۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
بورس ۱۴۰۰؛ دستان سیاست و اقتصاد برای بالا کشاندن شاخص بورس
کارشناسان در گفتگو با بازار؛

بورس ۱۴۰۰؛ دستان سیاست و اقتصاد برای بالا کشاندن شاخص بورس

کارشناسان بازار سرمایه با تحمیل سناریوهای مختلف بر بورس بازار سهام را برای سال جاری روبه رشد ارزیابی می‌کنند.

بازار؛ گروه بورس: کارشناسان و فعالین بازار و همچنین مقامات دولتی اوضاع بازار سرمایه در سال جاری را رو به رشد ارزیابی کردند  و اعلام کردند که بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای مالی بیشترین بازده را دارد.

در بودجه سال جاری هم دولت تقریبا حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان قرار است از بازار سرمایه درآمد کسب کند که می‌تواند نوید بخش حمایت دولت از بازار سرمایه باشد به گونه‌ای که  فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد اعلام کرد: دولت تأمین مالی از بورس را سال جاری با ایجاد شرکت‌های سهامی عام و صندوق‌های پروژه پیگیری خواهیم کرد؛ بنابراین سال ۱۴۰۰ سرعت و عمق بیشتری به بازار سرمایه می‌دهیم تا تحقق رقم ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان محتمل‌تر باشد.   به هر حال این بازار به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت شناخته می‌شود.

بازار در ابتدای سال تا قبل از انتخابات با حمایت حقوقی‌ها رشد می‌کند و این رشد تا تیرماه هم ادامه دارد اما بعد از آن مانند هر سال ریزش پیدا می‌کند و این حقوقی‌ها از این فرصت سود خوبی مانند سال گذشته کسب می‌کنند

انتخابات ریاست جمهوری و موضوع مذاکره با آمریکا دو عامل سیاسی و نرخ دلار، تورم، بودجه سال، سیاست‌های پولی_بانکی و قیمت‌های بین المللی کالای اساسی از عوامل اقتصاد کلانی هستند که کارشناسان مطرح کردند.

در زیر بخشی از گفته‌های کارشناسان و تحلیل‌گران بازار سرمایه در گفتگو با بازار، در مورد وضعیت بورس در سال ۱۴۰۰ آمده است که بیشتر آن‌ها معتقدند که بورس برای سال جاری وضعیت تعادلی و رو به رشد دارد.

رشد بازار در کاهش عدم ثبات سیاسی
شریفی‌نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه سال ۱۴۰۰ را اینگونه تحلیل کرد: سال جاری با توجه به قیمت‌ کنونی سهم‌ها و قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی و همچنین کاهش عدم ثبات در امور سیاسی داخلی مانند بحث انتخابات و امور خارجی مثل مشخص شدن مذاکره با آمریکا، سال خوبی را برای بورس پیش‌بینی می‌کنم.

او گفته که وضعیت اقتصاد ایران بدتر از شرایط کنونی با توجه به تحریم‌ها نیست و با تعاملی که با دنیا در حال شکل‌گیری هست وضعیت بورس بهتر خواهد شد.

شرایط بنیادی برای رشد بورس مناسب است
مهدی سوری کارشناس مطرح بازار سرمایه، شرایط بنیادی بازار را مناسب می‌داند و در این مورد می‌گوید: بازار وضعیت مناسبی دارد چون نرخ‌ها و سوددهی شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است، افق تجارت و تبادلات بین‌المللی ما بهبود پیدا کرده است، از طرفی قیمت سهم‌ها کاهش یافته است و ترکیب افزایش سودآوری و کاهش قیمت سهم‌ها باعث شده است تا یک سری مطلوبیت‌های بنیادی به وجود بیاید.

او قیمت‌های کالاهای جهانی، سیاست‌های بایدن، تهدید رمز ارزها، قدرت دلار، انتخابات ریاست جمهوری و شیوه نرخ گذاری را از ابهاماتی می‌داند که بررسی بازار برای سال جاری را با اما و اگر مواجه کرده است.

افزایش قیمت‌های جهانی و رشد شاخص بورس
امین بهمنش کارشناس دیگر بازار سرمایه می‌گوید: اگر دلار سال آینده ۲۵ هزار تومان باشد و با توجه به نرخ جهانی که  در مس یا نفت برنت و افزیش تقاضای فولاد در چین وجود دارد، نشان می‌دهد که قیمت‌های در حال رسیدن به یک تعادل روبه بالای است. بسیاری از شرکت‌های موجود در بورس وابسته به قیمت‌های جهانی هستند و با حفظ این سطوح قیمتی می‌توان به سود دهی شرکت‌های بورسی امیدوار بود و فکر کنم  پی به ای(p/e) ۴ یا ۵ را برای شرکت‌ها متصور باشیم

تورم برای سال جاری حداقل ۳۰درصد خواهد بود و خود این عامل یک محرک قوی برای رشد بورس است. اگر بازارهای موازی مانند طلا و دلار ثابت باشند مطمئنن بورس برای سال جاری وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد

ارزش دلاری شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰
امیر آبادی مدرس بازار مالی کاهش جدی قیمت شرکت‌های کوچک و اصلاح قیمت شرکت های بزرگ، به نحوی که ارزش دلاری آن‌ها متناسب با شرایط تعادلی بازار بشود، و این اتفاق باید داخل شرکت بیفتد که احتمالا بخشی از آن از طریق کاهش شاخص کل و بخشی هم از طریق افزایش ارز صورت خواهد گرفت را محتمل ترین سناریوی  در سال پیش رو برای بورس می‌داند.

بازار در دو ماه اول سال ۳۰ درصد رشد می‌کند
مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه با نگاه مثبت به سال جاری بازار سرمایه را تحلیل کرد. او می‌گوید: اگر نصف P به E بازار در بهار سال ۹۹ را برای ۱۴۰۰ تصور کنیم حتما شاخص بیش از ۳۰ درصد در فروردین و اردیبهشت افزایش خواهد داشت.

او هم انتخابات را یک شوک به بازار سرمایه عنوان کرد و تاثیرات این شوک را تا شهریور ماه می‌داند و بازار را برای نیمه دوم سال با توجه به گزارشات آن‌ها مثبت ارزیابی کرد.

حقوقی‌ها به دنبال یک بازی تکراری در بوس
حسین صیامی از فعالین بازار سرمایه نگاه دیگری به بازار برای سال ۱۴۰۰ دارد. او بازار سرمایه را غیر متاثیر از انتخابات می‌داند و آن را تنها بهانه‌ای برای بازی حقوقی‌ها برای سال جاری می‌داند.

این کارشناس بازار می‌گوید: بازار در ابتدای سال تا قبل از انتخابات با حمایت حقوقی‌ها رشد می‌کند و این رشد تا تیرماه هم ادامه دارد اما بعد از آن مانند هر سال ریزش پیدا می‌کند و این حقوقی‌ها از این فرصت سود خوبی مانند سال گذشته کسب می‌کنند.

وی اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ به هر حال شوک کمتری به بازار وارد می‌شود و به غیر از انتخابات ما شوک قابل توجهی به بورس نداریم. به نظر سال متعادلتری برای بازار باشد. حقوقی‌ها مثل همیشه ابتدا بازار را رشد می‌دهند و سپس برای سود بیشتر آن را نزولی می‌کنند.

تورم شاخص را رشد می‌دهد
عسکری از دیگر فعالین بازار سرمایه می‌گوید: تورم برای سال جاری حداقل ۳۰درصد خواهد بود و خود این عامل یک محرک قوی برای رشد بورس است. اگر بازارهای موازی مانند طلا و دلار ثابت باشند مطمئنن بورس برای سال جاری وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

او این احتمال هم داده که دولت بعدی ممکن است برای کسب درآمد از بورس و اینکه خودی نشان دهد در سال جاری حمایت خوبی از بازار بکند و اگر این تصور به واقعیت برسد ممکن است شاخص به عدد ۲میلیون واحد هم برسد.

سناریوهای مختلفی برای بازار سرمایه در سال جاری مطرح شده که هر کدام از دیدگاه مختلفی به این بازار نگاه کردند، آنچه که بارها عنوان شده حضور با دانش و آگاهی در بازار سهام است. کسانی که قصد دارند در سال جاری از بورس سود کنند یا روش غیر مستقیم را انتخاب کنند یا با آموزش کامل در این بازار مالی حضور پیدا کنند.

کد خبر: ۸۰٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha