۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
 سامانه مجازی داریم؛ نباید مشکلی در  توزیع مرغ پیش بیاید!
رئیس جمهور با بیان این که در ایام عید و نزدیک ماه رمضان هستیم، تاکید:

سامانه مجازی داریم؛ نباید مشکلی در توزیع مرغ پیش بیاید!

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور گفت: دولت جدید امریکا تاکنون هیچ اقدام جدی انجام نداده است، حرف زده که مثلا فشار حداکثری جواب نداده، راه این نیست، راه فشار نیست، راه تحریم نیست، این‌ها را به زبان گفته است، اما در عمل ما راه دیپلماسی نمی‌بینیم و همان راه تحریم را می‌بینیم.

به گزارش بازار، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه و در آستانه ۱۲ فروردین ماه روز جمهوری اسلامی طی سخنانی در جلسه هیات دولت، از جمهوریت، اسلامیت و ایران به عنوان سه پایه و رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی نام برد و افزود: این سه در کنار یکدیگر جمهوری اسلامی ایران را می سازند.

روحانی افزود: ۱۲ فروردین و حضور مردم در پای صندوق های رای ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و رای به نظام جمهوری اسلامی، نشان داد که اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقام های کشور و مدیریت کشور را با رای خود برمی گزینند و انتخاب می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه حرکت های انقلابی در کشور برای این بوده که مردم بتوانند انتخاب کنند و کسی به مردم رای و چیزی را تحمیل نکند، افزود:خدای نکرده اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن نباشد ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی زده ایم که در۱۲ فروردین انتخاب کردیم.

روحانی از انتخابات به عنوان یکی از مسائل و موضوعات مهم پیش روی کشور نام برد و افزود: انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و تا مشارکت در انتخابات و صندوق رای هست، نظام جمهوری اسلامی با همین قدرت و شکوه خواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیافتد که انشاءالله هیچوقت به چنین روزی نرسیم، به معنای پایان تمام حرکت ها و انقلاب ها در کشور است.

روحانی با بیان اینکه همه باید منافع ملی کشور را مد نظر قرار دهیم، راه حل مشکلات پیچیده در این کشور را فقط اصل ۵۹ قانون اساسی برشمرد و افزود: ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی که به آن افتخار می کنیم، یک همه پرسی و رفراندوم است.

روحانی در جلسه هیات دولت افزود: آمریکایی‌ها روی واکسن و زندگی مردم خباثت دارند و من می‌ترسم دستگاه تبلیغات غربی‌ها و آمریکایی‌ها در بلندگوها بگویند ما گفتیم آن راه غلط بود، ما آمدیم پشت در و ایرانی‌ها راه نمی‌دهند، ما نباید اجازه بدهیم که این دروغ آمریکایی‌ها در رسانه‌های غربی جا بیفتد.

وی گفت: ما باید هر روز به دنبال مذاکره و رفع تحریم‌ها باشیم همان طور که رهبری فرمودند عجله نداریم، اما دو ماه هم گذشته و عجله تمام شد و هیچ کس نمی‌تواند بگوید عجله. از امروز به بعد می‌شود فرصت سوزی و همه باید به صحنه بیاییم و برای رفع تحریم‌ها تلاش کنیم.

روحانی ادامه داد: تحریم ظلم بزرگی به ملت ایران است که باید برداشته شود و به محض اینکه آمریکایی‌ها تحریم را بردارند ما هم به تمام تعهدات گذشته برمی گردیم. آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که برای پایان دادن به تحریم‌ها چند ماه زمان نیاز دارند در حالی که این مسئله یک ساعته انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که زمان می‌خواهند اگر آن‌ها در لحظه تحریم‌ها را بردارند ما هم در لحظه بر می‌گردیم به کل تعهدات، یعنی چند پیچ را باز می‌کنیم و چند پیچ را می‌بندیم بنابراین اگر اراده قوی باشد آمریکا در یک روز می‌تواند تحریم‌ها را بردارد ما هم برمی گردیم به تعهداتی که از قبل داشته ایم.

رئیس جمهور تاکید کرد: با شعار کار به جایی نمی‌رسد و آمریکایی‌ها باید با همه توان پای عمل بیایند ما هم آماده ایم پس از برداشتن تحریم‌ها همکاری کنیم و بر می‌گردیم به قبل از اردیبهشت ۹۸ و آن‌ها هم میتوانند همین کار را انجام دهند.

روحانی گفت: ما در تمام این ساعت‌ها هر لحظه آماده ایم که تحریم‌ها برداشته شود و یک روز تاخیر را در این جهت جایز نمیدانیم بلکه تاخیر را خلاف قانون اساسی و خلاف نظر مردم می‌دانیم.

رئیس جمهور افزود: دو مسئله دیگر داریم اول اقلام عمومی مردم و بارها گفته ایم ۱۰۰ قلم کالا مورد نیاز مردم است که باید به راحتی در دسترس شان باشد با قیمت مناسب، با وزرا هم جلسه داشتیم و اگر لازم بود دوباره هم جلسه می‌گذاریم دو وزیر صمت و کشاورزی که مسئولیت مستقیم در این خصوص متوجه آنهاست نسبت به گذشته فعالتر می‌شوند.

روحانی گفت: در حال حاضر مشکل عمده‌ای نداریم یعنی نهاده‌های دامی آماده است، اما اینکه چگونه از محل تولید به کشتارگاه و مغازه ارسال شود کار ساده‌ای است که باید در یک سامانه فضای مجازی که دیروز هم گفتند چنین سامانه‌ای وجود دارد همه مراحل پیگیری شود و نباید مشکلی در خصوص توزیع مرغ و تخم مرغ پیش بیاید به خصوص اینکه در ایام عید و نزدیک ماه رمضان هستیم.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت افزود: در ابتدای شیوع ویروس کرونا ما کیت تشخیص نداشتیم، اما حالا توان تست گیری بیش از صدهزار نفر در روز را داریم این کار بزرگ آن زمان دولت بود و حالا در مقطع کنونی کار بزرگ ما ساختن واکسن کرونا است.

رئیس جمهور ادامه داد: میلیون‌ها دوز واکسن کرونا خریداری و بخشی از آن وارد کشور شده است و در ادامه هم واکسن خریداری و وارد کشور می‌شود در داخل هم بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا واکسن را عرضه کنند و فکر می‌کنم تا پایان بهار و ابتدای تابستان از واکسن ساخت داخل استفاده کنیم.

وی با اشاره به مصوبه روز شنبه ستاد ملی کرونا گفت: در آن جا تصویب کردیم هر بخش خصوصی که تمایل دارد واکسن کرونا وارد کند می‌تواند با ارز نیمایی این کار را انجام دهد اگر هر کارخانه بزرگ یا تولیدکننده بزرگ بخواهد برای کارگران خودش وارد کند ما هیچ مشکلی نداریم و آن‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند.

رئیس جمهور تصریح کرد: واکسن‌هایی که ما وارد می‌کنیم و به صورت مجانی در اختیار قرار می‌گیرد در ابتدا برای کادر درمان، بیماران زمینه‌ای و افراد مسن است و شاید برای رسیدن به مردم عادی زمان ببرد. چرا یک ایرانی برای واکسن باید برود خارج پول بلیط، هتل و یک ماه اقامت بدهد؟ هر دستگاهی بخواهد می‌تواند با ارز نیمایی واکسن وارد کند.

روحانی ادامه داد: اولین قدم ما کاهش فوتی هاست و گام دوم قطع زنجیره این کار در سال ۱۴۰۰ در دسترس است و انجام خواهد شد. دولت همه توان خود را برای این دو گام به کار می‌گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به ماه‌های پایانی دولت گفت: ما نباید به فکر چهارماه باشیم باید به فکر کل سال ۱۴۰۰ باشیم و هرچه لازم است برای یک سال برنامه ریزی و تا آخرین ساعت کار کنیم و کشور را به بهترین شکل به دست دولت سیزدهم تحویل بدهیم.

وی به تحریم‌های امریکا اشاره کرد و افزود: مساله مهم دیگر ما در این چهار ماه کار دولت، بحث تحریم است در این موضوع اخیرا یک نگرانی نسبت به آن پیدا کرده ام و وزارت خارجه، صدا و سیما و دیگران همه باید دست به دست هم دهیم شاید هم نگرانی من خیلی به جا نباشد و یک جوری حل و فصل شود.

رئیس جمهور ادامه داد: تا امروز صددرصد مقصر در بحث تحریم امریکا بود و هیچ کس نمی‌تواند نسبت به آن تردید کند در دوره ترامپ که هیچ جای تردید نیست آن‌ها تحریم، کار بی قانونی، کار غیرانسانی و کار تروریستی انجام دادند و مردم ما را از همه چیز محروم کردند.

روحانی با اشاره به خباثت دولت قبلی آمریکا گفت: آن‌ها حتی غذا و داروی مردم را تحریم کردند و خبیث‌ترین دولت در تاریخ امریکا دولت ترامپ بود و از آن خبیث‌تر در تاریخ نمی‌توانید پیدا کنید برای منطقه، برای کشورما، برای ملت فلسطین و حتی برای ملت خودش خبیث بود.

رئیس جمهور ادامه داد: تا وقتی آن‌ها بودند همه دنیا می‌دانست که در بحث تحریم مقصر امریکاست و حالا دولت جدید آمده که شیوه خود را عوض کرده است و اگر ما حواسمان جمع نباشد ممکن است آن‌ها با تبلیغات بیایند و به تدریج به مردم ما بگویند که ما آماده گفتگو هستیم و این ایران است که امروز و فردا می‌کند.

روحانی گفت: آن‌ها می‌گویند که ما آماده ایم و بیایید مذاکره کنیم و حتی بگویند که ما آمدیم تا پشت در ۱+۵، ولی ایران پشت آن در یک قفل انداخته است و ما را راه نمی‌دهد؛ ما می‌آییم در می‌زنیم و ایران ما را راه نمی‌دهد، نباید بگذاریم این بهانه آمریکا روی مردم و افکار عمومی تاثیر بگذارد.

رئیس جمهور افزود: البته دولت جدید امریکا که آمده تاکنون هیچ اقدام جدی و عملی انجام نداده است حرف زده که دولت قبل کارهای اشتباه کرده مثلا فشار حداکثری جواب نداده است راه این نیست، راه جنگ نیست، راه فشار نیست، راه تحریم نیست، راه دیپلماسی است این‌ها را به زبان گفته است، اما در عمل ما راه دیپلماسی نمی‌بینیم و همان راه تحریم را می‌بینیم.

روحانی با اشاره به حرف دولت جدید امریکا مبنی بر این که بنشینیم و مذاکره کنیم گفت: آن‌ها می‌گویند ما گفته ایم که بنشینیم و مذاکره کنیم، اما این سوال از دولت جدید آمریکا وجود دارد که آیا شما قبول دارید ترامپ تروریست بود یا ندارید؟ اگر قبول ندارید تروریست بوده که همه حرف‌های شما باطل است. اگر قبول دارید که این آدم تروریست بوده پس یک ثانیه نمی‌توانید عمل تروریستی را ادامه دهید.

رئیس جمهور ادامه داد: شما دارید اعمال تروریستی را ادامه می‌دهید پول‌های ما را همچنان قفل کرده اید و نمی‌گذارید در اختیار مان قرار بگیرد جلوی تجارت ما را گرفته اید حتی در خرید واکسن هم ما مشکل داریم و نمی‌گذارید واکسن به دست ما برسد.

وی افزود: با یک کشوری صحبت کردیم که واکسن در اختیار ما قرار بدهند آن‌ها گفتند ما هشت قسمت از این واکسن را از جای دیگر می‌خریم و امریکایی‌ها به ما گفته اند اگر شما بخواهید واکسن به ایران بدهید ما آن هشت قسمت را به شما نمی‌دهیم.

کد خبر: ۸۱٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha