۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
لزوم بازنگری در اعطای تسهیلات بانکی برای حمایت از تولید ملی
وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی مطرح کرد

لزوم بازنگری در اعطای تسهیلات بانکی برای حمایت از تولید ملی

ایروانی، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی بر اصلاح ساختار اعطای تسهیلات بانک‌ها برای تامین مالی و اعتباری تولید داخل به منظور تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» تاکید کرد.

به گزارش بازار، محمد جواد ایروانی با تبیین اهداف و الزامات تحقق شعار سال گفت: باید توجه کنیم یک دهه تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در توجه دادن به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ایران را متحول کرده است.

وی با اشاره به توجه سازمان‌های پیش بینی کننده رشد اقتصادی به اقتصاد ایران افزود: «گلدمن ماکس» می‌گوید، ایران جزو کشورهای با بیشترین شکوفایی اقتصادی در یک دهه، یعنی جزو جوامع N۱۱ است و موسسه مطالعات مکنزی، اقتصاد ایران را اقتصاد یک صد تریلیون دلاری ارزیابی می‌کند.

ایروانی گفت: نیروی انسانی تحصیل کرده و ماهر، استعدادهای طبیعی، ذخایر انرژی و شهرهای بزرگ ایران که صاحبان حِرَف در آن گردآوری شده اند، وظیفه هر دولتی را سنگین می‌کند که برنامه جامعی برای تحقق سیاست‌های اقتصادی داشته و از عزم و اقتدار لازم برای اجرای آن بهره‌مند باشد.

وی با تاکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصاد مبتنی بر تولید و صادرات، تصریح کرد: این در حالی است که اقتصاد کشورمان در صد سال اخیر، اقتصاد بازار محور و مبتنی بر درآمدهای نفتی است که در حوزه‌های گوناگون باید تغییر جهت دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از مهمترین حوزه‌های اقتصادی کشور را تجارت خارجی دانست و گفت: تجارت خارجی ما، واردات محور و هنوز واردات کالا با ارز صادرات نیمایی در حال انجام است و ارز نیمایی برای واردات کالاهای غیر ضروری و لوکس مانند همه کالاها انجام می‌شود.

ایروانی افزود: این نشان می‌دهد که سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در کشورمان اصلا در شرایط رقابتی با خارجی‌ها قرار ندارند و این باید عوض شود، البته خوشبختانه مجلس این را در بودجه ۱۴۰۰ اصلاح کرد، ولی این‌ها بسیار دیرهنگام انجام شد.

وی اضافه کرد: سیاست‌های بخش تجاری باید به جای واردات محور، تولید و صادرات محور شود، طبیعی است که باید سود بازرگانی متناسب؛ برای سرمایه گذاران در عرصه تولید داخلی و جوایز و یارانه‌های صادراتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود.

ایروانی گفت: کشورهای پیشرفته دورانی ۵۰ ساله برای حمایت از تولیدات داخلی گذراندند تا به تولید انبوه رسیدند و اکنون به راحتی می‌توانند بازار کشورهای دیگر را بگیرند یا دامپینگ کنند، قیمت کالاهای شان را کاهش دهند و پس از تسخیر بازارها قیمت کالاهای شان را بالا ببرند، ما نیز باید در این حوزه جامع نگری داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: نکته دیگر در سیاست تجاری ما این است که کالاهای ممنوع را اعلام کنیم در صورتی که باید بالعکس باشد و باید فهرست کالاهای مجاز اعلام شود تا تولیدکننده‌ای که به اندازه نیاز کشور و صادرات تولید می‌کند این قدر مجبور به دویدن و لابی کردن نباشد.

وی تصریح کرد: بالعکس این رویه باید فهرست کالاهای مجاز اعلام شود، اما صندوق بین المللی پول خلاف این را به سیستم تجاری ما تحمیل کرده است.

ایروانی ایجاد ثبات در مقررات و تصمیم گیری‌ها را از دیگر الزامات حوزه سیاست تجاری کشور برشمرد.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر ساختار در اعطای تسهیلات بانکی به بخش تولید گفت: این در حالی است که برخی سال ها، بیش از ۵۴ درصد و بعضا تا ۵۵ درصد تسهیلات بانک‌ها به بخش غیرمولد پرداخت شده است که این باید بالعکس شود.

وزیر اسبق اقتصاد افزود: کشورهایی که به تولید بالا رسیدند و پیشرفت کردند با هدایت اعتبارات بانکی به این هدف دست یافتند و ما نیز باید از تجربیات خوب این کشورها استفاده کنیم.

ایروانی تصریح کرد: البته در دهه نخست انقلاب، اعمال این سیاست‌های اعتباری در کشورمان الزامی بود، اما بعدا شورای پول و اعتبار این را اختیاری کرد و گفت ارشادی است، یعنی هر کس خواست انجام دهد، در حالی که این باید الزامی شود.

وی تاکید کرد: در حوزه بانکی وقتی می‌بینیم این همه جمعیت تحصیل کرده و جوانان جویای کار با تحصیل و دانش بالا داریم باید نظام بانکی، بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی را ترویج و تشویق کنند.

ایروانی افزود:، اما اکنون این سلیقه‌ای است و یک جا انجام می‌شود و ۱۰ جای دیگر انجام نمی‌شود، در حالی که بنگاه‌های کوچک و نوآور حوزه بسیار مهمی است که وقتی به تولید می‌رسند باید به راحتی بتوانند تامین مالی شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حفظ ارزش پول ملی را از دیگر ضرورت‌ها برشمرد و گفت: یکی از محورهای مهم نظام ارزی ما که سبب تضعیف پول ملی شده، سیاست‌های تجاری ماست؛ زیرا وقتی انبوه واردات داریم تقاضا برای ارز بالا می‌رود و تراز تجاری و طبع آن تراز پرداخت ها، منفی و سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود.

وی افزود: به همین علت باید نرخ ارز با سازوکار مناسب مدیریت شود؛ همچنین مدیریت بهینه تجهیز منابع ارزی کشور اعم از نفت و ... ضروری است و تصمیم گیری کلان در خصوص منابع نفتی اعم از دارایی صندوق توسعه ملی و درآمدهای ناشی از صادرات نفت مشخص شود. اکنون فرصت نیست که درباره برخی مسایل صحبت کنم که اصلا سیاست گذاری نمی‌شود.

ایروانی تاکید کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که وقتی اقتصاد، تولیدمحور می‌شود و صادرات افزایش می‌یابد، تنظیم بازار برای اقلام معیشتی و کالاهای اساسی بسیار حیاتی می‌شود و باید از نیازهای فوری و روزمره مردم مراقبت کنیم.

وی تنظیم بازار برای تامین نیازهای تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مصرف کنندگان را از اولویت‌ها دانست و تصریح کرد: برغم اهمیت این موضوع می‌بینیم که این عرصه رها شده است، مانند بازار مرغ که با وجود آن که یکی از ۶ تولیدکننده بزرگ این محصول در جهانیم، مجبوریم مرغ زنده وارد کنیم.

وزیر اسبق اقتصاد افزود: دولتی که سرکار می‌آید باید توانایی تنظیم بازار برای اقلام معیشتی را داشته باشد تا برغم توانایی‌های کشور، مردم این قدر دغدغه‌مند نباشند.

ایروانی اصلاح نظام توزیع را نیز ضروری دانست و تصریح کرد: نظام توزیع کشورمان، نظامی دلالی، رانت خوار و در پی سودهای بی رویه است و زنجیره تولید تا مصرف کامل نیست.
وی گفت: این در حالی است که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، فرازی برای بهره وری عادلانه وجود دارد به نحوی که عوامل تولید تا مصرف از ارزش افزوده ایجاد شده بهره‌مند شوند، ولی ما در این زمینه برنامه‌ای نداریم.

عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: هر کسی که به عنوان رئیس دولت آینده سرکار می‌آید باید برنامه اش را در این حوزه بگوید که چگونه می‌خواهد اقتصاد را به سمت تولید، ایجاد ارزش افزوده و شکوفایی اقتصادی در بلندمدت سوق دهد.

ایروانی افزود: البته نظام ارتباطات جدید کمک می‌کند که تولیدکنندگان راحت و مستقیم، تولیدات شان را عرضه کند و این می‌تواند انقلابی در این عرصه به وجود آورد که این بخش‌ها می‌تواند تقویت شود.

وی القای تضاد میان بخش‌های دولتی، خصوصی، تعاونی، نهادهای عمومی و انقلابی را از دیگر موانع مهم تولید برشمرد و گفت: این تفکری است که جمع جبری اش، پیشرفت را صفر می‌کند.

ایروانی تاکید کرد: رویکرد دولتی که می‌خواهد مسئولیت بپذیرد باید این باشد که همکاری و هم افزایی میان این بخش‌ها ایجاد کند تا بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر، بازارهای جهانی را تسخیر کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ژاپن با شرکت‌هایی مانند ماروبینی، میتسویی و میتسوبیشی و کره جنوبی با شرکت‌هایی مانند سامسونگ و هیوندآ پیشرفت کردند و ظرفیت این نهادهای عمومی توانستند بازارهای دیگر را تسخیر کنند.

وی افزود: بنگاه‌های کوچک خوب است، اما در سطح تولید ملی؛ ولی در سطح جهانی باید بزرگ باشیم و بازارها را بگیریم پس این تفکر باید عوض شود.

ایروانی گفت: وقتی می‌گوییم اقتصاد تولید و صادرات محور باشد یعنی جهت گیری تمام سازوکارها و مقررات در هر جایی و در هر حوزه‌ای باید به نفع تولید اصلاح شود و تغییر کند.

کد خبر: ۸۰٬۳۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha