراراست روزانه ۲ میلیون ۲۰۰ هزار بشکه نفت به فروش رود. این پیش بینی چنانچه با برنامه ریزی درست و اصول خاص انجام شود محقق خواهد شد به شرط اینکه بورس نفت به خوبی راه اندازی و بخش عمده ای از این مقدار نفت از طریق بورس به فروش برود، اما متاسفانه شاهد برخی موانع در این بخش هستیم که باید رفع شود

وی افزود: در بودجه سال جاری قرار است روزانه دو میلیون ۲۰۰ هزار بشکه نفت به فروش رود. این پیش بینی چنانچه با برنامه ریزی درست و اصول خاص انجام شود محقق خواهد شد به شرط اینکه بورس نفت به خوبی راه اندازی و بخش عمده ای از این مقدار نفت از طریق بورس به فروش برود، اما متاسفانه شاهد برخی موانع در این بخش هستیم که باید رفع شود.

رونق اقتصادی بدون حمایت بانکها از بخش تولید امکان پذیر نیست
همچنین فرید ضیاالمالکی، کارشناس بانکی درباره توجه به تحقق شعار سال جاری و حمایت سیستم بانکی از مراکز تولید در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: بانک ها باید برای توسعه اقتصاد کشور و رونق بخشی تولید بخش عمده ای از منابع خود را در قالب تسهیلات به فعالان اقتصادی بپردازند چرا که بدون تامین منابع مالی نمی توان شاهد رونق بخش تولید بود.
این کارشناس بانکی با بیان اینکه خیلی از بانک ها در راستای منفعت خود منابع بانکی را به بخش بازرگانی و خدمات اختصاص می دهند اظهارداشت: هر چند بانک ها نیز باید پاسخگوی سپرده گذاران و سهامداران خود باشند اما می توانند با برنامه ریزی دقیق نیاز مراکز تولید و بنگاههای اقتصادی را با ارایه وام و تسهیلات تامین کنند.

در پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی آن هم در شرایطی که خیلی از مراکز تولید برای سرمایه در گردش نیازمند منابع مالی هستند نباید کوتاهی شود. البته پرداخت تسهیلات نیز باید توجیه پذیر باشد تا مشکلی در بازپرداخت اقساط پیش نیاید

ضیاالمالکی، خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات نظام بانکی نیازمند بازنگری و پوست اندازی است تا بانکها به شکلی اصولی رسالت کاری خود را انجام دهند. به طورمثال در پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی آن هم در شرایطی که خیلی از مراکز تولید برای سرمایه در گردش نیازمند منابع مالی هستند نباید کوتاهی شود. البته پرداخت تسهیلات نیز باید توجه پذیر باشد تا مشکلی در بازپرداخت اقساط پیش نیاید.

هدایت نقدینگی حجیم بسمت تولید
وی اضافه کرد: با توجه به وجود نقدینگی فراوان در کشور و نبود بازارهای فعال موازی بنابراین برنامه ریزیها باید به گونه ای باشد تا این نقدینگی بسیار حجیم جذب تولید شود.  
به گزارش بازار، کارشناسان معتقدند؛ دولت و در ذیل آن سیستم بانکی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» باید حامی این بخش مهم (تولید) باشند، چرا که اگر چرخ تولید به درستی نچرخد اقتصاد کشور مسیر عقب گرد را خواهد پیمود. از طرفی با توجه به بحث تحریم و توجه بر خود اتکایی همچنین جلوگیری از کاهش نرخ بیکاری در کشور ضروی است که حمایت از تولید باید در اولویت برنامه ها قرارگیرد.

کد خبر: ۸۱٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha