۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
انبارهای آذربایجان شرقی مملو از کالاست/ مردم نگران شب عید نباشند
گزارش بازار؛

انبارهای آذربایجان شرقی مملو از کالاست/ مردم نگران شب عید نباشند

تبریز- نگرانی و دغدغه مردم برای تامین کالاهای اساسی شب عید، با نزدیک شدن به پایان سال بیشتر می شود اما مسئولان به مردم اطمینان خاطر می دهند انبارها مملو از کالاست.

بازار- بیت اله احمدی؛ رفتارهای هیجانی مردم در روزهای گذشته در پی شیوع ویروس کرونا برای خرید و تهیه اقلام اساسی پایان سال، افزایش پیدا کرده است، اما طبق گفته مسئولان، تدارک خوبی برای این افزایش تقاضا دیده شده و هیچ گونه جای نگرانی در بازار برای تامین نیاز مردم وجود ندارد.

به طور طبیعی، مردم بعد از دریافت عیدی و پاداش سالانه خود، اقدام به خرید مایحتاج خود تا نیمه های فروردین و به میزان ۲ برابر نیاز عادی خود می کنند؛ به هر حال مردم نیز باید بدانند که در فروشگاه های زنجیره‌ای، می توانند به حد نیاز خود و به وفور، کالا را تهیه کنند.

مسئولان استان آذربایجان شرقی نیز به مردم اطمینان خاطر می دهند که بیشتر از نیاز مردم به احتیاج های عمومی در انبارها ذخیره شده است و جای نگرانی نیست.

حدود ۳۰ مرکز بزرگ ذخیره کالا در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که انواع کالاها و اقلام را به فروشگاه ها و بازار توزیع می کنند.

مسئول یکی از این انبارها به خبرنگار بازار می گوید: روزانه بیش از ۱۰۰ تن مواد شوینده، غذایی، روغن نباتی و سفیدکننده از این مرکز در بازار توزیع می کنیم.

آذربایجان شرقی توان تامین کالاهای اساسی استان های همجوار را هم دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: روزانه بیش از ۱۰۰ تن انواع کالا از جمله مواد غذایی خوراکی، بهداشتی و دارویی تنها از یک شرکت پخش، توسط شبکه مویرگی در سطح بازار توزیع می ‌شود.

وی ادامه می دهد: هیچ گونه کمبودی در تامین کالاهای اساسی اعم از روغن مایع و جامد، انواع مواد شوینده و ضدعفونی کننده، دستمال کاغذی و ملزومات بهداشتی در سطح استان نداریم.

بازرسان علاوه بر شرکت ‌های توزیع عمده بر شبکه عرضه و توزیع مویرگی در سطح شهر نیز نظارت دارند تا کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مصوب به دست مصرف‌ کنندگان برسد

وی اضافه می کند: سامانه تلفنی ۱۲۴ در ۲۴ ساعت شبانه روز، آماده دریافت گزارش‌ ها و رسیدگی به شکایت‌ های مردمی است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان با اشاره به وجود مازاد میزان مورد نیاز در برخی اقلام می گوید: آذربایجان شرقی به عنوان استان معین شمال غرب ‌کشور، توان تامین کالاهای اساسی و رفع کمبود احتمالی در استان‌ های همجوار را هم دارد.

تشدید نظارت بر بازار شب عید آذربایجان شرقی

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی به خبرنگار بازار می گوید: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضای عمومی برای بسیاری از کالاها و خدمات طرح نظارتی پایش بازار کالا و خدمات ویژه نوروز ۹۹ عملیاتی می شود.

مقصود رضازاده می افزاید: این عملیات با استفاده از توان ۲۰۰ نفر بازرس و کارشناس بازرسی و چندین نفر ناظر افتخاری به صورت محسوس و نامحسوس در سطح استان اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح با جدیت تمام از ۵ اسفند ماه آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه سال ۹۹ ادامه خواهد داشت، تاکید می کند: این طرح در ۲ اولویت کالایی و خدماتی به صورت اولویت ‌های کالایی شامل نان، لبنیات، البسه و پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی قند و شکر، روغن نباتی، برنج، خواربار و شیرینی‌جات و اولویت‌های خدماتی شامل نظارت بر عملکرد انبارها و سردخانه‌ها و میادین میوه و تره بار، اماکن تفریحی و فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، شرکت‌های مسافرتی هوایی و زمینی و دفاتر فروش آن‌ها، حمل و نقل درون شهری و برون شهری، واحدهای اقامتی، غذاخوری‌ها و رستوران‌های بین شهری است.

رضازاده، کنترل وضعیت بازار، ایجاد فضای مناسب برای تامین مایحتاج عمومی، انجام گشت‌های مشترک و رسیدگی سریع و دقیق به شکایات و گزارشات شهروندان و مسافران نوروزی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان آذربایجان شرقی، چنانچه همشهریان با کمبود یا عدم عرضه مواجه شدند با ۱۲۴ تماس بگیرند تا ماموران ما با حاضر شدن در صحنه، برخوردهای قانونی را با متخلفین انجام دهند.

ذخیره ۲ هزار تن پرتقال در انبارهای استان

اما میوه های شب عید هم از برنامه های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی است که امسال بر آن اهتمام جدی شده است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در این باره به خبرنگار بازار می گوید: در راستای تدارک میوه شب عید امسال، تاکنون بیش از ۲ هزار تن پرتقال در انبارهای استان ذخیره شده است.

حبیب امین ‌زاده می افزاید: این میزان پرتقال در شهرهای تبریز، مرند، مراغه، اهر و میانه ذخیره سازی شده و علاوه بر آن، ۵۰۰ تن میوه دیگر نیز بارگیر شده و در حال حمل به استان است.

در طرح توزیع میوه تنظیم بازار، پیش بینی های لازم برای ذخیره سازی ۷۰۰ تن سیب ویژه ایام نوروز برای شهروندان تامین و در سردخانه های استان ذخیره سازی شده است

امین زاده همچنین از توزیع میوه شب عید در هفته پایانی اسفندماه خبر داده و ادامه می دهد: به منظور سرعت بخشی و تسهیل امر توزیع در تمام نقاط استان، در ۵ شهرستان تمهیدات انبار میوه شب عید انجام شده است.

وی تاکید می کند: تمام کالاها به وفور موجود است و هیچ کمبودی در عرضه نخواهیم داشت.

بخشی از نگرانی ها پیرامون شیوع ویروس کرونا، باعث هجوم مردم به فروشگاه ها برای خرید کالاهای اساسی شده، اما مردم باید بدانند کالا به وفور در بازار وجود دارد و نیازی به عجله و صف کشیدن برای خرید نیست.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به اصناف، فروشگاه های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره بار و واحدهای صنفی ابلاغ کرده تا توزیع کالاها را بدون وقفه و بدون محدودیت کالا توزیع کنند.

کد خبر: ۸٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha