۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
 قاچاق از موانع اصلی جهش تولید در کشور است
وزیر اسبق بازرگانی:

قاچاق از موانع اصلی جهش تولید در کشور است

آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی به موضوع قاچاق اشاره و بیان کرد: این پدیده شوم یکی از مشکلات اساسی اقتصاد، سلامت و جهش تولید در کشور است و متأسفانه در حال حاضر گفته می‌شود حدود ۱۰ میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می‌شود.

به گزارش بازار، یحیی آل اسحاق در رابطه با موانع جهش تولید گفت: نگاه برخی به واردات از اساس ایراد دارد یعنی بعضی افراد نگاه منفی به واردات دارند و این امری اشتباه است. واردات غیر مدیریت شده که برای کالای مصرفی باشد اشتباه است. واردات مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات و نیازهای بخش تولید جزو ضرورت‌ها محسوب می‌شود.

وی جهت گیری واردات را یک امر مهم دانست و عنوان کرد: واردات برای تولید در جهت صادرات یک اقدام در راستای جهش تولید و حمایت از اقتصاد ملی است. در حقیقت استفاده از ارزش افزوده واردات باعث رونق تولید می‌شود اما واردات کالای مصرفی در قبال فروش نفت و خروج ارز از کشور باعث ضرر خواهد بود.

وزیر اسبق بازرگانی به موضوع قاچاق اشاره و بیان کرد: این پدیده شوم یکی از مشکلات اساسی اقتصاد، سلامت و جهش تولید در کشور است. متأسفانه بیماری قاچاق در حجم عظیمی در حال رخ دادن است و در حال حاضر گفته می‌شود حدود ۱۰ میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی درباره دلایل بد بودن قاچاق اظهار کرد: کیفیت کالای قاچاق باعث ضربه زدن به سلامت انسان‌ها می‌شود زیرا عموماً کالاهای غیراستاندارد و غیر سالم از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود. همچنین اثر منفی آن روی اقتصاد غیر قابل کتمان است؛ کسی که در حال تولید است هم از نظر قیمت، هم از نظر حجم تولید با ورود کالای قاچاق دچار مشکلات متعدد می‌شود.

آل اسحاق از پاسخ به این سؤال که چرا اساساً قاچاقچی در کشور وجود دارد و تمایل به قاچاق زیاد است، گفت: یکی از دلایل این مسئله، نبود شغل و کمبود اشتغال است که موجب می‌شود به ویژه افرادی که در مرزها زندگی می‌کنند به سمت قاچاق حرکت کنند و نیاز است این معضل ساماندهی شود.

وی یکی از عوامل رشد، تولید و جهش اقتصادی را صادرات دانست و اظهار کرد: به اندازه‌ای که در صحنه‌های منطقه و بین المللی کالای ایرانی وجود داشته باشد، تولید و اقتصاد کشور نیز به همان اندازه رشد کرده است.

کد خبر: ۸۰٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha