۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
تکمیل راه آهن اردبیل نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل:

تکمیل راه آهن اردبیل نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

اردبیل- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل گفت: تکمیل راه آهن اردبیل با تلاش مجری این پروژه و با تامین یک هزار میلیارد تومان اعتبار در سالجاری امکانپذیر است.

داود شایقی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: شنیدن صدای سوت قطار آرزوی دیرینه مردم استان اردبیل است که در دو سال اخیر با تلاش و پیگیری استاندار اردبیل و مساعدت رئیس سازمان برنامه و بودجه سعی بر این بوده تا از طریق فاینانس بانک ملی و تزریق اعتبارات ملی راه آهن در ریل تکمیل و راه‌اندازی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال ۹۹ مقرر بود ۱۱۹ میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن اردبیل تامین شود که با پیگیری‌های مستمر علاوه بر این بودجه هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اردبیل تزریق شد که ۱۰۰ درصد تخصیص منابع را در این بخش شاهد بودیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل به رشد بیش از ۵ برابری اعتبار راه آهن اردبیل در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با تزریق این اعتبار پیشرفت اجرایی پروژه بسیار مطلوب بوده و ما امروز بازدیدی را به همراه مدیریت شرکت زیرساخت از پروژه راه آهن اردبیل داشتیم که قرار شد با تامین یک هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر این پروژه در سالجاری آماده بهره‌برداری شود.

شایقی به افزایش قیمت‌ها و نوسانات خرید تجهیزات مورد نیاز برای این پروژه در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: در دیداری که دوم فروردین استاندار اردبیل با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتند قرار شد امسال نیز بدون محدودیت اعتبار مورد نیاز راه آهن اردبیل تامین شود به شرط آن که مجری پروژه نیز با قدرت و توانمندی مراحل پایانی پروژه را با قوت به پیش برده و زمینه تکمیل و راه‌اندازی آن را فراهم کند.

وی بیان کرد: هفته آخر اسفندماه سال گذشته در مجموع ۲۴۰ میلیارد تومان برای راه آهن تزریق ۱۰۰ درصدی اعتبار انجام شد که ۱۰۰ میلیارد تومان آن از محل سازمان برنامه و بودجه و ۱۴۰ میلیارد تومان نیز از طریق بانک ملی برای این پروژه تامین شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل افزود: سازمان برنامه و بودجه متعهد شده است تا وام پرداختی از محل بانک ملی را برای راه آهن اردبیل بازپرداخت کند که این هم از کمک‌های ویژه سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل خط ریلی اردبیل – میانه بوده است.

شایقی به ادامه احداث راه آهن اردبیل به سمت پارس‌آباد و اتصال به خط ریلی جمهوری آذربایجان نیز اشاره کرد و گفت: در قانون بودجه سال آینده برای اجرای این پروژه ردیف اعتباری در نظر گرفته شده تا به محض اتمام خط ریلی اردبیل – میانه این پروژه نیز در فاز جدید شروع شود.

سند آمایش استان اردبیل ۲۵ ساله طراحی شده است
دبیر شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: سند آمایش و توسعه استان اردبیل با یک چشم‌انداز ۲۵ ساله تدوین و تعریف شده است.

شایقی اظهار کرد: در آخرین روزهای سال گذشته شورای عالی آمایش کشور سند آمایش استان اردبیل را به تصویب نهایی رساند تا این سند چراغ راه و برنامه کارشناسی توسعه استان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این سند مسیر توسعه استان تا سال ۱۴۲۵ به خوبی ترسیم و تعیین شده تا ما بتوانیم براساس قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان اردبیل را به جایگاه ممتاز و همتراز با سایر استان‌ها ارتقا دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: در کنار این برنامه ۲۵ ساله اسناد میان مدت ۵ ساله و کوتاه مدت یک ساله نیز تعریف و تدوین شده تا براساس این اسناد و همچنین اسناد توسعه‌ای شهرستان‌ها که مراحل نهایی را تکمیل را سپری می‌کند به تقویت و توسعه همه جانبه استان کمکی شایان داشته باشیم.

شایقی بیان کرد: در کنار سند آمایش استان و سند توسعه شهرستان‌ها در یک برنامه پنج ساله سند توسعه و اشتغال روستاها نیز تدوین شده که هر ساله سند توسعه و اشتغال ۱۲۵ روستا تهیه و ابلاغ می‌شود که تاکنون در چهار سال متوالی تدوین این برنامه به انجام رسیده است.

وی تصریح کرد: آینده توسعه استان در سه محور کشاورزی، صنعت و گردشگری به خوبی روشن شده و تلاشمان بر این است تا مدیران دستگاه‌های اجرایی و در کنار آن حضور سرمایه‌گذاران به روند تقویت این بخش کمک کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: در برنامه ششم توسعه که روبه پایان است عملکرد استان اردبیل در حوزه صنعت، کشاورزی و گردشگری مطلوب بوده و در این پنج سال با اجرای طرح‌های مختلف سرمایه‌گذاری زمینه اشتغال و رونق تولید فراهم آمده است.

شایقی بیان کرد: در سال جهش تولید با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری تلاش کردیم تا با اجرای طرح‌های مختلف و همچنین خروج برخی از طرح‌ها از رکود به توانمندی بیشتر استان کمک کرده و زمینه پیشرفت و توسعه را به شکل همه جانبه فراهم کنیم.

بودجه اردبیل در ۱۴۰۰ بیش از ۱۷۲۸ میلیارد تومان است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: سهم بودجه استان اردبیل در سال ۱۴۰۰ بیش از یک هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان تعیین و در قانون بودجه درج شده است.

شایقی اظهار کرد: این میزان اعتبار ۷۸.۵ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد نشان می‌دهد در حالی که میانگین رشد اعتبارات کشوری در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۸ درصد است.

وی مبنای توزیع اعتبارات را در سطح کشور جمعیت اعلام و خاطرنشان کرد: براساس جمعیت سهم استان اردبیل از بودجه کشور ۱.۵۶ درصد است و باید از ۸۸ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی در سال گذشته سهم استان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان می‌بود که این رقم در پایان سال ۹۹ به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل عمده جذب اعتبارات برای استان را مربوط به پروژه راه آهن اعلام کرد و گفت: متناسب با سال جهش تولید ما در مقاطع مختلف اعتباراتی را برای تحرک‌بخشی به پروژه‌های زیربنایی و تولیدی دریافت کردیم که در مجموع نشان از عنایت و توجه ویژه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان اردبیل بوده است.

۱۶۰۰ پروژه کوچک و بزرگ در اردبیل در حال اجرا است
شایقی با اشاره به اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سطح استان تصریح کرد: در مجموع یک هزار و ۶۰۰ پروژه عمرانی کوچک و بزرگ در سطح استان اردبیل در حال اجراست که سال گذشته در مناسبت‌های مختلف اعم از دهه فجر و هفته دولت افتتاح ۴۰۰ پروژه در استان اردبیل به انجام رسید.

وی با تبریک سال نو و نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها اظهار کرد: از روز اول سال استاندار اردبیل با دعوت از فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان جلسه‌ای برگزار کرد تا اولویت‌های سال ۱۴۰۰ تعیین و تعریف شود تا همچنان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اشتغالزا و همچنین تدارک زیرساخت‌ها در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری تاکید شد.

شایقی خاطرنشان کرد: در کنار این طرح‌ها سعی بر این خواهد بود تا امسال پروژه‌های آبرسانی، عمران روستایی و بهداشت و درمان به انجام رسیده تا در کنار مهار بیماری کرونا جلوی مهاجرت‌های بی‌رویه از روستاها گرفته شده و امکان حفظ مرکزیت و شبکه تولید و اشتغال در روستاها حفظ شود.

وی گفت: ما امسال توجه جدی به حوزه گردشگری به ویژه تامین زیرساخت‌های راه، فرودگاه، راه آهن و توسعه تاسیسات گردشگری نظیر هتل‌ها و آبدرمانی‌ها خواهیم داشت که در این بین علاوه بر سرعین و مشگین‌شهر خلخال نیز به عنوان محور گردشگری طبیعی معرفی خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل ادامه داد: با تکمیل محور ماسوله – ماجولان – شال جنوب استان میزبان مسافران و گردشگران ورودی از ماسوله خواهد بود که برآورد ما حضور بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت گردشگر ورودی از ماسوله به استان اردبیل است.

شایقی به احداث هتل پنج ستاره و مراکز اقامتی و گردشگری متعدد در خلخال اشاره کرد و گفت: امیدواریم در پایان سال تحول خوبی را در بخش گردشگری استان اردبیل به ویژه مناطق جنوبی شاهد باشیم.

شهرداری پاسخگوی اعتبار اخذ شده برای تکمیل پل قدس باشد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: شهرداری اردبیل به رغم دریافت ۸۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی به وعده خود در تکمیل پل قدس عمل نکرده است که بهتر است در این راستا شفافیت صورت گیرد.

شایقی اظهار کرد: سال گذشته دو سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه را به استان اردبیل شاهد بودیم که بازدیدهایی از پروژه‌های متعدد زیرساختی در اردبیل داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در این بازدیدها دکتر نوبخت با عنایت ویژه به پروژه شهری پل قدس قول تامین اعتبار دولتی برای این پروژه را دادند که در دو مرحله این منابع برای پل قدس تزریق شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل این اقدام را در تاریخ شهرداری اردبیل بی‌سابقه اعلام کرد و گفت: شهرداری از محل منابع درآمد خود اقدام به اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی می‌کرد که برای اولین بار با پیگیری مسئولان و نمایندگان استان مقرر شد تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی برای تکمیل پل قدس اردبیل اختصاص یابد تا با وعده شهردار اردبیل این پل دهه فجر سال قبل به بهره‌برداری برسد.

شایقی افزود: د مرحله اول ۴۵ میلیارد تومان و مرحله دوم نیز ۳۵ میلیارد تومان تزریق اعتبار به این پروژه انجام شد اما وعده داده شده محقق نشد و باید شهرداری اردبیل علت تاخیر در تکمیل پل قدس را به مردم اعلام کرده تا همه متوجه تاخیر و تعلل بهره‌برداری آن باشند.

اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای چهارخطه راه‌های استان اردبیل
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با اشاره به اولویت پروژه‌های راهسازی و تکمیل چهارخطه‌ها در سطح استان بیان کرد: در یک اقدام بی‌سابقه در همه شهرستان‌های استان اردبیل پروژه‌های چهارخطه در حال اجراست که برای تکمیل این پروژه‌ها سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان منابع به راه و شهرسازی استان اردبیل تزریق شد.

شایقی گفت: در کنار توسعه راه‌ها و ایمن‌سازی محورهای ترددی برای تکمیل سدها، تصفیه‌خانه آب شرب و فاضلاب و همچنین طرح‌های زیربنایی در بخش آب و خاک منابع خوبی به استان تزریق شده است.

وی تصریح کرد: در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها با اولویت مورد توجه قرار گرفته تا با نظارت مدیران استانی و شهرستانی و فرمانداران این پروژه‌ها و طرح‌ها به سرانجام برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل اظهار کرد: در کنار اجرای طرح‌های آبرسانی به روستاها و مناطق عشایری توجه ویژه‌ای به اجرای طرح‌های هادی روستایی و زیربنایی در بخش کشاورزی شده به طوری که سال گذشته بیش از ۸۰ درصد اعتبارات استان در این حوزه‌ها تحقق یافته است.

کد خبر: ۸۰٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha