۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
مذاکرات تکمیلی ایجاد بازارچه های مشترک مرزی ایران و پاکستان
با حضور رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد؛

مذاکرات تکمیلی ایجاد بازارچه های مشترک مرزی ایران و پاکستان

با حضور معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، مذاکرات تکمیلی ایجاد بازارچه های مشترک مرزی ایران و پاکستان برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست با تاکید بر بیانات رئیس جمهوری مبنی بر تقویت بازارچه ها و رسیدگی به امور مرز نشینان، اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ایران تلاش دارد زمینه های مشترک همکاری با کشورهای همسایه و به‌ویژه کشور دوست و برادر پاکستان را هر چه بیشتر توسعه دهد.

همچنین سید رضا سید آقازاده، مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه، در خصوص روند مذاکرات گفت: طی این نشست، توافق شد که هیاتهای فتی دو طرف فهرست کالاهای قابل مبادله و نقاط دقیق مرزی را مشخص کنند.

وی افزود: پیش‌تر در ۱۰ فروردین ماه سال جاری، در دومین جلسه مذاکره ایران و پاکستان که در سطح معاونین وزرای بازرگانی پاکستان و صنعت، معدن و تجارت ایران برگزار شد، با تکمیل بخش عمده از پیش نیازهای امضای این تفاهمنامه، طرفین روی تمامی بندهای تفاهمنامه توافق حاصل کردند.

مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه در ادامه گفت: انتظار می رود با هماهنگی زمان امضای تفاهمنامه ایجاد بازارهای مشترک مرزی از طریق کانال دیپلماتیک، در آینده نزدیک شاهد راه اندازی بازارهای جدید باشیم.

سیدآقازاده اضافه کرد: همچنین دو طرف ابراز امیدواری نمودند که با پیگیری وزرات امور خارجه، وزارت صمت ایران و وزارت بازرگانی پاکستان با توجه به اعلام آمادگی وزرات راه کشورمان برای راه اندازی مرز سوم رسمی بین ایران و پاکستان و توافقات انجام شده، به زودی مرز سوم رسمی در منطقه پیشین راه اندازی شود.

وی یادآور شد: بر اساس پیشنهاد پاکستان در آذر ماه سال ۱۳۹۹ جهت ایجاد شش بازارچه مبادلات مرزی و استقبال ایران، در اولین جلسه مذاکره دو طرف در سطح معاونین وزرای دو کشور در ۱۳ اسفتد ۱۳۹۹ متون تفاهمنامه مبادله شد.

گفتنی است، در جلسه مذاکره بازارچه های مرزی، نمایندگان وزارت امور خارجه، معاون اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان و رئیس امور توافق های بین المللی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و کارشناسان ذیربط حضور داشتند.

خاطرنشان می‌سازد، مجموع تجارت دو جانبه ایران و پاکستان درسال گذشته به بیش از یک میلیارد دلار رسیده و دو کشور در نظر دارند برنامه استراتژیک تجارت فیمابین را برای یک دور ۵ ساله که از ۲۰۲۲ شروع می شود تمدید نمایند.

کد خبر: ۸۱٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha