۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
سرانه انتشار کربن امریکا طی سی سال اخیر رشد کرد
بحران تغییرات جوی جدی است؛

سرانه انتشار کربن امریکا طی سی سال اخیر رشد کرد

جهان در این روزها با چالش تغییرات جوی روبرو است و برخی به استناد کاهش انتشار کربن در سال ۲۰۲۰ ، بر این باورند که بحران کوچک شده است. ولی بررسی ها نشان داد این تاثیر موقتی است و دنیا باید سیاست مدونی برای مقابله با بحران در پیش بگیرد.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری کرونا تاثیرات مخربی روی اقتصاد دنیا داشت ولی تاثیر آن روی حجم کربن منتشر شده در محیط زیست مثبت بود. تعطیلی های گسترده فعالیتهای اقتصادی و صنعتی در دنیا، توقف پروازها و بسته شدن مرزها و کاهش سفرهای درون شهری به دلیل ضرورت حفظ فاصله اجتماعی سبب شد تا مصرف سوختهای فسیلی کم شود و انتشار کربن کاهش پیدا کند.

انتشار گاز دی اکسید کربن از سوختهای فسیلی و بخش صنعت در سال ۲۰۲۰ میلادی ۷ درصد تنزل پیدا کرد که دلیل آن قرنطینه های گسترده این سال و تعطیلی بخش های تولیدی و صنعتی است و این بالاترین نرخ کاهش انتشار کربن سالانه از جنگ جهانی دوم تا کنون است.در صورت در نظر گرفتن کاهش سفرها و کاهش مصرف سوخت در وسایل حمل و نقل شهری ما شاهد کاهش ۱۷ درصدی انتشار کربن در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن خواهیم بود. از طرف دیگر پاییز سال ۲۰۲۰ اولین پاییز دنیا از سال ۲۰۰۹ تا کنون بود که انتشار کربن در دنیا تنها داشت. در این فصل انتشار کربن بالغ بر ۱.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از ان کم شد و این افت در تمامی مناطق پر مصرف دنیا مشاهده شد.

در سال گذشته انتشار گاز دی اکسید کربن در امریکا ۱۲ درصد، در اتحادیه اروپا ۱۱ درصد، در هند ۹ درصد و در چین ۱.۷ درصد تنزل یافت. از طرف دیگر کاهش سفرهای هوایی و بین شهری هم باعث شد تا مصرف سوختهای فسیلی در صنعت حمل و نقل کاهش یابد که این مساله هم تاثیر مثبتی روی محیط زیست داشت.

تاثیر کاهش انتشار کربن در سال کرونا موقتی است
 با وجود اینکه برخی در مورد تاثیر مثبت کاهش انتشار کربن در سال ۲۰۲۰ روی جو زمین صحبت می کنند ولی مطالعات نشان می دهد یک سال به تنهایی نمی تواند باری از مشکلات دنیا بردارد و جهان را به سمت روزهای بهتر هدایت کند. با از سر گیری فعالیتهای اقتصادی و افزایش سرعت رشد اقتصادی در دنیا دوباره میزان استفاده از سوختهای فسیلی رشد می کند و انتشار کربن بیشتر می شود مگر اینکه دنیا برای کاهش انتشار کربن برنامه ریزی کند و از همین امروز اقدام به جایگزینی سوختهای فسیلی با سوختهای پاک بکند.

ولی کاهش انتشار کربن در یک سال به تنهایی نمی تواند تاثیر معنا داری در مقابله با تغییرات جوی و کاهش فرایند گرمایش زمین داشته باشد ولی طبق گفته پژوهشگران می تواند فرصتی استثنایی برای تغییر الگوی بازسازی اقتصادی دنیا ایجاد کند. فرصتی که به کشورها امکان می دهد تا برنامه ریزی های برای تجربه رشد در پسا کرونا را با توجه به مساله محیط زیست و مقابله با بحران های ناشی از گرمایش زمین انجام دهند. در پایان باید در نظر داشت  انتشار کربن در دنیا معضلی جدی است، می تواند بسترساز بحران های اقتصادی و سلامتی بعدی شود به همین دلیل باید از همین امروز برای مقابله با آن چاره اندیشی کرد در غیر این صورت دامنه بحران به اندازه ای بزرگ می شود که دیگر راهی برای مقابله با آن وجود نخواهد داشت.

سرانه انتشار کربن در کشورهای آلاینده از سال ۱۹۹۰ تا کنون چه تغییری کرده است
از سال ۱۹۹۰ تا کنون انتشار کربن از ده کشور بزرگ آلاینده در دنیا ۴۷ درصد رشد کرده است.در این بازه زمانی سرانه انتشار کربن در امریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و ژاپن روند نزولی داشت در حالیکه در برزیل تغییر محسوسی در سرانه انتشار کربن تجربه نشد.در مقابل سرانه انتشار کربن در کشورهای چین و هند و اندونزی و ایران و کره جنوبی افزایش پیدا کرد. کاهش  نرخ رشد انتشار کربن از سال ۲۰۱۳ تا کنون خبر بسیار خوبی است  و می تواند نوید بخش روزهای بهتری باشد. نکته مهم این است که در شماری از کشورها در شرایطی نرخ رشد انتشار کربن کاهشی بود که اقتصاد با سرعت رشد می کرد. بررسی ها نشان داده است ۲۱ کشور دنیا اثبات کردند که با کاهش انتشار کربن هم می توان رشد اقتصاد را شاهد بود  و برای تجربه رشد لزوما افزایش انتشار کربن اتفاق نمی افتد. ولی این خبرهای مثبت در مقایسه با بزرگی بحران چندان زیاد نیست و به همین دلیل ضروری است که برنامه ای مدون و قابل اجرای برای مقابله با تغییرات جوی و انتشار کربن در دنیا وضع شود و همه کشورها خود را ملزم به رعایت این برنامه بکنند.

کد خبر: ۸۱٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha