۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
طرح اقدام ملی مسکن، منتسب به هیچ جناح سیاسی نیست
وزیر راه و شهرسازی:

طرح اقدام ملی مسکن، منتسب به هیچ جناح سیاسی نیست

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخشی از آسیب‌های مقوله مسکن، سیاسی است، گفت: طرح اقدام ملی مسکن منتسب به هیچ گروه و جناح سیاسی نیست.

به گزارش بازار، محمد اسلامی درباره طرح‌های مسکن در سال جاری افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و به واسطه تکلیف قانونی خود سعی کردیم طرحی را پایه گذاری کنیم تا تمام ساز و کارهای لازم اعم از مقررات و پشتیبانی‌ها به جریانی پایدار تولید در حوزه مسکن تبدیل شود که در همین راستا طرح اقدام ملی مسکن پایه گذاری شد که منتسب به هیچ گروه و جناح سیاسی هم نیست. یکی از آسیب‌های بخش مسکن، آسیب‌های سیاسی است. این بخش با رفت و آمد دولت‌ها لطمه خورده است.

وی از ساخت بیش از ۵۱۰ هزار واحد مسکن در دست اقدام خبر داد و گفت: بخش اول این واحدها تحویل داده شده است و در فروردین و اردیبهشت سری بعدی تحویل می‌شود.

وی تاکید کرد: با این قیمت بالای مسکن بسیاری از مردم قادر به خرید نیستند. قیمت مسکن در سه ماه آخرسال گذشته به صورت میانگین ۲۵ درصد کاهش داشته و عرضه آن در سه ماه آخر سال گذشته با شناسایی خانه‌های خالی و راه اندازی سامانه جامع املاک افزایش یافته است. از ۱۵ فروردین تمامی مالکان مسکن باید در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند. در خانه‌های خالی باید زندگی کرد یا فروخته یا اجاره داده شود.

اسلامی با اشاره به حمایت دولت از مستأجران گفت: بیش از ۲۳۰ هزار خانوار مستأجر از وام کرونا استفاده کردند و صاحب خانه‌ها موظف شدند همکاری لازم را با مستاجران داشته باشند. سعی داریم افرادی که این وام را دریافت نکرده اند بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر جنگ اقتصادی علیه کشور و افت ارزش پول ملی کشور در سال گذشته تصریح کرد: باید اشخاص منصفی درباره اتفاقاتی که در اقتصاد ما رخ داده، خارج از هیاهوی سیاسی درباره آثار و تبعات این جنگ اقتصادی بحث کنند و عوامل و علل کاهش ارزش پول ملی را بررسی و بر پایه مستندات، استدلال خود را ارائه کنند.

وی با تاکید براینکه طرح اقدام ملی مسکن ادامه دار است، افزود: آخرین مرحله ثبت نام طرح اقدام ملی با ثبت نام ۱۸۳ شهر باقیمانده در اسفند ۹۹ انجام شد و حدود ۲۳۰ هزار نفر ثبت نام کردند و ۹۳ هزار نفر از این تعداد تایید شدند. از ۱۷۰ هزار نفر که آموزش و پرورش لیست آن‌ها را ارائه داده ۷۵ هزار نفر تایید شدند. این طرح ادامه دار است. در یکی از مدل‌های این طرح، افرادی هستند که زمین را تحویل گرفته اند و به صورت چندنفره خانه‌های خود را می‌سازند. حدود ۱۵۰ هزار خانوار از این طریق در حال ساخت خانه هستند. این طرح برای افرادی است که در این بازار قادر به تهیه مسکن نیستند. در شهرهای بزرگ هم، هموطنان از طریق پروژه‌های بزرگ خانه دار می‌شوند. اگر مردم هر چه زودتر تعهدات مالی خود را ارائه دهند این واحدها سریع‌تر تحویل خواهد شد.

اسلامی درباره جاده اردستان- نایین و کاشان- قم گفت: جاده اردستان- نایین بسیار آسیب دیده است. تا کنون چهار قرارداد برای مرمت این جاده با پیمانکاران مختلف بسته شده است. بخش باقی مانده آن پس از نوروز تکمیل خواهد شد و حداکثر تا تیر ماه تمامی فرآیند بهسازی دو باند این بزرگراه انجام خواهد شد. ضمن اینکه سرمایه گذار بزرگراه‌ها بانک‌ها هستند.

اسلامی تصریح کرد: مشکل ما با بانک‌ها در دو محور بزرگراه قم- کاشان- نظنز و قزوین-زنجان-تبریز است که متعهد شده اند در ۶ ماهه اول سال جاری فرآیند بهسازی این بزررگراه‌ها انجام شود اگراین کار انجام نشود با رویه‌ای دیگر با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفتگو با رسانه ملی با اعلام پیگیری ساخت و ساز بیش از ۱۲۰۰ واحد مسکن تخریبی منطقه زلزله زده سی سخت گفت: همه کارها با انضباط مشخصی در حال پیگیری است. حدود ۱۲۰۰ واحد تخریبی و ۲۵۰۰ واحد تعمیری در شهر و روستای این منطقه وجود دارد که باید ساخته و مرمت شود. مالکان واحدهای تخریبی پس از کارشناسی بنیاد مسکن با مراجعه به ستادهای محلی پرونده تشکیل می‌دهند و با بازکردن حساب، پول برایشان واریز می‌شود، این پول جایگزین هزینه تامین کانکس شده است.

وی افزود: مالکان باید وسایل خود را از خانه خارج کنند تا آوار برداری انجام شود. در شهر سی سخت حدود ۶۷۰ واحد تخریبی وجود دارد و تا روز دوشنبه ۲ فروردین آوار برداری بیش از ۳۵۰ واحد آن انجام شده است و آواربرداری بقیه خانه‌ها هم پس از برداشتن درها و پنجره‌ها و وسایل دیگر انجام می‌شود.

اسلامی با اشاره به این موضوع که مشکلات نصب کانکس بیش از مزیت‌های آن است، گفت: تمامی خانواده‌هایی که در این منطقه دچار بحران شده اند چادر دریافت کرده اند و برخی هم در حیاط خانه‌های خود چادر را برپا کرده اند.

وی افزود: این شهر به یاسوج نزدیک است و مردم می‌توانند با استفاده از پولی که به حسابشان واریز شده برای مدت معین ۴ تا ۵ ماهی که برای ساخت خانه‌ها فرصت لازم است، خانه‌ای موقت تهیه کنند. ضمن اینکه تعدادی از ساکنان این شهر با یاسوج در ارتباطند و زندگی می‌کنند و تا امروز تمام خانواده‌ها قسط اول مسکن موقت خود را دریافت کرده اند.

وزیر راه و شهرسازی درباره تاکسی هوایی که سال ۹۹ در مورد آن اظهار نظر فراوانی شد هم گفت: تاکسی‌های هوایی در حقیقت خدمات هواپیماهای عمومی است که در فرودگاه‌های کوچک بلا استفاده یا کم استفاده با سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌توان خدمات هواپیمایی با هواپیمای سبک را برقرار کرد. در شهرهای کوچک می‌توان نفرات کم را جابجا کرد یا رفت و آمدهای اضطراری را انجام داد. نظام استفاده از هواپیماهای سبک در تمامی کشورها رایج است. تعدادی هواپیمای سبک در چند شهر کشور مستقر شده و نظام آن توسط هواپیمای کشوری و شرکت فرودگاه‌ها تدوین شده است که شرکت‌های درخواست کننده و علاقه مند می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. اوایل انقلاب هم این شرکت‌ها وجود داشتند که در مراکز آموزشی فرودگاه آزادی قزوین، پیام البرز، لار، رامسر و... خلاصه شدند.

وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش هواپیماهای با برد کوتاه و بلند در کشور افزود: آمریکایی‌ها از بدو انقلاب با ما دشمنی داشتند. مهمترین بخش این تحریم‌ها به صنعت هوایی و دریایی باز می‌گردد، اما کشور توانسته است صنعت هوایی را گسترش دهد. اگرچه از ۲۰ سال پیش می‌توانستیم ظرفیت ساخت هواپیما را در کشور فعال کنیم که مورد اقبال واقع نشد، اما تأمین هواپیما انجام شده است.

وی اعلام کرد: در سال ۹۹ تعدادی هواپیما تأمین شده و در سال جاری هم به تعداد آن افزوده خواهد شد. استفاده از هواپیماهای دست دوم و اول توجیه اقتصادی دارد. هواپیما باید استاندارد و عمر مجاز قابلیت خدمت داشته باشد. گذشته معتبر داشته و از آن خوب نگهداری شده باشد که بررسی این ضوابط طبق مقررات هوانوردی توسط سازمان هواپیمایی کشوری مدیریت و نظارت می‌شود.

وی درباره ارتباط برجام و درآمدزایی از طریق پروازهای خارجی در آسمان کشور گفت: این هم یکی دیگر از دشمنی‌های آمریکایی‌ها است. آسمان ایران تحریم شد و برای شرکت‌هایی که از آسمان کشور ما استفاده می‌کردند مجازات در نظر گرفته شد ضمن اینکه با دستاویز قرار دادن برخی اتفاقات از جمله حادثه ناگوار هواپیمای اوکراینی حدود سه چهارم پروازها بر فراز کشور ما را متوقف کردند. شکر خدا در هفته‌های اخیر اوضاع بهبود پیدا کرده است و سعی داریم سهم بیشتری از پروازهای عبوری را برای کشور جذب کنیم.

کد خبر: ۸۰٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha