۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
سیاه و سفید بورس را با هم ببینیم

سیاه و سفید بورس را با هم ببینیم

محسن عباسی، تحلیلگر بازار سرمایه در کانال شخصی خود نوشت: هر چقدر بیشتر در بورس بمانید و به سمت یادگیری بروید بورس برایتان دلپذیرتر می‌شوید. ترس‌هایتان کمرنگ می‌شود و کم کم اعتماد به نفس‌تان افزایش می‌یابد.

محسن عباسی: تا به حال به این فکر کرده اید که بورس چه تاثیری بر روح و روان ما بر جای می‌گذارد؟

بورس درهمه جای دنیا کم و بیش به یک شکل کار می‌کند. بورس می‌تواند شما را به سرعت به سمت رویاهایتان پرتاب کند و درست به همین سرعت هم می‌تواند شما را از رویاهایتان دور کند. گاهی اوقات هم به صورت سینوسی شما را بین شکست و موفقیت نوسان می‌دهد.

در روزهای مثبت رویاهایمان پررنگ می‌شود و در روزهای منفی وحشت وجودمان را فرا می‌گیرد.

اما این اتفاقات فقط در دوره های کمتر از ۵ سال اتفاق می‌افتد. هر احساس بدی که از شکست در معاملات دارید بعد از چند سال از بین می‌رود و دیگر با آن شدت تکرار نمی‌شود و این به این علت است که شما با تجربه‌تر می‌شوید، آگاه تر می‌شوید و اصطلاحا قلق بازار را متوجه می‌شوید. با هر مثبتی سریع رویا پردازی نمی‌کنید و با هر منفی وحشت‌زده نمی‌شوید. در یک دوره‌ی زمانی ۳ الی ۵ سال شما متوجه بهبود عملکرد خود در بورس می‌شوید و قطعا خواهید دید که ورود شما به بورس موجب بهتر شدن وضعیت پس انداز و سرمایه‌گذاریتان شده است. (با وجود همه‌ی افت و خیزها)

بورس با ما چه می‌کند؟
عمده ترین تاثیر بورس (حتی در روزهای مثبت) تولید استرس و اضطراب است. در روزهای مثبت،   ترس از فروش زود هنگام داریم و در روزهای منفی ترس از از دست دادن سرمایه!

این اضطراب فقط مربوط  به زمان حال نیست و سریعا به آینده سرایت می‌کند و آنقدر بزرگ می‌شود که وحشت تمام وجود ما را در بر می‌گیرد. انقدر می‌ترسیم که مرتبا احساس دلشوره می‌کنیم و هر لحظه صدای فروریختن خودمان در وجودمان را حس می‌کنیم. آدرنالین خونمان انقدر بالا می‌رود که برگشت ما به حالت عادی را سخت می‌کند و در نهایت آرزو می‌کنیم ای کاش هیچ وقت پا به بورس نگذاشته بودیم.

در تعطیلات و حتی در اوج روزهایی که باید خوش بگذرانیم هم وحشت و استرس و اضطراب بورسی افکارمان را در می‌نوردد و روز به روز ما را ضعیف‌تر می‌کند و اینگونه می‌شود که احساس می‌کنیم یک قربانی ضعیف هستیم که هیچ کاری از دستمان بر نمی‌آید!

تا اینجای این متن را که خواندید قطعا خاطراتی برایتان زنده شده و به طور حتم به یاد تجربیات تلختان در بورس افتاده اید و حتی آن حس‌های بد برایتان زنده شده است اما این فقط یک پیش ‌درآمد در بورس است و خبر خوب این است که شما بدترین اتفاقات را از سر گذرانده اید و هر چقدر جلوتر بروید خواهید دید که این احساسات با شدت کمتری تکرار می‌شوند و یا اصلا تکرار نمی‌شوند و شما کم کم تبدیل به یک معامله‌گر باتجربه می‌شوید.

خبر خوب این است هر چقدر بیشتر در بورس بمانید و به سمت یادگیری بروید بورس برایتان دلپذیرتر می‌شوید. ترس‌هایتان کمرنگ می‌شود و کم کم اعتماد به نفس‌تان افزایش می‌یابد. شما از سخت‌ترین مرحله‌ی معاملات در بورس گذشته اید و از این به بعد ضریب خطاهایتان کمتر خواهد شد (اما همچنان وجود خواهد داشت و تجربیات جدیدی کسب خواهید کرد) معامله‌گران با سابقه متوجه تغییرات خود در یک دوره‌ی ۳ الی ۵ ساله می‌شوند و همیشه مدیریت معاملاتشان را به شکل موثرتری انجام خواهند داد.

معامله گر باتجربه چگونه معامله می‌کند؟
با تجربه بودن به معنای همیشه سود کردن نیست. معامله گران بورس در همه جای دنیا گاها عملکرد موفق بالای ۶۰ درصد هم ندارند!

این یعنی ۴۰ درصد معاملات  بهترین معامله‌گران اشتباه از آب در می‌آید. واین دقیقا ذات بورس است.   وقتی با تجربه می‌شوید واکنش شما به اتفاقات پیرامونتان تغییر می‌کند.

حرفه ای بودن به معنای معاملات همیشه موفق نیست بلکه به رفتار شما بعد از هر معامله مربوط می‌شود.

آیا بیش از اندازه سرمست می‌شوید و یا وحشت وجودتان را فرا می‌گیرد؟

یا با تجربه تر می‌شوید و یا دوباره همان اشتباه را تکرار می‌کنید؟

یا به دنبال یادگیری بیشتر می‌روید و با پذیرش مسئولیت عملکردتان، اشتباهاتان را موشکافی می‌کنید؟ یا با مقصر دانستن دیگران  موقتا خودتان را آرام می‌کنید و از یادگیری باز می‌مانید؟

به این موارد خوب فکر کنید.  سعی می‌کنم بزودی راهکارهایی را برای مدیریت استرس و اضطراب در معاملات و خطاهای رفتاری و احساسی که وجودمان را فرا می‌گیرد نکاتی را تبیین کنم.

کد خبر: ۸۱٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha