۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
۱۰۰ میلیارد متر مکعب گاز را می توانیم در سال صادر کنیم
روحانی:

۱۰۰ میلیارد متر مکعب گاز را می توانیم در سال صادر کنیم

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور با بیان اینکه هشت سال پیش نیازمند واردات بنزین بودیم گفت: امروز صادرکننده گازوییل و بنزین هستیم و روی پای خود ایستاده‌ایم.

به گزارش بازار، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در ارتباط تصویری با مراکز خدمات و تولید انرژی وزارتخانه های نیرو و نفت در استانهای تهران، مازندران، خوزستان، هرمزگان و بوشهر با قدردانی از وزارت نفت بخاطر خودکفایی کشور در طول این سالها  برای تولید بنزین و گازوئیل، گفت: ۸ سال پیش نیازمند واردات بنزین و گازوییل بودیم اما امروز هم در گازوییل و هم در بنزین صادرکننده هستیم و روی پای خود ایستاده ایم.

وی افزود: نکته بعدی این است که ما علاوه بر این که قدرت کافی درتولید داریم، قدرت انتقال هم داریم چرا که هردو نیاز است یعنی هم تولید و هم انتقال و هم ذخیره سازی نیاز است و هم عناصری که در طول شبانه روز پای کاز باشند.

رییس جمهوری با ذکر این نکته که مردم بخوبی می دانند که سفر و رفت و آمد و زندگی آنها تمام وسایل حمل و نقلی که بار را از بنادر به مرکز کشور انتقال می دهند به مساله سوخت وابسته است، ضمن قدردانی از همه، ابراز امیدواری کرد سال خوبی برای همگان در سراسر کشور باشد.

روحانی در ادامه پس استماع گزارشی از نیروگاه نکاه، با تبریک سال جدید به همه کسانی که در شبکه برق کشور تلاش می کنند، ‌گفت: نیروگاه نکاه یکی از بزرگترین نیروگاه های تولید برق کشور است. این که گفته شد ۵۰۰ مگاوات در آینده به مجموعه ظرفیت این نیروگاه اضافه می شود کار بسیار مهمی است که شبکه برق را این نیروگاه پایدار نگه می دارد.

رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که همه مهندسان و فعالان این نیروگاه بتوانند قدرت این نیروگاه را برای کشور حفظ کنند.

وی گفت: خدمات بسیار ارزشمندی انجام شده چرا که آب امر بسیار مهمی در حیات انسان است که مردم بسیار خوب قدردان این خدمت بزرگ هستند.

رییس جمهوری افزود: بسیار خوشحالیم که در دولت تدبیر و امید در طول این ۷ سال تلاش‌های زیادی برای آب پایدار سالم برای روستاها و توسعه تصفیه آب در بخش آب و فاضلاب آنجام گرفته است. تصفیه خانه منطقه پاک دشت هم مهم است که در اوایل دولت به شبکه آب ملحق شد و توانست در تابستان ۹۳ مشکل منطقه شرق تهران را حل کند.

وی در ادامه پس از استماع گزارشی در خصوص تولید و انتقال گاز، گفت: شرکت ملی گاز ایران کار عظیم و بزرگی را در سالهای قبل و بخصوص در این ۷ سال و نیم از عمر این دولت انجام داده است که مردم باید قدردان این نعمت خداداد و فرزندان خود که این گاز را از عمق زمین استخراج و بعد پالایش و به درب منازل و مراکز صنعتی می‌رسانند باشند.

روحانی افزود: شبکه گاز در طول این ۷ و نیم سال تلاش زیادی برای روستاها انجام داد. این که از ۱۴ هزار روستایی که قبلا از نعمت گاز استفاده می کردند الان بیش از ۳۲ هزار روستا از گاز استفاده می‌کنند و باز این رقم تا پایان این دولت افزایش پیدا خواهد کرد و این که در این دولت توانستیم گاز را به مرکز سیستان و بلوچستان برسانیم که قبلا از نعمت گاز بهره‌مند نبودند همه اینها کار بسیار ارزشمند و بزرگی است.

رییس جمهوری با اشاره به این که گفته شد در طول یکسال گذشته ۶ درصد به تولید گاز شیرین اضافه شده، گفت: روزانه بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز تولید می شود که می‌توانیم از آن استفاده یا صادر کنیم. اگر بتوانیم ۳۰ درصد این گاز را صرفه جویی کنیم رقم بسیار بالایی خواهد شد.

به گفته وی، صد میلیارد متر مکعب گاز را می توانیم در سال صادر کنیم البته با یک مقدار برنامه ریزی و صرفه جویی این اتفاق رخ خواهد داد. این نعمت بسیار بزرگی است که بین ما و کشورهای غرب و شرق ما پیوند برقرار کند و از طرف دیگر درآمد بسیار خوبی برای کشور ایجاد کند.

وی افزود: نکته بسیار مهم این است که گاز موجب این شده که محیط زیست سالم تری داشته و روستاها، مراتع و سطح بیابان ها از بوته‌ها خالی نشوند و نیروگاههای ما بتوانند از گاز استفاده بهینه کنند که از مازوت استفاده نشود و هوای سالمتری در اختیار مردم باشد بنابراین این گاز صنعت ما را به حرکت در می آورد و و هم منازل مردم ما گرما می دهد و هم محیط زیست را سالم نگه می دارد و در کنار آن موجب صنعت عظیم پتروشیمی می شود.

رئیس قوه مجریه در ادامه ضمن قدردانی از شرکت ملی گاز ایران بدلیل این که امسال در طول زمستان توانستیم در زمینه گاز مشکلی نداشته باشیم علیرغم این که برخی کشورهایی که می توانند تبادل گاز داشته باشند خیلی تمایل نشان ندادند روی پای خود ایستادیم و مردم در زمستان از گرمایی بخشی نعمت گاز استفاده کردند.

کد خبر: ۸۰٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha