۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۱
آماده رشد شاخص شبیه شش ماه ابتدای سال ۹۹ باشید| سهام تورم پایه خریداری کنید
کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

آماده رشد شاخص شبیه شش ماه ابتدای سال ۹۹ باشید| سهام تورم پایه خریداری کنید

فرازمند کارشناس ارشد بازار سرمایه می‌گوید: پیشبینی می‌کنم که سال پیش رو سال پر رونقی برای بورس باشد و دور از ذهن نیست که اتفاقی شبیه ابتدای سال ۹۹ برای بازار رخ دهد.

بازار؛ گروه بورس: به گفته برخی از اقتصاددانان و فعالین بازار ارز و همچنین نوسانات اندکی که در طی چند روز اخیر در قیمت دلار رخ داد، برای مدت کوتاهی بازار ارز را ریزشی ارزیابی کردند که به طور معمول در پی ریزش دلار، قیمت سکه هم روند نزولی پیدا خواهد کرد، در نتیجه این احتمال وجود دارد که دولت با حمایت از بازار سرمایه تلاش کند که نقدینگی را به این بازار هدایت کند.

استراتژی‌های سرمایه گذاری مسلما باید متفاوت از سال‌های قبل باشد و به هیچ عنوان نباید با تک سهم ورود کرد. نیاز است که سرمایه‌گذار پرتفوی داشته باشد و از استراتژی کوتاه مدت و نوسانی دوری کند، تجربه نشان داده کسانی که میان مدت و بلند مدت در سهم هستند از بازدهی بهتری برخوردار خواهند شد

در بررسی دیدگاه‌های کارشناسان بازار سرمایه، کمتر کسی به سناریو رشد دلار در سال ۱۴۰۰ اشاره کرده است و آنچه به عنوان نیروی متحرک بازار اهمیت پیدا کرده، تورم بالای ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۰  می‌باشد.

احتمال تکرار شش ماهه ابتدای سال ۹۹ وجود دارد
دکتر مهدی فرازمند کارشناس ارشد بازار سرمایه به بازار گفت: پیش بینی می‌کنم که سال پیش رو سال پر رونقی برای بورس باشد و دور از ذهن نیست که اتفاقی شبیه ابتدای سال ۹۹ برای بازار رخ دهد.

او به سهامداران پیشنهاد داد که خود را برای اتفاقی شبیه شش ماه ابتدای سال ۹۹ آماده کنند و از آن‌ها می‌خواهد که استراتژی خود را برای سال پیش رو تغییر دهند تا در این بازار موفق باشند.

این کارشناس سال ۹۹ را این گونه تشریح کرد: سالی که گذشت، سال غیر مترقبه بود. مواردی که در سال گذشته رخ دادند بی نظیر یا کم نظیر بود که از جمله می‌توان به ورود جریان نقدینگی شدید به بازار سرمایه، تعدد سرمایه گذاران و افزایش شدید سرمایه گذاری در بورس و ورود شرکت‌ها متعدد به بازار اشاره کرد و همگی آن‌ها از جمله اتفاقاتی بود که توانستند رکوردهای جدیدی در سال گذشته رقم بزنند.

درس بورس در سال ۹۹ برای سرمایه گذاران  این بود که هیچ وقت هیجان زده نشوند چه در صعود و چه در نزول، و درسی که برای مدیران بازار سرمایه داشت این بود که زیر ساخت‌های بازار سرمایه در  شان کشور نیاز به رشد و ترقی دارند

فرازمند اضافه کرد: در کنار افزایش نرخ و سود آوری مناسب شش ماه اول سال  با ریزش بازار در شش ماه دوم سال مواجه شدیم که  زیان‌های بسیاری به سرمایه گذاران وارد کرد. سال گذشته سالی بود که شاید بتوان گفت، بازار سرمایه از وضعیت بازار قافل‌گیری شد.

این کارشناس با اشاره به اینکه سال گذشته درس‌های را برای مجموعه بازار سرمایه از جمله سرمایه گذاران و متولیان بازار سرمایه داشت گفت: درسی که برای سرمایه گذاران داشت این بود که هیچ وقت هیجان زده نشوند چه در صعود و چه در نزول، و درسی که برای مدیران بازار سرمایه داشت این بود که زیر ساخت‌های بازار سرمایه در  شان کشور نیاز به رشد و ترقی دارند. ما مشکلات زیر ساختی را تجربه کردیم و همچنین تغییر متداول قوانین را دیدیم و مکانیزم کنترلی که ضعف آن هنوز در بازار سرمایه مشهود است را لمس کردیم که باید تمامی این‌ها برای بهبود وضعیت بازار اصلاح شود.

در اقتصاد هر روز شاهد رشد نقدینگی هستیم به سهامداران توصیه می کنم که پرتفوی سهام خود را از سهم‌های که تورم پایه هستند بچینند

او در مورد سال پیش رو و پیش بینی که از وضعیت بازار سرمایه دارد، گفت: برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی می‌کنم که بتوانیم بازار پر رونقی را داشته باشیم و همانطوری که می‌دانید هر گاه اتفاقی رخ دهد می‌تواند بار دیگر هم صورت گیرد، بنابراین هیچ گاه دور از ذهن نیست مجددا با اتفاقات ابتدای سال ۹۹ مواجه شویم و پیشنهاد می‌کنم که حتما خود را آماده نگه دارند.

استراتژی سهامداری در سال ۱۴۰۰
فرازمند ادامه داد: استراتژی‌های سرمایه گذاری مسلما باید متفاوت از سال‌های قبل باشد و به هیچ عنوان نباید با تک سهم ورود کرد. نیاز است که سرمایه‌گذار پرتفوی داشته باشد و از استراتژی کوتاه مدت و نوسانی دوری کند، تجربه نشان داده کسانی که میان مدت و بلند مدت در سهم هستند از بازدهی بهتری برخوردار خواهند شد.

این کارشناس با این تحلیل که در اقتصاد هر روز شاهد رشد نقدینگی هستیم به سهامداران توصیه کرد که پرتفوی سهام خود را از سهم‌های که تورم پایه هستند بچینند.

بر اساس داده مرکز آمار ایران نرخ تورم برای ۱۲ ماهه سال ۹۹، ۳۶.۴ درصد است و تورم نقطه به نقطه برای اسفند ماه (رشد قیمت‌ها در اسفند ماه سال۹۹ نسبت به سال ۹۸) ۴۸.۷ درصد اعلام کرده است.

بانک مرکزی هم طبق روال هر سال چارچوب هدف‌گذاری  نرخ تورم را برای یک‌سال آینده اعلام می‌کند که در سال جاری این عدد را ۲۲ درصد، با دامنه مثبت و منفی دو واحد درصد تعیین کرد. این نرخ برای سال ۹۹ هم هدف گذاری شده بود که  تحقق پیدا نکرد.

فرازمند گفت: سهامداران دقت داشته باشند که در بازار سرمایه همیشه نوسان وجود دارد و سعی کنند نه در نوسان منفی هیجان زده برای فروش بشوند و نه در زمان مثبت بودن بازار هیجان زده برای خرید؛ وقتی سهام را بشناسیم و بنیاد ان را بررسی کرده باشیم هیچ گاه متضرر نخواهیم شد.

کد خبر: ۸۰٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha