۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
ضعف استان مرکزی در صنایع تبدیلی؛ قدرت رقابت در بازار را از دست داده‌ایم
وقتی یک قطعه برای تکمیل پازل کم است؛

ضعف استان مرکزی در صنایع تبدیلی؛ قدرت رقابت در بازار را از دست داده‌ایم

اراک- استان مرکزی در حالی جزو استان‌های فعال و مولد کشور است، که ضعف در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات تولیدی چالشی در رقابت تولیدکنندگان این استان در بازار شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنایع تبدیلی یکی از صنایع پردرآمدی است، که در تمام دنیا برای ایجاد ارزش‌افزوده برای محصولات به‌کاررفته و زمینه اشتغال دائمی، کاهش بیکاری به‌ویژه در کارگران فصلی و توسعه پایدار را به همراه دارد.

در کشور ما نیز به عقیده بسیاری از کارشناسان توجه به صنایع تبدیلی سبب تأمین نیازهای اساسی کشور و نیز ایجاد پلی ارتباطی بین بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی است، که می‌توان با تکیه‌بر آن زمینه شکوفایی اقتصادی را فراهم کرد.

استان مرکزی نیز از این قاعده استثنا نیست و به‌واسطه برخورداری از سه هزار واحد فعال و پویا صنعتی ظرفیت‌های عمده‌ای برای تبدیل‌شدن به قطب صنایع تبدیلی کشور را دارد.

فقدان صنایع تبدیلی و بازاریابی حرفه‌ای خسارات فراوانی به توسعه صنعت و کشاورزی در استان مرکزی زده است
یکی از کارشناسان اقتصادی و توسعه بازار در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن برشمردن ظرفیت‌های اقتصادی برجسته استان مرکزی اظهار داشت: مرکزی جزو ۱۰ استان برتر کشور در زمینه تولیدات کشاورزی است و از هر پنج نفر شاغل در این استان یک نفر در زمینه کشاورزی فعالیت دارد.

سید محمود موسوی افزود: استان مرکزی همچنین دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعت کشور است، که در مقایسه با دیگر استان‌های کشور رتبه نخست در زمینه تنوع تولیدات صنعتی را داشته و تولیدات صنعتی آن بعضاً به خارج از کشور نیز صادر شده و با محصولات پرآوازه اروپایی رقابت می‌کند.

وی گفت: اما درعین‌حال شاهد فقدان صنایع تبدیلی و نیز بازاریابی حرفه‌ای در استان هستیم، به‌طوری‌که تولیدات کشاورزی و محصولات صنعتی استان مرکزی بدون پیوست تبدیلی و فرآوری لازم به دیگر مناطق ارسال می‌شوند و این امر درواقع سبب هدر دادن بودجه و سرمایه می‌شود.

شاهد فقدان صنایع تبدیلی و نیز بازاریابی حرفه‌ای در استان هستیم، به‌طوری‌که تولیدات کشاورزی و محصولات صنعتی استان مرکزی بدون پیوست تبدیلی و فرآوری لازم به دیگر مناطق ارسال می‌شوند و این امر درواقع سبب هدر دادن بودجه و سرمایه می‌شود

موسوی اضافه کرد: می‌توان با ایجاد و تقویت صنایع تبدیلی در استان مرکزی قدرت رقابت‌پذیری را افزایش داد، چراکه هزینه تولید بسیار بالاتر از هزینه فرآوری است و درواقع ما هزینه اصلی برای تولید را می‌کنیم، ولی در قسمت فرآوری و ایجاد کمبود صنایع تبدیلی از مشکلات مهم کشاورزان و تولیدکنندگان استان مرکزی است.

ضعف استان مرکزی در صنایع تبدیلی؛ قدرت رقابت در بازار را از دست داده‌ایم

ضعف در صنایع تبدیلی قدرت رقابت در بازار را از ما می‌گیرد
در همین حال رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار مجموع تولیدات این استان در بخش دام‌پروری را  تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر و حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم‌مرغ دانست و افزود: همچنین ۴۸۰ هزار تن محصول باغی انگور، انار، پسته، سیب، گردو، بادام و محصولات دانه‌دار در سال گذشته از باغات این استان برداشت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به تولید زعفران، گل محمدی و سایر گیاهان دارویی در این استان اشاره کرد و گفت: سالانه یک‌تن محصول زعفران و ۲ هزار و ۵۰۰ تن گل‌محمدی در استان مرکزی تولید می‌شود و این استان در این حوزه جزو استان‌های پیش‌قراول محسوب می‌شود و از سویی دیگر بیش از ۶۰ درصد این محصولات به خارج از استان ارسال می‌شود.

مجید آنجفی افزود: با اجرای طرح آبیاری مدرن ظرفیت تولید استان مرکزی به بیش از یک و نیم برابر ارتقا خواهد یافت و در کنار آن توسعه صنایع تبدیلی و تولید محصولات گلخانه‌ای می‌تواند، به افزایش درآمد منجر شود.

وی کمبود صنایع تبدیلی را از مشکلات مهم کشاورزان و تولیدکنندگان استان مرکزی دانست و بیان کرد: به‌جرئت می‌توان گفت، که یک‌چهارم محصولات تولیدی کشاورزان استان به دلیل عدم بسته‌بندی مناسب و فقدان صنایع تبدیلی قبل از رسیدن به دست مصرف‌کننده هنگام حمل و یا در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و میدان‌ها از بین می‌روند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ظرفیت اجرای صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان را بالا خواند و گفت: فرآوری سبب ارتقا بهره‌وری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی شده و باید مورد توجه قرار گیرد و از این طریق می‌توان جلوی ضرر بیش‌ازپیش به کشاورزان را گرفت.

فرآوری سبب ارتقا بهره‌وری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی شده و باید مورد توجه قرار گیرد و از این طریق می‌توان جلوی ضرر بیش‌ازپیش به کشاورزان را گرفت

وی ارتقا صنایع لبنی، سردخانه، بسته‌بندی و سورتینگ میوه را از نیازهای اساسی صنایع تبدیلی استان مرکزی دانست.

توسعه صنایع تبدیلی سه چالش عمده اشتغال، توسعه پایدار و محیط‌زیست را حل می‌کند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از بازدیدهای متعدد خود از شرکت‌ها صنایع تبدیلی فعال در این استان خبر داد و افزود: در حوزه کشت و صنعت گیاهان دارویی در استان مرکزی اقدامات دانش‌بنیان قابل‌توجهی انجام‌شده است، اما معتقدیم این موضوع هنوز هم جای کار زیادی دارد.

وی از همکاری و حمایت‌های همه‌جانبه مجموعه مدیریتی استان مرکزی از صنایع تبدیلی و اشتغال‌زا به‌ویژه حوزه‌های اعتباری خبر داد و گفت: اشتغال، توسعه پایدار و محیط‌زیست سه چالش اصلی امروز ما است، که صنایع تبدیلی به حل هر سه چالش کمک می‌کنند.

ضعف استان مرکزی در صنایع تبدیلی؛ قدرت رقابت در بازار را از دست داده‌ایم

تأکید بر حمایت وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی از فرآوری محصولات کشاورزی در استان مرکزی
سعید فرخی اضافه کرد: فرآوری محصولات کشاورزی امری حیاتی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، با حمایت از صنایع تبدیلی به نگرانی‌های کشاورز در خصوص نحوه ورود محصول تولیدی به بازار پایان داده و توسعه پایدار را شاهد خواهیم بود.

وی سرمایه را مهم‌ترین نهاده برای فعالیت بیش‌ازپیش و گسترش اقدامات صنایع تبدیلی در استان مرکزی دانست و گفت: صنایع تبدیلی ارزش‌افزوده قابل‌توجهی برای کشاورز دارد و به همین دلیل باید به یکی از مهم‌ترین مباحث در حمایت از بخش کشاورزی تبدیل شود.

صنایع تبدیلی ارزش‌افزوده قابل‌توجهی برای کشاورز دارد و به همین دلیل باید به یکی از مهم‌ترین مباحث در حمایت از بخش کشاورزی تبدیل شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نقش بانک کشاورزی در تأمین سرمایه و اعتبار مربوط به تکمیل فرآیند تولید، فرآوری و عرضه محصولات کشاورزی مورداشاره قرارداد و افزود: بانک کشاورزی یکی از بانک‌های تخصصی است، که می‌بایست در این زمینه و تأمین سرمایه ورود جدی‌تری داشته باشد.

فرخی گفت: تسهیلات متعددی در این خصوص در اختیار وزارت جهاد بوده است و توقع داریم در این موردحمایت ها افزایش یابد.

موفقیت‌های استان مرکزی در زمینه صنعت و کشاورزی بر کسی پوشیده نیست و این استان با دارا بودن نزدیک به یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت به‌عنوان یکی از استان‌های مولد کشور نیازمند توجه بیشتر به صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی است، که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۸۰٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha