۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
بازار گل و گیاه بوی رکود می‌دهد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

بازار گل و گیاه بوی رکود می‌دهد

مشهد- بازار گل و گیاه افزون بر یک سال است که به دلیل شیوع بیماری کرونا طراوت خود را ازدست‌داده است و به دلیل عدم برپایی مراسم عروسی و عزا و قطع صادرات، گل های شاخه بریده مشتری ندارد.

بازار؛ گروه استان‌ها:  بهترین بازار گل، نوروز و ماه شعبان است که متأسفانه این دو فرصت طلایی برای فروش گل سال گذشته از دست رفت و آن‌طور که مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد امسال هم ظاهراً بازار گل و گیاه رونق چندانی ندارد.

بنا بر اعلام مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد برآورد میزان خسارت کرونا به بخش گل و گیاهان شاخه بریده شهرستان مشهد سال گذشته افزون بر ۲۷۰ میلیارد ریال بوده است و لذا از روی همین آمار ارقام می‌توان به وضعیت نابسامان اقتصادی فروشگاه‌های گل و گیاه در سطح شهر مشهد پی برد.

برای آگاهی از وضعیت بازار گل و گیاه مشهد با محمود علیان رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان مشهد به گفت‌وگو نشستیم.

<a class=بازار گل و گیاه بوی رکود می‌دهد " height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/07/28/4/34144.jpg?ts=1595926229000" width="600" />

*  استقبال از خرید گل چقدر است؟
متأسفانه با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، گل و گیاه از سبد مردم حذف‌شده است  و شاید ۵ درصد از مردم  همچنان گل و گیاه را در سبد خانوار خویش قرار دهند این در حالی است که تقریباً دهک‌های پایین جامعه که گاهی از گل و گیاه استفاده می‌کردند کلاً خرید گل را حذف‌کرده اند.

اگرچه گل‌فروشی‌ها تعطیل نشدند اما این موضوع به معنای رونق بازار آن نیست زیرا تولید داخل وجود دارد و لذا فعالان این صنعت سعی می‌کنند بازار را حفظ کنند اما واقعیت این است به دلیل تعطیلی مراسم عروسی و عزا و کاهش دیدوبازدیدها و هم‌چنین گرانی گل و گیاه فروش به حداقل خود رسیده است.

*  کرونا چند درصد گل‌فروشی‌ها را به تعطیلی کشاند؟
بیش از ۶۳۰ واحد گل‌فروشی در مشهد داریم که از سال گذشته سعی کردند تا چراغ واحدهای صنفی خود را روشن نگاه‌دارند.

سال گذشته حدود ۲۵ درصد از واحدهای گل‌فروشی تعطیل شدند اما مجدداً تعدادی به واحدهای صنفی دوباره اضافه شد لذا درمجموع با کاهش تعداد واحدهای گل‌فروشی در شهر مشهد مواجه نیستیم.

خریدهای شاخه‌ای گل برای سر سفره نوروز توسط خانواده ها رقم قابل‌توجهی نیست و فقط در حد رفع نیاز است لذا فروش آن خسارت‌های سال گذشته این صنف را جبران نمی‌کند

*  فروش گل و گیاه در مقایسه با دوران قبل از کرونا چقدر کاهش داشته است؟
متأسفانه به دلایلی که عرض کردم حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد فروش نسبت به سال گذشته کاهش داشته است از طرفی افزایش قیمت به دلیل خدمات جنبی آن نیز باعث افزایش بی‌رویه شده است .

*  این خدمات جنبی که اشاره کردید شامل چه هزینه‌هایی است؟
برای مثال کرایه حمل‌ونقل بار از تهران به مشهد در دو سال پیش۹۰۰هزار تومان بود اما الآن حدود ۳ میلیون تومان شده است. یک کیسه کود۲۵ کیلویی که ۱۵۰ هزار تومان قیمت داشت در حال حاضر این رقم به یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است که البته کمیاب  است و یا بسته‌بندی های تقلبی جای آن را گرفته است.

یکی دیگر از عواملی که در افزایش قیمت گل و گیاه تأثیرگذار بوده است نرخ سموم  است که نسبت به یک سال پیش قیمت آن ۱۰ برابر شده است.

در همین راستا هزینه‌هایی هم در گل‌فروشی‌ها وجود دارد که شاید به چشم نیایید مانند کاغذهای مصرفی صدتایی که قیمت آن از۶ هزار تومان در حال حاضر به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسیده است و یا همین نوارچسب مصرفی که پیش‌از این یک حلقه را ۶ هزار تومان خریداری می‌کردیم اما الآن باید بابت یک حلقه نوارچسب افزون بر ۲۵ هزار تومان هزینه کنیم.

*  آیا با توجه به‌قرار گرفتن در ایام نوروز امیدی به جبران خسارت‌های وارده هست؟
نوروز امسال در مقایسه با نوروز سال گذشته که ترس از کرونا بر تمام جامعه و صنوف سایه انداخته بود و با تعطیلی اجباری روبرو شدیم قابل‌مقایسه نیست و خوشبختانه امسال وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داشتیم اما خریدهای شاخه‌ای برای سر سفره نوروز رقم قابل‌توجهی نیست و فقط در حد نیاز خانواده‌هاست لذا فروش آن خسارت‌های سال گذشته را جبران نمی‌کند.

بازار گل و گیاه بوی رکود می‌دهد

به‌طور حتم اگر گردهمایی‌ها برگزار نشود و مراسم عروسی و عزا هم چون گذشته برپا نشود و صادرات بهبود پیدا نکند نمی‌توان دل به فروش چند شاخه گل و یا گلدان برای سفره‌های نوروزی خوش کرد.

*  آیا نگرانی انتقال کرونا از طریق گل و گیاه می‌تواند از دلایل رکود این بازار باشد؟
آن‌طور که کارشناسان بهداشتی عنوان می‌کنند کرونا از طریق گل و گیاه کرونا قابل‌انتقال نیست زیرا در همان روز اول گلی که زده می‌شود از وایتکس برای ضدعفونی و دوام گل  در آب استفاده می‌شود .

صادرات در حد انتقال گل‌ها به بازارچه مرزی است و لذا صادرات محسوب نمی‌شود تنها جایی که  خرید گل آن‌هم بسیار کم وجود دارد افغانستان است و همچنین از طریق بازارچه مرزی  ترکمنستان نیز کمی بیشتر از افغانستان گل صادر می شود.

* قیمت گل و گیاه چند درصد افزایش‌یافته و چقدر بر روی فروش تأثیر داشته است؟
قیمت گل و گیاه نسبت به عید گذشته سه برابر افزایش پیداکرده است اما بیش از ۵۰ درصد از تولیدکنندگان گل و گیاه مجبور به جمع‌آوری کارگاه‌هایشان شده‌اند و به‌طورقطع این موضوع بر عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارد.

* انتظارات شما از دولت و هم‌چنین پشنهادات و راهکارهای شما برای برون‌رفت از این وضعیت چیست؟
به اعتقاد من تنها راهکار این است که نهادهای مرتبط  با بحث گل و گیاه مانند کشاورزی برای افزایش تولید راهکاری داشته باشند که به‌طور قطع بر روی فروش نیز تاثیرگذاراست در این راستا باید تولیدی‌ها را حمایت کرد تا بتوان از این بحران عبور کرد.

* آیا واردات گل نیز داریم؟
واردات گل نداریم زیرا با توجه به نرخ دلار واردات گل  مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود و از طرفی گل‌های تولیدشده خودمان مشتری ندارد.

کد خبر: ۸۰٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha