۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
بیشتر کشورهای شریک تجاری با چین، دلار را از مراودات خود حذف کرده اند
سفیر سابق ایران در چین:

بیشتر کشورهای شریک تجاری با چین، دلار را از مراودات خود حذف کرده اند

صفری، سفیر سابق ایران در چین گفت: با قطعی شدن شکست طرح غرب درباره ایران، فضاسازی ضد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین شدت گرفته است.

به گزارش بازار، مهدی صفری با موضوع ابعاد مختلف سند جامع همکاری‌های ایران و چین افزود: ایران و چین خواهان روابط راهبردی هستند و این در سفر آقایان روحانی به چین و شین جین به ایران مطرح شده بود.

وی گفت: غرب در پی امضای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، نگران شده است.

سفیر سابق ایران در چین افزود: چین برای کسب جایگاه قدرت برتر، دنبال شریک می‌گردد.

وی تصریح کرد: رسانه‌های غربی در پی نگرانی از همکاری ایران و چین، قرارداد ترکمنچای را مطرح کردند در صورتی که این قرارداد برد برد و بر اساس منافع دو طرف است.

سفیر سابق ایران در چین افزود: قدرت ایران برای کشورهای دیگر ملموس است. چین دنبال یک شریک قدرتمند است و ایران می‌تواند این جایگاه را برای چین ایفا کند.

وی گفت: ایران مرکزیت منطقه است. با این تحول و تشکیل مسیر ترانزیتی از درون ایران، رشد اقتصادی خوبی نصیب کشور خواهد شد.

سفیر سابق ایران در چین افزود: آمریکا سعی کرد با بررسی بستن تنگه‌های اطراف چین، پکن را در تنگنا قرار دهد. به همین علت چینی‌ها بیشتر نگاه به غرب داشتند و فکر احیای جاده ابریشم شکل گرفت.

وی گفت: چین قراردادهائی با عمان، قزاقستان، عراق، عربستان و بیشتر کشورهای افریقایی بسته، اما این قراردادها هیچ جلز و ولز رسانه‌ای نداشته است.

سفیر سابق ایران در چین افزود: سند ایران و چین هیچ عددی جز سند ۲۵ ساله دیده نمی‌شود. این سند در واقع مبنای قراردادهای بعدی است. این قرارداد استعماری نیست؛ بلکه قرارداد برد برد است.

وی گفت: بیشتر کشورهای شریک تجاری با چین، دلار را از مراودات تجاری خود حذف کرده اند.

سفیر سابق ایران در چین درباره انتشار متن این همکاری افزود: این هم یکی از تاکتیک سازی‌های رسانه‌ای غرب است تا با روشن شدن ابعاد این پیمان تکلیف خود را در قبال این طرح روشن کنند. این سوال مطرح است که کدام کشور سند دو جانبه خود را رسانه‌ای کرده است تا ایران دومی باشد؟

صفری تصریح کرد: هیچ کشوری با چین تراز تجاری منفی ندارد، اما چین با ایران ۶۰ میلیارد دلار تراز منفی دارد و این به علت ظرفیت انرژی ایران است.

وی گفت: ایران و چین در زمینه جهانگردی ظرفبت‌های خیلی قوی دارند. بزرگترین بازار محصولات پتروشیمی ایران، بازار چین است که منافع هر دو کشور را تامین می‌کند.

کد خبر: ۸۱٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha